Кламер БГ - Новини: София губи 12 млн. лева от ЕС заради опорочен търг за трамвай 5

София губи 12 млн. лева от ЕС заради опорочен търг за трамвай 5

България

|
Вт, 26 Апр 2022г. 18:00ч.
София губи 12 млн. лева от ЕС заради опорочен търг за трамвай 5

София губи 12 млн. лева от ЕС заради опорочен търг за трамвай 5

Столичната община е санкционирана с 12 милиона лева заради опорочен търг за реконструкцията на знаковото за града трамвайно трасе от Съдебната палата до кв. "Княжево".

Решението на управителния орган на европейската програма "Региони в растеж" е за санкция в размер на 25% от сумата на проекта. То е потвърдено на първа инстанция от Административен съд - София град, научи Mediapool.

Обществената поръчка е за близо 48 млн. лв. с ДДС и е за цялостна подмяна на релсите от Съдебната палата до Княжево с дължина 16 км. Това се превръща в поредния голям проблем на Столичната община след ремонта на ул. "Граф Игнатиев".

Поръчката за ремонта на трамвайното трасе беше спечелена от "ВДХ" АД, както е новото име на "Водстрой 98", която дълго време в публичното пространство бе свързвана с Делян Пеевски, но по-късно бе купена от собственика на "Хидрострой" Велико Желев.

Ако Върховният административен съд потвърди окончателно решението, парите за ремонта трябва да бъдат платени от данъкоплатците, вместо да бъдат вложени например в обновяване на тротоарите.

Любопитното е, че Софийска градска прокуратура не изпраща представител по делото, въпреки големия финансов интерес и не дава становище по казуса.

Столичната община е уведомена за санкцията в средата на юни 2021 година. Има две големи нарушения, които компрометират цялата процедура - незаконна методика за оценка на офертите и незаконно отстранен участник в търга.

Нарушенията в процедурата

Столичната община е допуснала твърде неясни критерии на конкурса в частта за организация и за качествено изпълнение на строителството.

"Методиката е неясна и объркваща, в резултат на което участниците не разполагат с достатъчно информация за оценката на офертите си", се казва в решението на управителния орган на европрограмата. Участниците са лишени от информация какво съдържание трябва да има техническото предложение, за да получат съответния максимален брой точки.

В конкурсната процедура са въведени изисквания, които "създават условия за неравно третиране на участниците, както и неяснота относно начина на подготовка на техническите им предложения", констатира съдът.

Втората причина за санкцията е незаконно отстраненият участник в търга обединение "Геострой-Юнайтид Груп-Трансремонтрстрой".

Съдът възприема напълно всички аргументи на управителния орган, който осъществява контрола върху използването на европейското финансиране.

По отношение на методиката се казва, че нарушенията са съществени, защото неясният начин на оценяване създава предпоставки за неравно третиране на участниците.

За отстранения участникът съдът казва, че неправилно конкурсната комисия е сметнала една от фирмите в обединението като подизпълнител. В случая става дума за равностоен участник в обединението, който допълва неговия капацитет за изпълнение на задачата. Въпреки това обединението е отстранено от конкурса.

Ремонтът на "Петицата" закъснява

Това е поредният удар върху дълго очаквания проект за реконструкцията на трамвайното трасе до кв. "Княжево", което включва и изграждане на линеен парк между пл. "Македония" и "Руски паметник".

По план участъкът от Съдебната палата до пазара на "Красно село" трябваше да бъде пуснат в началото на април, но това не се случи. Дълго време между спирките "Пирогов", "Иван Гешов", "Лагера" и "Хиподрума" не се работеше по неясни причини. Неотдавна от Столична община признаха, че ремонтът закъснява и обещаха до края на май първият етап до трамвайно ухо "Бъкстон" да приключи.

Първият етап от ремонта на трасето на трамвай номер 5 от обръщалото на Съдебна палата до това в кв. "Бъкстон" е почти готов и от Столична община очакват мотрисите по най-старата трамвайна линия в София да потеглят отново през юни. Това заяви пред БНТ заместник-кметът инж. Ангел Джоргов, който отговаря за строителството.

Живеещите в района обаче са скептични, защото на отделни места по участъка все още не са поставени релсите. Не са монтирани и пилоните за електроснабдяването. Самото поставяне на жиците, според експерти, ще отнеме най-малко месец, а след това поне още седмица ще е нужно да бъдат направени изпитания. Оптимистичният вариант според експерти е първият етап да приключи в началото на септември.

След това трябва да започне вторият етап от ремонта - от трамвайно ухо "Бъкстон" до кв. "Княжево". Той обаче е под въпрос, а причината е в поскъпването на материалите и искането на изпълнителя за актуализирането на цената, стана ясно от обясненията на инж.Ангел Джоргов.

"Вторият етап до ухо "Княжево" се очаква да започне след приключването на първия, но вече имаме много уведомления от изпълнителите на проекта, че са поскъпнали многократно материалите. Така че, ако нямаме уверението от строителите, че ще изпълнят задълженията си според първоначалния план, няма да спираме трамвая докато не се договорим с тях. Все пак се надяваме, че те ще изпълнят поетия ангажимент", заяви Джоргов.

Ремонтът на трамвайното трасе трябва да приключи най-късно до края 2023 година. Ако това не се случи Столична община ще трябва да връща европейските пари.

Финансирането на трамвайното трасе е от оперативната програма "Региони в растеж". Той е част от по-мащабен проект за интегриран градски транспорт в София за 125 млн. лв. Сумата включва освен ремонта на трасето на трамвай №5 и закупуването с 44.8 млн. лв. на 13 нови трамвайни мотриси, които да обслужват линията, както и надграждане на интелигентната система за управление на трафика.

mediapool.bg