Правителството отпусна в сряда поредните 20 млн. лева за строителството на оградата по границата с Турция и така тя е на път да се превърне в най-сериозния инфраструктурен обект на кабинета.
Премиерът Бойко Борисов и негови министри периодично обявяват, че съоръжението всеки момент ще е готово, но това така и не става. Сметката обаче продължава да расте, след като още през февруари надмина психологическите 100 млн.лева и вече гони 170 млн. лева.
Новите 20 млн. лева ще бъдат дадени на областните администрации в Бургас, Хасково и Ямбол, където се намират най-трудните участъци, в които трябва да се издигне оградата.
"Съоръжението е от изключително значение за противодействие на нарастващия през последните години миграционен натиск по българско-турската граница и цели опазване на държавната граница и овладяване на бежанската вълна", посочват за пореден път от Министерския съвет.
Оградата по границата с Турция се строи без обществени поръчки, след като депутатите приеха специални промени в Закона за обществените поръчки, които позволяват да се заобиколят конкурсите. Мотивът е спешността на съоръжението.
Миграционният натиск обаче така и не ескалира.
Вече няколко крайни срока за завършване на съоръжението не бяха спазени, а плановете се промениха на няколко пъти. Първоначалната идея беше оградата да е готова още през март.
За последно на 1 септември премиерът Бойко Борисов съобщи, че трябва да бъдат изградени още 8 километра и това можело да стане в рамките на седмица. Последният краен срок на вътрешният министър Румяна Бъчварова пък е до края на годината.
По времето на правителството на Пламен Орешарски бяха построени първите 30 киломентра на чувствително по-ниски цени. Тогава обаче проектът се движеше от военните.
Правителството на Борисов се зае да построи още 133 км - 33 км при Хасково, 35 км в Ямболска област и 64 км в Бургаско, след което под натиска на Патриотичния фронт се взе решение за строежа на още около 60 км. в Странджа.
В края на юни пък Бъчварова съобщи, че ограда ще има по цялото протежение на българско-турската граница, която е около 270 км, въпреки че засега са планирани около 230 км.
От БСП на няколко пъти вече поискаха обяснения около проекта и заподозряха нередности. Управляващите твърдят, че оскъпяването се дължи на трудния терен и строителството на прилежащата инфраструктура.
В сряда правителството одобри и промени в постановлението, с което е одобрено финансирането на проекти, свързани с неотложни мерки за 2016 г. за присъединяването на страната ни към Шенгенското пространство.
Така ще бъдат пренасочени малко над 400 хиляди лева за спешни ремонти на гранични пунктове и поддръжка на мобилни и рентгенови устройства, доставка на комуникационна техника и други.
mediapool.bg