След седмица умуване какво да се прави със заседналия кораб край защитената местност "Яйлата", се очаква днес около 17 часа най-после да започне разтоварването на азотните торове, съобщи Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).
Мярката се предприема няколко часа, след като стана ясно, че вече има теч на тор и морската вода е замърсена с нитритен азот. Това са установили взетите проби през почивните дни, съобщи по-рано Министерството на околната среда и водите (МОСВ).
Междувременно съпредседателят на "Зелено движение", което е част от "Демократична България", обвини институциите в "престъпно бездействие" и би аларма за задаващата се екологична катастрофа.
Плаващият под флага на Панама кораб за генерални товари "Vera SU" заседна в района на защитена местност между Камен бряг и курорта "Русалка" около 1:30 часа на 20 септември по време на преход от Украйна за Варна. Съдът се врязва в скалите и корпусът му е пробит. Той е натоварен с около 3000 тона азотни торове и има около 20 тона леко корабно гориво. По информация на българските власти корабът заседна заради грешна маневра на 9-членния турски екипаж.
Планът за изваждането на кораба
Операцията по освобождаването на заседналия товарен кораб "Vera SU" е технически обезпечена. Логистичният план е в действие и се изпълнява, се казва в съобщение на МТИТС в понеделник.
Товарният кораб е укрепен сутринта с доставените резервни котви. Целта е да бъде избегнато евентуално разместване на плавателния съд при влошаване на времето. Извършен е водолазен оглед на целия скалист район за прецизирането и поставянето на котвите и техниката.
Направен е и втори допълнителен оглед, при който е определена и означена безопасна полоса за позициониране на 100-тония плаващ кран. Кранът, заедно с обезопасяващ влекач, се очаква да е на мястото около 17 часа. На палубата му е монтирана 15-тонна машина за пълнене на торби с вместимост 1 тон всяка.
Продукцията ще бъде извозена и складирана на пристанище "Варна" до пълното възстановяване от корабособственика на направените от държавата разходи.
В хода на операцията е предвидено да има и втори кран, поставен на плаваща платформа, с който ще се прехвърлят товарите на баржа и ще се извозват, е посочено още в съобщението на МТИТС.
При достатъчното облекчаване на товара от заседналия кораб, ще се създаде възможност за свалянето на плавателния съд от скалите с два влекача.
Морската вода вече е замърсена
Междувременно от екоминистерството съобщиха, че има индикации за замърсяване на морската вода от азотните торове на кораба.
Взетите в събота две водни проби - едната до товарния кораб "Vera SU" в посока открито море, а втората пред носа на кораба, където е предполагаемото изтичане на товара, показват, че морската вода е замърсена с нитритен азот.
В момента екип от експерти на Басейновата дирекция във Варна са на място за повторна проверка и пробонабиране.
"Зелено движение" : Престъпно бездействие
"Престъпно бездействие на институционално ниво" - така описа реакциите след засядането на товарен кораб край Камен бряг Борислав Сандов, съпредседател на "Зелено двигение", което е част от "Демократична България".
В интервю за БНР той посочи, че има разписани законови действия и мерки, които не са били изпълнени, а времето напредва драматично.
Борислав Сандов предупреди, че това ще бъде екологична бомба и опроверга твърденията, че няма екозаплаха от товара на кораба.
"Там е люпилня. Там е пълно с малки риби. Там има огромно биоразнообразие", каза той.
Ще бъде унищожена както жътвата на рибарите в доста голям периметър, така и условията за развитие на туризъм, добави Сандов.
Той определи случващото се абсурдно и отбеляза, че директорът на "Морска администрация" не може да бъде вдигнат от дивана, за да започне да работи онова, което му е вменено по закон.
mediapool.bg