Кламер БГ - Новини: Болката изби в гняв: Гърция е без влакове след жп катастрофата със засега 47 жертви

Болката изби в гняв: Гърция е без влакове след жп катастрофата със засега 47 жертви

Балкани

|
Четв, 02 Март 2023г. 17:45ч.
Болката изби в гняв: Гърция е без влакове след жп катастрофата със засега 47 жертви

Полицаи пазят централния офис на гръцките железници в Атина, сн. GettyImages

Железничарите в цяла Гърция започнаха еднодневна стачка в четвъртък и оставиха страната без влакове, след като жесток инцидент с пуснати един срещу друг пътнически и товарен влак взеха по последни данни 47 жертви, а още 19 от пасажерите се издирват сред останките на композициите и се смята, че е невъзможно да са оцелели.

"Болката се обърна в гняв, заради десетките загинали и ранени – колеги и граждани", заявиха от железничарския синдикат по подов стачката.

"Пренебрежението, което трайно демонстрираха правителствата към гръцките железници, доведе до трагедията в Темпе. За съжаление непрекъснатите ни искания за назначаване на постоянен персонал, по-добро обучение, но преди всичко за въвеждането на съвременни технологии за безопасност, постоянно бяха хвърляни в кошчето за боклук", се казва в позицията на синдиката, цитирана от АНА-МПА.

Протести има в Атина, Солун и близкия до мястото на катастрофата град Лариса.

Спасителни екипи продължат да търсят тела на загинали сред изгорелите и намачкани от силния удар вагони.

"Това е най-трудният момент от работата ни. Когато вместо да спасяваме животи, трябва да търсим тела", заяви спасителят Константинос Иманимидис пред Ройтерс.

Започна и вдигането на част от вагоните, за да се разчиства линията.

Сн. GettyImages

Инцидентът стана точно преди полунощ в сряда, когато двата влака погрешка са пуснати да се движат на една линия един срещу друг.

Много от гърците смятат, че случването на подобна трагедия е било въпрос на време, а синдикатът на железничарите обвинява правителството, че неглижирането на железниците е довело до този трагичен резултат.

59-годишният началник на гарата на Лариса бе арестуван още същия ден и обвинен за инцидента, но при явяването си в съда в четвъртък той отрече да е свършил нещо грешно и обяви, че е станала техническа грешка. По-рано се появи информация, че той си е признал, че е подал грешна информация.

Правителството обеща да се извърши независимо разследване, което до доведе до правосъдие. Ако началникът на гарата Бъде признат за виновен, го заплашват 10 години затвор.

Разследването продължава и към други отговорни лица, свързани с катастрофата, съобщават от прокуратурата.

В обръщение премиерът Кириакос Мицотакис заяви, че "драмата се дължи главно на трагична човешка грешка".

Още в сряда пред централния офис на гръцките железници в Атина започнаха безредици. Срещу протестиращите беше използван сълзотворен газ, тъй като те хвърляха камъни и палеха огньове на улицата.

Сн. GettyImages

В Лариса се състоя мълчаливо бдение.

Според студента по медицина Никос Сава железничарите са ниско платени и немотивирани и не трябва арестуваният началник газа да се превръща в изкупителна жертва за проблемите в цялата жп система.

"Това е недопустим инцидент. Наясно се със ситуацията от 30 години", заяви лекарят от Лариса Костас Баргиотас.

Сн. GettyImages

Василис Завоянис, представител на служителите в Управителния съвет на компанията, каза за "Катимерини", че основният проблем на жп линията Атина - Солун, на която стана катастрофата, е, че не работи сигнализацията и дистанционното управление, а всичко е оставено в ръцете на човешкия фактор.

"Влаковете ни работят по същия начин, както преди 30 години. За да ви го кажа образно, това е все едно имаме дупка пред дома си. Знаем къде е и винаги я избягваме, но в някакъв момент падаме в нея. Това стана и в този случай", коментира Завоянис.

Косвена връзка между катастрофата и състоянието на гръцките железници направи и министърът на транспорта Костас Караманлис, който подаде оставка в сряда. Той заяви, че преди три години и половина правителството е заварило железопътния транспорт в състояние, което не подобава на ХХІ век и за съжаление положените усилия в този период не са били достатъчни, за да предотвратят подобен инцидент.

Много от пътниците в катастрофиралия влак с 354 души са били студенти, връщайки се в Солун.

Говорителят на пожарната Василис Вартакогиянис каза, че температурата в първия вагон, избухнал в пламъци след сблъсъка, е достигнала 1300 градуса по Целзий, което прави невъзможно идентифицирането на жертвите в него.

Близките на загиналите са дали ДНК проби в помощ на установяването чии са останките.

Сн. БГНЕС

Докато върви акцията по търсенето на тела на мястото на инцидента, фокусът се премества към многопрофилната болница в град Лариса, където са настанени най-тежко пострадалите и където са откарани телата на досега намерените загинали.

От едната страна на спешното отделение роднините на жертвите очакват да завърши идентифицирането на телата, а от другата черно платнище скрива двора, в който е паркиран хладилният камион, с който са докарани телата.

Някои от близките обаче обвиняват властите, че не предприемат необходимите действия за бързо идентифициране на останките на жертвите.

Жена, чийто брат е бил в първия вагон и се смята, че е сред загиналите, обвини властите, че не са си направили труда да поискат от компанията списъка с местата на пътниците, което да улесни разпознаването на останките. "Искате ли да го направя аз безплатно", попита тя.

Млад мъж, който е изгубил баща си и 15-годишния си брат, каза: "Вчера тук бяха премиерът Кириакос Мицотакис и министърът на здравеопазването. Защо бяха тук? Да дадат обяснения на кого? Никой не ни е информирал колко души точно са били във влака. Нищо не ни казаха, само празни приказки, за да успокоят хората. Не можем да приписваме цялата вина на един човек, който е направил една грешка. Хора сме всички, правим грешки."

Пред телевизия Скай съветникът в управлението на железопътната инфраструктурна компания ОСЕ каза, че действително системата за дистанционно управление на железопътната линия Атина-Солун, на която стана катастрофата, не работи, въпреки че е била инсталирана и е функционирала до около 2012 г. Той обясни, че причина за спирането й са били съкращенията в оператора и честите кражби на кабели. Според него обаче има протоколи, които, ако се спазват, трагедията е щяла да бъде избегната и началникът на гарата в Лариса е имал достатъчно време да установи, че двата влака се намират на една и съща линия.

mediapool.bg