Да се възползваме от ситуацията и да извлечем няколко урока по модерни комуникации.
Ако "Има такъв народ" използваха услугите на професионален ПР-консултант, то той щеше да ги посъветва някои неща като:
1. Добре е пресконференциите да се правят в началото на един процес, а не в края.
2. Добре е да се прави отчет на извършеното, а не на какво е щяло да бъде извършено.
3. Добре е хора да се представят на живо, а не на запис.
4. Особено като става дума за бъдещи управляващи, които искат доверието на избирателите.
5. Добре е хората, които се представят, да имат възможност да кажат по няколко думи.
6. Следизборната комуникация не е като предизборната.
7. Никога не можеш да направиш първо впечатление за втори път.
8. Няма лоши въпроси, има глупави отговори.
9. Даже и сто пъти да се зададе един въпрос, трябва сто пъти внимателно да се отговори.
10. Излъчващият съобщението носи отговорност за неговото разбиране, а не приемащият.
11. Когато някой дава извънредна пресконференция за потушаване на криза, не трябва да се кара на журналистите. Все пак той е в криза, не те.
12. Когато някой дава пресконференция, не си задава сам въпроси. Ако иска да каже нещо специфично, прави го в първоначалното си изказване.
13. Когато някой е в криза, не трябва да ехидничи, да отправя лични нападки и коментари, да фамилиарничи с журналистите.
14. Модерните комуникации промениха хората, направиха ги по-активни, по-търсещи, по-искащи. Говори се "с хората", а не се спускат идеи и кандидати "на хората".
15. Модерните комуникации обединиха хората в общности. Активни общности. И ако някой политик не харесва това, то сигурно има нещо друго, в което е добър.
16. Обратната връзка е прекрасен инструмент за корекция на сгрешени стратегии, тактики или инструменти. Трябва да се търси обратна връзка, да се иска, да се мисли по нея.
17. Човек става политик като спечели избори. Независимо дали иска. Това носи своите отговорности за поведение и комуникация.
18. Но и от грешките човек може да се поучи и да стане по-добър. Ако иска да се учи, разбира се.
19. "Извинявай" не е страшно животно, което ще ви ухапе.
20. Когато някой политик мисли, че има гениални идеи, но хората не ги харесват, то или идеите не са комуникирани правилно или не са гениални.
21. Доброто възпитание често не се забелязва. Докато не започне да липсва.
Всичко това го казваме на клиентите си всеки ден, преди всяко събитие.
Затова трябва да се използват услугите на професионални ПР-консултанти.
*Коментарът е препечатан от фейсбук профила на пиар експерта Любомир Аламанов.
mediapool.bg