Днес, 28 януари 2014 г., се навършват 30 години от спускането на бягащата по вълните българска морска принцеса – баркентината „Калиакра”, на вода. А това лято – на 29 юни, се навършват 30 години от издигането на българския флаг на учебния ветроход. Като прибавим към това и предстоящото участие на „Калиакра” в SCF Black Sea Tall Ships Regatta 2014, която се открива на 30 април във Варна, „Морски вестник” твърди, че 2014-та година освен всичко друго е и година на „Калиакра”.
Всичко започва с решението на СО „Воден транспорт”, взето през 1981 г., годината, в която отбелязахме 100-годишнината на морското образователно дело у нас и съответно на Морското училище. А решението е за въвеждане на ветроходната практика за бъдещите командни кадри за българския търговски флот. Договорът за строителството на бъдещия ветроход в Полша е подписан на 23 юли 1982 г. А още преди тази дата – на 13 май 1982 г. с Указ № 1163 на Държавния съвет на бъдещия български учебен ветроход е присвоено името „Калиакра”.
Килът на баркентината е заложен на 5 октомври 1983 г. в корабостроителницата „Парижка комуна” в Гдиня. Това става в присъствието на нашия екипаж, който под командването на капитан Тома Томов вече е преминал едномесечен плавателен стаж на еднотипната полска баркентина „Искра”. Под ветрила са проплавани близо 1500 мили в разнообразни условия в открито море.
Строителството на корпуса става в закрито хале. С помощта на хидравлична платформа корпусът е придвижен до дока, определен за спускането на „Калиакра” на вода. На 28 януари 1984 г. това вече е факт.
Maritime.bg – България