Кламер БГ - Новини: Как "Дондуков" 2 се съюзи с Радуил, Радомирско (и с "Позитано" 20)

Как "Дондуков" 2 се съюзи с Радуил, Радомирско (и с "Позитано" 20)

Анализи и Коментари

|
Ср, 04 Ян 2017г. 08:29ч.
Как "Дондуков" 2 се съюзи с Радуил, Радомирско (и с "Позитано" 20)

В началото на август 2016-та регистрирана в радомирското село Радуил фирма, без отчетена каквато и да било дейност, внася в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) жалба срещу обявената от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обществена поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на тол такси от автомобилите над 3.5 тона. В изпълнение на закона процедурата веднага е спряна до произнасянето на съда.

Тогава събитието, естествено, не впечатли никого. Не толкова заради разгара на отпускарския сезон. А защото в България практиката световно неизвестни фирми, с напълно неясен правен и фактически интерес, да обжалват и по този начин да забавят търгове за десетки и стотици милиони, чийто предмет е от голям обществен интерес, се е превърнала във всекидневие.

И най-вече, защото по онова време жалбата на радуилската фирма съвсем не бе първата срещу обществена поръчка за тол системата. Преди това поръчката вече два пъти бе спирана по жалби на друга фирма фантом. След това пък, през септември, същото се случи по искане на други две фирми, за които в Търговския регистър и в правно-информационните системи не можеше да се намери никаква информация. Последваха нови жалби - през ноември и, както се разбра сега, в последния работен ден на старата година.

Вече е трудно да се изброи колко пъти обществената поръчка е била временно спирана по тази изпитана схема. Така вече девет месеца тя не успява да стигне поне до първия си същински етап – подаването на оферти за участие.

Всичко това можеше да бъде даже смешно, ако на опашката след радуилската и другите жалващи се фирми, двайсет дни преди встъпването си в длъжност не се беше наредил и самият новоизбран български държавен глава.

С учтив, но по държавнически строг тон, през Фейсбук той напомни, че на 21 декември премиерът "нареди на своите министри спирането на всякакви обществени поръчки". "В случай, че те са неизбежни, министър-председателят заръча те да се консултират с моя екип. Държа да уточня, че въпросната обществена поръчка, обявена в навечерието на празниците, не е консултирана с никого и не може да бъде квалифицирана като "неизбежна", написа бъдещият президент. Според него "правителството и държавната администрация трябва да спазват нареждането на премиера Борисов, който зае отговорна позиция на гореспоменатото заседанието на МС".

В отговор премиерът намери за необходимо да разпореди на министъра на регионалното развитие и благоустройството да разговаря с избрания президент, за да му разясни процедурата и "за да отпаднат съмненията" му.

Самата намеса на бъдещия държавен глава в този казус обаче е силно съмнителна. Първо, защото е откровено подвеждаща. Обществената поръчка не е "обявена в навечерието на празниците", а още на 5 април миналата година. На 29 декември тя за пореден път бе само възобновена оттам, докъдето беше стигнала, след като за пореден път съдът отхвърли поредната жалба. Също като при временните й спирания, процедурата всеки път се и възобновява автоматично по силата на закона.

Следващият президент изрично заявява, че не оспорва законността на решението. Но затова пък посява съмнение в смисъла и целесъобразността му, като добавя, че го намира "за политически спорно". Да, наистина цялата концепция на тол системата за товарните автомобили е въпрос на политика. Според нейните защитници тя е справедлива, тъй като предвижда онези, които увреждат пътищата повече, да плащат повече. И икономически разумна, тъй като ще позволи да се запълни огромният дефицит на средства за поддържане на съществуващата и инвестиране в нова пътна инфраструктура. Други (особено тези, на които ще им се наложи да плащат повече) не споделят тази гледна точка.

Така или иначе обаче, по-важното е, че бъдещият президент няма нито правни, нито морални основания да се намесва в тези политически решения, още по-малко – да изисква някой да ги консултира с него или да му се отчита. Първо, защото още не е встъпил в длъжност, а и на няколко пъти отхвърли предложенията да се ангажира и да сподели отговорността в създалата се с оставката на правителството сложна преходна ситуация. И второ, защото дори и да беше встъпил в длъжност, въпроси като този с обществената поръчка за тол системата са изцяло в прерогативите на изпълнителната власт.

От друга страна, "съмненията" на следващия държавен глава по тази поръчка напълно се вписват в позицията на БСП и изглеждат продиктувани от онези в подкрепилата го партия, които отдавна действат като политически отряд на съпротивата срещу въвеждането на тол системата. В синхрон с фирми като тази от село Радуил и със стоящите зад тях, заплашени от нововъдедението, задкулисни интереси.

С новогодишната си фейсбук изява новоизбраният президент се включи в тази координирана акция още преди да е встъпил в длъжност.

mediapool.bg