Кламер БГ - Новини: Полша и Словакия се отказват от съветските МиГ - 29. България се надява на двигатели

Полша и Словакия се отказват от съветските МиГ - 29. България се надява на двигатели

Свят

|
Пон, 15 Авг 2022г. 14:32ч.
Полша и Словакия се отказват от съветските МиГ - 29. България се надява на двигатели

МиГ 29, сн. ВВС

Въоръжените сили на Полша ще заменят съветските си бойни самолети с машини от САЩ и Южна Корея. Полският министър на отбраната Мариуш Блашчак коментира, че вече е невъзможно да се използва тази техника.

"В много кратки срокове самолетите МиГ-29 и Су-22 ще бъдат снети от въоръжение. Освен американски машини F-16 и F-35, в полската авиация ще се появят южнокорейски учебно-бойни самолети", каза министърът в слово на военен фестивал по случай 102-рата годишнина от победата над болшевиките във Варшавската битка.

Словакия пък се готви да предостави изтребителите си МиГ - 29 на Украйна.

Словашкият министър на отбраната Ярослав Нод обясни, че засега няма взето решение, но потвърди, че се водят преговори в НАТО. Словакия, също като България, закупи изтребители F-16. До пристигането им се обмислят различни варианти, включително получаването на помощ от Полша и Чехия.

Украйна помоли и България да помогне с изтребители МиГ – 29, но страната отказа директна военна помощ. Още повече, че разчита само на съветските изтребители, за да пази въздушното си пространство.

През последните месеци помощ на българските Военновъздушни сили оказаха самолети на Испания и Нидерландия, като се очаква това да продължи и в бъдеще.

Критики

Полският министър на отбраната Мариуш Блашчак каза още, че го критикуват заради покупките на нова бойна техника за полската армия.

"Но аз купувам техника, проверена в сражения, която гарантира сигурността на Полша", посочи министърът.

"Наши летци тренират заедно с военни от САЩ и така изграждат сътрудничество, което е много важен елемент от сигурността ни", добави той.

Аналогии с България

България също разчита на съветските МиГ – 29, за да охранява въздушното си пространство. След руската агресия срещу Украйна поддръжката им стана на практика невъзможна, тъй като Русия, Украйна и Беларус вече не са опция.

Според МО, ако не се намери вариант, изтребителите ще бъдат приземени в средата на следващата година.

Засега МО разчита на Полша, като поиска шест ремонтирани двигатели за МиГ-овете. Все още няма яснота дали Полша ще може да реагира.

Като цяло, и Полша не е устойчив вариант, тъй като и тя разчита на Русия за ремонтните комплекти.

Военната авиация разчита и на старите съветски щурмовици Су-25, които вече бяха свалени от въоръжението на другите бивши социалистически държави в НАТО.

Последно те бяха ремонтирани в Беларус и сега отново излиза въпросът какво ще е тяхното бъдеще и как ще се компенсира дефицитът, който ще се отвори след тях.

България вече закупи 8 изтребители F-16, но заради пандемията доставката на първите машини бе отложена за началото на 2025 година. В момента на дневен ред е закупуването на още 8 изтребители от САЩ, но за целта трябва да има действащ парламент, който да одобри сделката.

Така има реална опасност ако бъдат приземени МиГ-овете, България да не може сама да пази въздушното си пространство. За да бъде предотвратено подобно развитие на ситуацията, България търси информация от други държави дали може да вземе изтребители на лизинг.

Модернизацията на армията изисква значителни инвестиции, като според оценки на служебния кабинет са необходими до 8 млрд. лева.

Сделки с Южна Корея

В края на юли Блашчак заяви пред седмичника "Шечи", че Полша ще има най-силните сухопътни войски от всички европейски партньори в НАТО, за да отблъсква ефективно руския агресор, припомня Укринформ, цитирана от БТА.

Тогава министърът подписа във Варшава сделки с Южна Корея за около 1000 танка К2, над 600 самоходни артилерийски установки К9 и 48 изтребителя ФА-50.

Преди три дни Даниел Гур, наблюдател на американското издание "19ФортиФайв", нарече покупката на южнокорейска техника от Варшава "крайно изненадваща", тъй като използването на машини от един и същ производител дава големи предимства и на Полша, и на НАТО.

Сега обаче според него ще се наложи Варшава да изгради още една верига за доставки и да разработи методи за взаимодействие и оперативна съвместимост на танковете К2 с други бойни системи.

mediapool.bg