Кламер БГ - Новини: АПИ пренастрои тол камерите в конфликтни точки да не засичат за винетки

АПИ пренастрои тол камерите в конфликтни точки да не засичат за винетки

България

|
Четв, 20 Фев 2020г. 18:57ч.
АПИ пренастрои тол камерите в конфликтни точки да не засичат за винетки

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е пренастроила тол камерите в конфликтни точки край градовете да не засичат автомобилите, които карат без винетки, научи Mediapool от източници в пътната агенция. Така камерите ще засичат само нарушителите, които не са платили тол такса, но не и тези без винетка.

Автомобилите над 3.5 тона ще плащат тол такса от 1 март 2020 г. Изискването за леките коли е да плащат винетка за ползването на републиканската пътна мрежа.

Пренастройването на електронната система за събиране на пътни такси е станало между 21 и 24 часа на 19 февруари – тоест, часове след като премиерът Бойко Борисов публично се накара на пътния шеф Георги Терзийски за възникналото напрежение в селищата около София, става ясно от съобщение на пътната агенция.

Общо около 300 тол камери са монтирани по републиканските пътища в цялата страна. Камерите могат да бъдат настройвани да засичат едновременно за платени тол такси и винетки, само за тол такси или само да броят трафика, каза министърът на регионалното развитие Петя Аврамова пред Нова телевизия.

Няма публична информация дали тол камерите са пренастроени само в режим за тол такси, без винетка, за 11-те пътни отсечки (общо 151 км), поискани от Столична община или и за останалите шест общини, поискали подобно нещо - Белица, Челопеч, Павликени, Рила, Шумен и Варна.

[div class='right_orange']Пътният шеф приема хокането от премиера като "риск" от участието във властта

"В интерес на истината, на семейството ми не им стана много приятно от думите на премиера. Това са рисковете да участваш в управлението, да приемаш както позитивите, така и негативите от работата си." Така председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Георги Терзийски коментира публичния линч, на който бе подложен в сряда от премиера Бойко Борисов заради хаоса с винетните такси за селища около София.

Гневът на Борисов бе предизвикан практически от това, че АПИ изпълнява решението на правителството, съгласно което от 19 февруари се налагат санкции по електронен път за шофиране без винетка в определени участъци на територията на Столична община, които са част от републиканската пътна мрежа.

Още[class='right_orange' div]

Нито министър Аврамова, нито шефът на АПИ Георги Терзийски уточниха това в медийните си изяви.

Варна например настоява от винетки да бъде освободен пътят до новото гробище в с. Тополи.

Министър Аврамова даде пример с Шумен, чиято местна власт е поискала от винетна такса да бъде освободен път до отдалечен от града квартал. Става въпрос за 150 метра, най-късият платен тол сегмент от републиканската пътна мрежа. На кмета на Шумен е предложено да се направи изменение на общия устройствен план и да се премести табелата за край на населеното място, каза Аврамова.

Община Челопеч, която е една от най-богатите в България заради златодобива там, още преди година е поискала официално да поеме поддържането на общо около 5 км републиканска пътна мрежа до съседните общини Мирково и Златица, за да не плащат хората винетки. Получила е отговор от АПИ през пролетта на 2019 г., в който "грубо казано пишеше да си гледаме работата", каза кметът на Челопеч инж. Алекси Кесяков пред Mediapool.

"Ние не искаме нещо по-различно от София и заради отказа смятаме, че сме дискириминирани", допълни инж. Кесяков. Той каза, че общината е била готова да поеме поддържането на два пътни участъка (общо около 5 км). Кметът бе възмутен от "наглия" тон на писмото, с което пътната агенция отказва това.

В София готвят нови протести

След като всички медии излъчиха разпореждането на Борисов към пътния шеф да обиколи площадите на няколко селища край София и да извика по три пъти "Няма да има винетки", недоверието сред местните жители остава. Хората от Нови Искър два дни излизат на протест. Не вярват на думи и искат официален документ, че няма да ги глобяват. Градчето, което е административен център на столичния район Нови Искър, в четвъртък е било посетено от шефа на АПИ Георги Терзийски.

