Кламер БГ - Новини: Едната тръба на тунел "Железница" ще заработи през септември

Едната тръба на тунел "Железница" ще заработи през септември

България

|
Вт, 02 Март 2021г. 16:20ч.
Едната тръба на тунел "Железница" ще заработи през септември

Едното платно за движение на строящия се в момента тунел "Железница" ще бъде пуснато в експлоатация през месец септември. Това обяви премиерът Бойко Борисов при инспекция на съоръжението, част от автомагистрала "Струма", в понеделник. Той бе придружен от финансовия министър Кирил Ананиев, който също като премиера е кандидат-депутат от ГЕРБ, и зам.-министър Николай Нанков.

Тунел "Железница" се строи от обединение, начело с "Джи Пи Груп", което спечели най-скъпата поръчка за строителство на пътно съоръжение, финансирано с европейски средства. Общата му цена е към 250 млн. лв.

"Железница" е първият тунел в страната, строен по най-съвременните европейски изисквания за безопасност. Съоръжението има и висока противоземетръсна устойчивост. Изградени са 4 аварийни тунела между двете тръби, както и аварийна връзка, която ще обслужва магистралата, в случай че бъде затворен тунелът, посочиха Борисов и спътниците му.

Нанков припомни, че от южната страна на тунела ще се изгради и хеликоптерна площадка за аварийни ситуации.

Съоръжението е с две отделни тръби, като дължината на всяка е малко над 2 км, което го прави най-дългото на Балканския полуостров. Тунелът е снабден и с резервоар за противопожарни нужди, а също така и с два резервоара за токсични отпадъци.

"Комунистите се дразнят на всичко, което правим. Дори може някой протест да организират срещу изграждането на тунел "Железница". Ние ще продължим да работим, да строим, да обновяваме инфраструктурата и да помагаме на всяко едно населено място в България", зарече се Борисов.

Той похвали изпълнителите на проекта и се поинтересува за състоянието на пострадалите работници при срутването през юни 2020 година. "Винаги съм казвал, че имаме най-добрите строители. Двете тръби на тунел "Железница" са пробити с изключителна прецизност, няма никакво разминаване. Теренът за работа беше много труден, но те се справиха. Напредва и работата по виадукта, който е преди "Железница" по посока Кулата. Изгражда се по технологията "потактово избутване" на горното строене с хидравлични крикове", посочи министър-председателят.

Той обеща през септември да бъде пуснато движението в двете посоки в новия тунел и в целия участък от Благоевград до Симитли.

"От топлите пристанища на Гърция, през България, за Румъния. На практика Дунав и Солун свързваме по този начин", коментира още премиерът и напомни, че усилено се работи и по трасето Ботевград-Мездра. Тунелът се строи съобразно всички най-съвременни изисквания, посочи той.."Това трябваше да стане готово за Олимпиадата в Гърция, 2004 г. Колко години са назад и встрани – нека хората да си правят своя извод", каза още Борисов.

"Приказващи в България – колкото искаш. Ние показваме какво сме направили", добави той. По думите му само след няколко месеца през планината ще се преминава лесно само за 2 минути. Предвидени са и 4 млн. лв., с които да бъдат изпълнени всички екологични препоръки по трасето в района на Симитли.

От правителствената пресслужба припомниха, че тунел "Железница" на АМ "Струма" е най-дългият пътен тунел, изграждан досега у нас. Строежът му започна през октомври 2019 г. На обекта се работи без прекъсване и към момента повече от половината от строителните дейности са изпълнени.

Първичната облицовка на съоръжението е изпълнена. Започна полагането и на вторичната облицовка. Тунелът се изгражда по нов австрийски метод и ще бъде с всички необходими системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, аудио и радио оповестяване, електронна система за контрол на достъпа. Тунелът ще има пълен набор обслужващи съоръжения, включително подземно водохранилище с обем от 240 куб. м вода за противопожарни цели.

mediapool.bg