Кламер БГ - Новини: Ще субсидира ли правителството въздушната линия София - Скопие?

Ще субсидира ли правителството въздушната линия София - Скопие?

България

|
Вт, 03 Май 2022г. 17:58ч.
Ще субсидира ли правителството въздушната линия София - Скопие?

Сн. БГНЕС, архив

Само няколко месеца, след като в знак на нормализирането на двустранните отношения бе открита въздушната линия "София-Скопие", се повдигна въпросът как тя функционира и има ли търговски смисъл.

Първо излезе информация, че българската авиокомпания "Гъливер" е спряла да продава билети за полета от 21 май, като източник бе специализираният самолетен портал Ex Yu Aviation.

Единствената официална реакция дойде от македонският външен министър Буяр Османи, който коментира, че полетите вероятно са спрени заради преговорите на компанията с българското правителство за субсидирането ѝ.

По-късно обаче шефът на авиопревозвача "Гъливер" Янко Иванов каза, че компанията "няма спорове с държавата за пари" и полетите ще продължат.

Идеята за субсидирането на линията бе на масата още преди стартирането й, тъй като досега всички опити за въздушна пряка връзка приключваха отново поради пазарна логика.

По време на първия редовен полет на 26 март по линията пътуваха 22 души, като по маршрута се извършваха полети два пъти седмично – в събота и понеделник.

"България може да субсидира линията"

Македонският външен министър Буяр Османи коментира, че полетите вероятно са спрени заради преговорите на компанията с българското правителство за субсидирането ѝ.

"Когато обсъждахме този въпрос, разглеждахме две възможности. Първата беше полетите да бъдат напълно комерсиални, т.е. в зависимост от интереса от страна на пътниците. Втората включваше субсидиране от страна на правителствата, при което Република България пое върху себе си този ангажимент", каза Османи, цитиран от БГНЕС.

Той сподели, че според информацията, с която разполага, резервациите на билети са спрени, тъй като текат преговори между авиокомпанията и българското правителство дали ще има подкрепа от страна на България или не.

Османи посочи, че би било добре функционирането на тази авиолиния да продължи.

"Политически пиар"

Малко по-късно обаче пред вестник "24 часа" шефът на авиопревозвача "Гъливер" Янко Иванов каза, че компанията "няма спорове с държавата за пари".

"Някой прави политически пиар", допълни той.

Той обясни, че в момента се сменят слотовете (часовете за излитане и кацане - б. а.), тъй като имало оплаквания, че на летището в Скопие трябва да се чака 2 часа да тръгне градския транспорт в 8 часа.

Проблемът бил, че тече ремонт на полосата на аерпорта в столицата на Северна Македония, очакванията са да приключи към 22-23 май и българската авиокомпания да получи исканите слотове.

Тече и процес на смяна на самолетите, с които се оперира до Скопие

Информацията, че спираме полетите не е излязла от нас, каза Иванов.

Стратегията на правителството на Кирил Петков е да засили икономическите връзки, за да подобри отношенията между двете страни. Чувствителните въпроси, като историята, обаче, ги връщат периодично в ниско ниво.

Целта на Северна Македония е България да одобри преговорната й рамка за Европейския съюз още през юни. От "Продължаваме промяната" дават сигнали, че това е възможно, но президентът Румен Радев, БСП и "Има такъв народ" са категорични, че към момента няма условия за промяна на българската позиция.

Премиерът Кирил Петков нееднократно каза, че решението за Северна Македония ще бъде взето в парламента.

mediapool.bg