Кламер БГ - Новини: За да не се губят 12 млрд. евро годишно: ЕК насърчава ремонта на уреди

За да не се губят 12 млрд. евро годишно: ЕК насърчава ремонта на уреди

Greenpool

|
Ср, 22 Март 2023г. 13:52ч.
За да не се губят 12 млрд. евро годишно: ЕК насърчава ремонта на уреди

За да не се губят 12 млрд. евро годишно: ЕК насърчава ремонта на уреди

Европейската комисия предложи в сряда да се насърчава ремонтът на повредените уреди и търговците да са длъжни да ги поправят, а да предлагат замяната им с нови, само ако това излиза по-евтино. Така ще се предотврати изхвърлянето на боклука на 35 млн. тона уреди, които подлежат на поправка, а на потребителите ще бъдат спестени 12 млрд. евро годишно от покупката на нови.

За произвеждането на изхвърляните уреди, които могат да бъдат ремонтирани, се отделят 261 милиона тона замърсяващи газове. Суровините в тях са 30 милиона тона и има разходи за рециклирането им и повторна употреби. Отделно са разходите за добива на нови суровини и производството на нови уреди на мястото на такива, които могат да работят още време, вместо да отиват на боклука.

Според Брюксел това ще доведе до развиването на нови бизнес модели и бъдат подкрепени онези, които предлагат поправки. Освен това данните показват, че 77 на сто от гражданите на ЕС чувстват лична отговорност към опазването на околната среда. ЕК сега предлага потребителите да имат достъп до онлайн списък на работилниците, където изделията им може да бъдат поправени.

Еврокомисията предложи също така да се въведе единен европейски етикет за стоките, произведени природосъобразно, или които не замърсяват околната среда. Според Брюксел вече етикетие на стоки като "безвредно за океана масло срещу слънчево изгаряне", "блуза от преработена пластмаса" или "опаковка от 30 на сто преработена пластмаса" ще може да се поставят, само ако са изработени в ЕС. Освен това според новите изисквания, твърденията върху етикетите трябва да бъдат научно доказани и проверени. Една от целите е да се повиши доверието на потребителите, които засега често са объркани и подвеждани от етикетите.

По данни на ЕК от 2020 г. 53.3 на сто от етикетите съдържат неясни и подвеждащи подобни твърдения, а в 40 на сто от случаите тези твърдения са неоснователни. Според Комисията въвеждането на единен европейски етикет ще осигури равнопоставеност на производителите и търговците и ще повиши техните продажби. Това предложение не засяга вече утвърдените европейски етикети за "био" изделия, или за енергийно потребление на уредите.

mediapool.bg