Най-големият съперник на канцлера Ангела Меркел на изборите в Германия догодина може да не са лидери на конкурентни партии, а така наречените "социални ботове" - софтуер, програмиран да влияе на мнението в социални медии.
В първото си изказване пред парламента, след като на 19 ноември обяви плановете си да се кандидатира за четвърти мандат като канцлер, Меркел призова за дебати по въпроса как фалшивите новини, ботовете и троловете могат да манипулират общественото мнение.
"За да се достигне до хората, да се вдъхновят хората, трябва да се справим с този феномен и когато е необходимо, да го контролираме", каза Меркел пред законодателите миналата сряда.
Ролята, която социалните мрежи Фейсбук и Туитър играят в разпространяването на невярна и злонамерена информация, излезе на преден план в програмата на Меркел след шокиращата победа на републиканския кандидат Доналд Тръмп на президентските избори в САЩ.
Социалните ботове са софтуерни програми, които имитират човешко поведение в социални медийни сайтове, например чрез публикуване на съобщения или харесване на публикации. Те могат да се ползват за разпространяване на грешна информация и объркване на дискусиите. Някои критици казват, че разпространението на фалшиви новини е помогнало да се наклонят везните в полза на Тръмп в американските избори.
След като крайнодясната "Алтернатива за Германия" оряза подкрепата за консерваторите на Меркел, атакувайки нейната бежанска политика на отворени врати, тревогите за влиянието на ботовете и фалшивите новини върху потенциалните избиратели се увеличават. За да покаже колко сериозно гледа на проблема, Меркел покани миналия понеделник Зимон Хегелих, професор по политическа статистика в Техническия университет в Мюнхен, да разясни накратко въпроса пред изпълнителния комитет на нейния Християндемократически съюз (ХДС).
"Меркел наистина се интересува от въпроса за ботовете и фалшивите новини и от насаждащите омраза изявления в Интернет и е много добре информирана", каза Хегелих.
Въпреки че всички германски политически партии казаха, че няма да използват ботове в кампаниите си, фактът, че в голямата си част те са анонимни, прави трудно да се установи кой стои зад тях. Хегелих не изключва те да бъдат ползвани от трети страни в опит за дискредитиране на партии или политици.
Директорът на агенцията за контраразузнаване преди две седмици изрази опасения от евентуална руска намеса в изборите чрез използване на подвеждащи медийни истории. Освен това фалшивите новини се превърнаха в печеливш бизнес модел.
В предизборната кампания в САЩ блогъри без политически пристрастия осъзнаха, че могат да спечелят пари, като разпространяват сензационни и неверни истории.
"Действат, сякаш са доставчици на новини, но всички новини са фалшиви. Няма значение дали е истина, или не, това е просто бизнес модел за отваряне на повече реклами", каза Хегелих.
Традиционните политически партии в Германия, ХДС и Германската социалдемократическа партия (ГСДП), изостават от "Алтернатива за Германия" в активността си в социалните мрежи. "Алтернатива за Германия" има над 300 000 харесвания във Фейсбук, а ХДС и ГСДП едва събират 240 000 заедно.
Макар и това да не изглежда много на фона на 62 милиона избиратели в Германия, много потребители на Фейсбук споделят публикации помежду си, като разширяват кръга потребители, до които те достигат.
Алгоритми във Фейсбук формират и какво съдържание се появява сред новините на потребителя, създавайки така наречените "ехо стаи", в които публикациите отразяват единствено личните виждания на потребителя.
След като бе подложен на безкрайни критики заради неуспеха си да премахне множество фалшиви статии през предизборната кампания в САЩ, изпълнителният директор на Фейсбук Марк Зукърбърг оповести стъпки за изкореняване на измислиците и други фалшиви информации. Сред тях са улесняване на докладването на фалшиво съдържание, работа с независими организации и журналисти за проверка на фактите и проучване на предупредителните флагове на публикациите, чието съдържание е било маркирано като погрешно.
Министърът на правосъдието Хайко Маас каза преди две седмици, че Германия ще следи внимателно как Фейсбук се справя с проблема с фалшивите новини, но посочи, че законовите действия, които могат да бъдат предприети, са ограничени. Меркел предложи кодекс на поведение в социалните мрежи.
Томас Ярзомбек, говорител на ХДС по дигиталната политика, каза, че е нужна по-голяма прозрачност, и призова журналистите и традиционните медии да разкриват фалшивите новини и да създадат по-информирани дискусии.Той вярва, че Германия има време да увеличи информираността на избирателите по въпроса в оставащите 10 месеца до изборите.
По БТА
mediapool.bg