Кламер БГ - Новини: София печели десетки хиляди от невърнато ресто от билети

София печели десетки хиляди от невърнато ресто от билети

България

|
Пет, 09 Авг 2019г. 16:41ч.
София печели десетки хиляди от невърнато ресто от билети

Над 71 500 лева приходи от невърнато ресто от автоматите за билети в тролеите и трамваите има общинското дружество "Столичен електротранспорт" за периода от 2015 до 2018 г. Данните са предоставени ок фирмата на "Капитал".

Само в тролеите и трамваите, които се експлоатират от "Столичен електротранспорт" има автомати за купуване на билети. Те обаче работят само с точни суми. Ако хората нямат на монети 1.60 лева, колкото струва един билет, и пуснат по-голяма сума, машините задържат разликата.

За 2015 г. невърнатото ресто е в размер на 4005.30 лв. (0.099% от приходите), за 2016 г., когато цената на билета беше повишена на 1.60 лв., вече е 16 523.70 (1.3% от приходите от билети за същата година), за 2017 г. е 24 410.65 лв. (1.3% от приходите), 2018 г. - 26 601.90 лв. (1.56%).

В отговора на изпълнителния директор на дружеството Евгени Ганчев се казва, че "посочените суми са много малък процент в сравнение със сумите от продажба на билети и същите надлежно се заприходяват в дружеството като извънреден приход и се използват за поддръжка на системата за таксуване".

Автоматите за билети бяха инсталирани през 2008 г. като първа стъпка от въвеждането на тикет система в градския транспорт на София. Заедно с тях бяха поставени и валидатори за електронни карти. Реално обаче системата не работи пълноценно. Освен това остана само в електротранспорта - т.е. само в тролеите и трамваите.

Системата е на чешката фирма Mikroelektronika. На всеки две години "Столичен електротранспорт" подписва договор за поддръжката ѝ с българския партньор на фирмата - дружеството "Енергон". Последният контракт отново със срок от 2 години е сключен наскоро и е на стойност 253 000 лева. Предходните два договора са били за 211 000 лева (2017 г.) и 204 000 лева (2015 г.).

Отделно такива договори сключва и Центърът за градска мобилност. Те са за поддържане и на системата, през която се отчитат и издават и електронните карти.

В момента се работи по създаването на система за електронно таксуване във всички превозни средства на градския транспорт. Тя трябва да е готова до края на следващата година. Тогава освен перфораторите, и автоматите за билети и валидаторите в електротранспорта би трябвало да бъдат премахнати. Те трябва да бъдат заменени с нови устройства, които да позволяват и плащане не само в брой, но и с карта. Заложено е билети да се купуват и онлайн. За тикет системата се говори от повече от десетилетие. След въвеждането ѝ трябва да се промени и начинът на таксуване и вече да се плаща за изминато разстояние или за време на пътуване. Поне година обаче таксуването ще е по сега действащите правила: едно превозно средство - един билет дори и да е за само една спирка.

mediapool.bg