На същото мнение са и жители на село Бистрица, където във вторник срещу сряда през нощта беше срязана с флекс рамка с тол камера. Станиславов, жител на Бистрица, каза, че жителите на селото също искат да има "подписан документ черно на бяло", защото знае за случай, при който шофьор е глобен. "Докато няма официално решение, ние сме в готовност да блокираме пътя. Проблемът остава, защото няма нищо черно на бяло", каза Станиславов пред бТВ.

Петя Аврамова и Георги Терзийски продължават да твърдят, че никой на територията на Столична община не е глобен.

"Нито един водач, който е бил на тези участъци няма да бъде глобяван", повтори отново Терзийски.

Колко трябва да плаща София на АПИ - 8 млн. или половин млн. лв.

Доказателство "черно на бяло" обаче може да има чак след подписването на споразумението между Столична община и АПИ, стана ясно от обясненията на Аврамова и Терзийски. Кога ще стане това, никой не се ангажира. Аврамова уточни единствено, че преговорите, които се водят вече повече от година, са пред финал.

Вече е уточнен обхватът на пътищата на територията на Столична община без винетна такса и колко ще струва поддържането им. Става въпрос за 11 отсечки с обща дължина от 151 км, чието поддържане ще струва на Столична община по 8 млн. лв. годишно, каза Терзийски.

Той уточни, че Столична община е внесла официално списъка в АПИ на 19 февруари. Това е денят, в който Борисов унизително нахока Терзийски пред медиите по време на правителственото заседание, на което присъства и кметът Йорданка Фандъкова.

Малко по-късно Фандъкова публикува на фейсбук страницата си 11-те пътни отсечки.

В четвъртък вечерта Фандъкова съобщи, че Столична община ще плаща на АПИ 500 000 лв. на година. Досега общината искаше да се грижи само за зимното поддържане, а ремонтите се поемат от АПИ, която ще събира тол таксите.

Без яснота за останалите общини

Заради протеста на хората в Нови Искър, провокирал гнева на Борисов, преговорите със София са пред финал, но не така стоят нещата с останалите общини.

Миналата година премиерът каза на общините, които искат пътища на тяхна територия да са без винетки, да ги вземат и да си ги поддържат.

Предложени са им два варианта. Единият е пътищата да станат общински, а другият - за съвместно поддържане, каза Аврамова.

Втори ден от регионалното министерство не отговарят на въпросите на Mediapool какво се е случило с официално отправените искания от общините Варна, Челопеч, Рила, Белица и Павликени. Най-вероятно, защото както стана ясно от кмета на Челопеч, им е било отказано.

Липсата на информация за тол камерите доведе и до напрежение в селата

Липсата на широка информационна кампания относно старта на тол системата доведе до ново напрежение с тол камерите, монтирани в селата.

Нова телевизия излъчи репортаж от района на Видин. Там в 5 села на пътя са поставени тол камери, защото пътят е част от републиканската пътна мрежа. Жителите на село Новоселци смятат, че за да могат да пътуват в селото с автомобил, трябва да имат винетка.

"Не мога да отида да си купя хляб до центъра. Половината село без винетка, а другата с винетка. Това не е нормално. Дори и за гробищата ще ми трябва винетка", казва Владимир.

Жена обяснява, че са питали шефа на Областното пътно управление във Видин, но той им отговорил, че това е положението и да се оправят. Хората се заканват да протестират и да блокират републиканския път, който води към границата.

"Искам да успокоя всички граждани. Не се подвеждайте по наличието на камери. Това не значи задължително, че ще бъдете глобени. В рамките на населените места - между табелите за начало и край, не се дължи винетна и тол такса", каза Аврамова. Тя призна, че имат такива сигнали и от други населени места.

mediapool.bg