Хората не знаят къде и към кого да се обърнат за надеждна информация. Голяма част смятат, че правителствените (57%) и бизнес лидерите (56%) се опитват да подвеждат хората, като разпространяват невярна информация. Глобалната инфодемия е довела до спад в доверието към всички източници до рекордно ниски нива. Най-ниско е доверието в социалните медии (35%), с осем пункта спада вярата и в традиционните медии.
Това сочи годишното проучване Edelman Trust Barometer 2021 https://www.edelman.com/trust/2021-trust-barometer , обявено в петък. То се провежда за 21-ви път и сега е обхванало 33 000 души, сред които по 1150 представители на масовата публика на 28 пазара и по 200 информирани потребители на всеки пазар.
"Това е ерата на информационния фалит", казва Ричард Еделман, главен изпълнителен директор на "Еделман". "Бяхме подведени от отговорните фигури, а медийните източници се възприемат като политизирани и пристрастни. Резултатът е липса на качествена информация и нарастващо разделение", смята още той.
Бизнесът е институцията, която се ползва с най-голямо доверие (61%) и по този показател изпреварва правителството (53%) с 8 пункта. Единствено бизнесът се счита за едновременно етичен и компетентен, като по оценка за етичност се доближава до неправителствените организации. През последните пет месеца бизнесът си извоюва високо доверие чрез проактивното разработване на ваксини срещу COVID-19 за рекордно кратко време, както и чрез намирането на нови начини да продължи да работи. Доверието на обществото продължава да се фокусира на локално ниво, като анкетираните се уповават все повече на "моя работодател" (76%) и на "главния изпълнителен директор на моя работодател" (63%).
Коренно различните реалности през 2020 г. като ескалиращите цени на акциите и нива на безработица, подобни на тези от Голямата рецесия, водят до рекордно голяма разлика от 16 пункта в доверието между информираната публика (68%) (б.р. - хора в активна възраст, с висше образование, високи доходи и редовно следене на новините) и масовото население (52%). Двуцифрени разлики в доверието са налице на 25 от 28-те пазара, включени в изследването. За сравнение преди 10 години едва седем от 21 проучвани пазара са регистрирали такава разлика, посочват от компанията.
Тазгодишното изследване разкрива, че най-голямата възможност за спечелване на доверие от страна на бизнеса е да работи за защита на качеството на информацията. Повече от половината от анкетираните (53%) смятат, че при наличие на информационна празнота в медиите именно бизнесът трябва да я запълни.
"Моят работодател" се приема като най-надежден източник на информация (61%) и изпреварва правителството (58%), традиционните медии (57%) и социалните медии (39%).
"Събитията от миналата година засилиха отговорността на бизнеса да играе водеща роля по проблеми от обществено значение", посочва още Ричард Еделман. Според него това е довело и до нови очаквания бизнесът да разшири компетенциите си в нетипични за него области като предоставяне и защита на информацията.
Нарастват и очакванията и към изпълнителните директори: над 8 от 10 от анкетираните биха искали те да говорят по важни за обществото въпроси като ефектите от пандемията, автоматизацията, социалните проблеми. Повече от две трети (68%) очакват от изпълнителните директори да се намесват там, където правителството не решава проблемите на обществото, сочат още данните от проучването.
"Налице е празнота в лидерството, която изпълнителните директори трябва да запълнят", казва Дейв Самсън, заместник-председател на "Еделман" по корпоративните въпроси. "Бизнесът трябва да си партнира с правителството и неправителствените организации и заедно с тях да предприеме общи действия за решаване на обществени проблеми", смята той
Изследването показва още, че само един от четирима души ползва различни източници на информация, проверява наученото и не разпространява непроверени факти.
Хората с лоша информационна хигиена са по-малко склонни да се ваксинират през първата година от създаването на ваксината (59% срещу 70% за хората с добра информационна хигиена), става ясно от барометъра.
Близо 60% от респондентите смятат, че пандемията ще ускори темпа, с който компаниите заменят служители с изкуствен интелект и роботи.
Малко над половината от анкетираните, които имат избор да работят от вкъщи или в офиса (52%), предпочитат да работят дистанционно. От тях 58% се притесняват от заразяване с Covid-19, докато пътуват към работата си или са в офиса.
Академичната общност (59%) и техническите експерти (59%) остават най-надеждните говорители, въпреки регистрирания спад в доверието към тях, съответно от 8 и 10 пункта. Доверието в служителите намалява с 14 пункта до 40%, а в "човека като мен" - със 7 пункта до 53%.
mediapool.bg