Прокуратурата обвини полковник Методи Орлов за причиняване на смърт по непредпазливост и щети за девет млн. лева заради трагедията от преди повече от година, при която по време на учение в Черно море се разби изтребител МиГ 29 и загина пилотът му майор Валентин Терзиев.
Полковник Методи Орлов е зам.-командир по летателната подготовка на авиобазата "Граф Игнатиево" и в нощта на инцидента е бил ръководител на стрелбите.
Според Военно-окръжна прокуратура - София обвиняемият е допуснал "немарливо изпълнение на правно регламентирана дейност" и не е забранил на пилота да порази парашутна мишена, въпреки че е падала под минималната височина от 4000 метра.
С това по непредпазливост е причинил смъртта на пилота майор Терзиев.
След като пилотът е осъществил стрелабата от височина малко над 1000 метра, не е разполагал с достатъчно време за безопасно излизане от атака и самолетът се е сблъскал с водната повърхност.
Обвиняемият не е изпълнил задълженията си по служба като ръководител на стрелбите и не е взел необходимите мерки за безопасност, с което по непредпазливост е причинил тежки вредни последици за Министерство на отбраната .
Става дума за разбилия се изтребител, който е на стойност над 9 млн. лева.
На обвиняемия е наложена мярка за неотклонение "Подписка".
Какво се случи?
Изтребителят МиГ-29, пилотиран от майор Терзиев, се разби в морето край Шабла в нощта срещу 9 юни 2021 година по време на учение.
Мишената е падала по-бързо от предвиденото и се е наложила допълнителна маневра, за да може майор Терзиев да я порази. Последните му думи, записани в командния пункт, са "Поразих целта, излизам от атака".
Валентин Терзиев
Още преди година МО обяви резултатите на проведеното от ведомството разследване.
Причината за катастрофата е загуба на пространствена ориентация. За трагедията е изиграла роля и "неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите".
Съпътстващи причини са и "особеностите на полетите над море нощем, характеризиращи се с липса на визуални ориентири извън кабината на самолета и необходимост от пилотиране само по прибори", както и "неправилно разпределение на вниманието преди предприемане на маньовъра за излизане от атака".
Системни проблеми
Системните проблеми с бойната авиация продължават.
Пилотите имат опасно малко часове във въздуха, а поддръжката на МиГ-овете става все по-трудна.
След военната агресия на Владимир Путин Украйна, Русия и Беларус отпаднаха като опция за ремонта на машините и правителството се надява, че той може да се поеме от Полша.
Към момента няма яснота до колко това ще е устойчиво решение, тъй като и Полша разчита за ремонтните комплекти на Русия.
Ако не се намери решение, МиГ-овете вероятно ще бъдат приземени съвсем скоро.
mediapool.bg