Скрапирането на стари плавателни съдове остава най-добрият начин за получаване на свежи пари за корабособствениците, на фона на свръхкапацитета, който от няколко години затруднява бизнеса на повечето шипингови пазари. Ако приемем тази постановка, то 2013-а година е успешна, тъй като са били скрапирани 1,119 кораба по целия свят. Проблемът е, че тя е успешна само за индустрията, която развиват международните корабни режища. Според доклад на анализаторите от Lion Shipbrokers (LS), изпратен до Maritime.bg, основно през годината са били извеждани от експлоатация и изпращани за нарязване – бълкери, кораби за генерални товари, контейнеровози, танкери и пътнически кораби. Лъвският пай, според LS, е отишъл за корабните режища в Индия.
Режищата в този район вече започнаха изключително агресивно да търсят нови клиенти още със започването на годината. Местните валути, в наложените като „корабни гробища” райони, вече се стабилизираха, а с тях и цените на металния скрап. Само предстоящите избори в Бангладеш разтърсват все още играчите на местния пазар. Всъщност тамошните режища стоят празни вече втори месец. Компаниите в Пакистан остават изключително стабилни, за сметка на отчетените спадове в Индия. В Китай основно режат собствен тонаж, което осигурява на местните режища стабилен бизнес, а всеки чужд кораб е добре дошъл, пишат от LS.
Междувременно, според друг доклад – на Golden Destiny (GD), корабните режища са отчели 26% спад в приходите през изминалата година, който се дължи на по-малкия брой нарязани кораби, в сравнение с пика година по-рано. Според GD от експлоатация през 2013г. са били изведени 968 съда или 44 млн. dwt. Година по-рано са нарязани 1309 или 61 млн. dwt.
Според същото анализаторско бюро, в началото на годината цената, която предлагат корабните режища в Индия е най-висока – между $410 до $440/ldt.
През последната седмица над 20 съда са били изпратени за нарязване. Половината от тях ще бъдат нарязани в Китай, при цени от $340 до $360/ldt.
Годишната оценка, която пък дават анализаторите от Intermodal (Пирея, Гърция) е за стабилизиране на тази част от индустрията. Най-добри шансове за ръст ще имат режищата в Индия, следвани от тези в Пакистан и Китай, а при стабилизиране на избраното на 5 януари правителство в Бангладеш и местните режища ще имат шанс за включване в битката, след тежкия период без активност. Извън този регион, най-добри ще бъдат идните месеци за режищата в Турция, смятат от Intermodal.
Maritime.bg – Свят