Кламер БГ - Новини: Повечето собственици на коли в София ще платят по-висок данък догодина

Повечето собственици на коли в София ще платят по-висок данък догодина

България

|
Пет, 07 Дек 2018г. 16:23ч.
Повечето собственици на коли в София ще платят по-висок данък догодина

Данъкът за около една трета от колите, регистрирани в София, ще е по-малък през следващата година. За останалите ще има различно като размер увеличение.

По-малко ще плащат собствениците на по нови автомобили, които отговарят на двата най-нови екостандарта - Евро 5 и Евро 6. Намалението като абсолютна сума се очаква да е значително, тъй като за тези коли в момента се плащат по-високи данъци.

За останалите две трети от собствениците на леки коли се очаква повишаване на сумата. Ръстът щял да е различен, а най-чувствителен ще е за хората, които карат стари и мощни автомобили. Въпреки това увеличението за тях като абсолютна сума щяло да е сравнително малко, тъй като и базата, от която тръгва, е ниска.

Това стана ясно в петък по време на представянето на проекта за бюджет на Столичната община за следващата година.

През следващата година местната власт ще разпредели около 1.586 млрд. лева, което е с 30 млн. лева повече от 2018 г. Ръстът е скромен на фона на увеличението от 200 млн. лева през тази година. Най-голям е той при парите за образование, но средствата в повече идват от държавния бюджет и се дължат на увеличението на заплатите на преподавателите.

Като основен приоритет в бюджета за 2019 г. кметът Йорданка Фандъкова обяви екологията. Най-големият инвестиционен проект остава разширението на метрото - за него, както и за по-големите ремонти в града се разчита на евросредства.

"Не се предвиждат сериозни увеличения в бюджета преди изборите. Приоритетите ни се изпълняват последователно", коментира Фандъкова на въпрос дали формирането на столичните финанси за догодина е повлияно от предстоящите през есента местни избори.

Данъците - без промяна

Очаквано за поредна година местната власт няма да променя данъците и таксите, които се събират от гражданите и бизнеса. Изменения има само заради законови промени. Едното от тях е промяната на формулата за изчисляване на данъка за автомобилите.

От общината твърдят, че ръстът на данъците за повечето собственици ще се компенсира с намалението за една трета от тях и така това няма да повлияе на общите приходи по това перо. Въпреки това постъпленията се очаква да нараснат с 10 млн. лева спрямо плана за 2018 г. и да достигнат 99 млн. лева. Увеличението идва от регистрирането на повече коли в София, обясни зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов.

В частта на собствените приходи общината очаква най-големи постъпления от таксата за битови отпадъци - 199 млн. лева. По закон всички тези средства се използват за събиране и обезвреждане на отпадъци, за миене и метене на улици, за почистването им от сняг и други. За това за догодина са предвидени 206 млн. лева.

Около 106 млн. лева се очаква да постъпят от данък сгради. Промяна при него ще има за собствениците на около 15 000 вили в определените за курорти Банкя и Панчарево. И това е следствие на законово изменение.

Над 132.8 млн. лева трябва да постъпят от данъка при придобиване на имущество.

Общо собствените приходи за догодина се очаква да достигнат 696.2 млн. лева. Малко над 488 млн. лева ще получи Столичната община от държавния бюджет. Парите по европрограми са над 300 млн. лева.

Инвестиционните проекти - нищо ново

На фона на общественото недоволство от качеството на въздуха в София Фандъкова за поредна година обяви екологията като основен бюджетен приоритет. За целта се инвестирали стотици милиони в разширението на метрото, купуването на нови превозни средства за градския транспорт, разширение и ремонт на улици.

Една трета или над 550 млн. лева от бюджета на София за следващата година е отделена за т. нар. капиталова инвестиционна програма. В нея са включени ремонтите и изграждането на нови обекти в столицата. При транспортните проекти продължава изпълнението на обекти, по които се работи поне от година. В това число влизат ремонтите в центъра на града, разширението на булевардите "Монтевидео" и "Тодор Каблешков", евентуалната подмяна на трамвайните релси по бул. "Цар Борис ІІІ" и на трасето по ул. "Каменоделска".

Заложени са и средства за ремонт на част от бул. "България", който трябваше да бъде ремонтиран цялостно, но намерението пропадна заради миналото през първата половина на тази година европредседателство. Сега Фандъкова обясни, че все още не е ясно кой точно участък от този булевард ще бъде обновен, но най-вероятно е това да е отсечката между НДК и бул. "Ив. Гешов".

Кметът обяви, че очаква през следващата година Агенция "Пътна инфраструктура" да започне работа по разширението на Околовръстния път от кв. "Младост" до магистрала "Тракия".

За изграждане и ремонт на основни улици и булеварди са предвидени 51.3 млн. лв., а за текущо поддържане на улици - 38 млн. лв.

Около 19 млн. лева са отделени за изграждането на детски градини и разширението на съществуващи такива. Ще се правят нови сгради в квартали, в които градини няма или са много малко. ще се разширяват градини в квартали, които има най-голям недостиг на места.

Тежкият въпрос с качеството

"Качеството на ремонтите е тежък въпрос. То зависи от кадрите, от заплатите, които фирмите - и малките, и големите осигуряват", обясни Фандъкова по повод проблемите с изпълнението на проектите на общината.

"Почти няма фирма, която със спокойствие бих допуснала да работи в София", коментира още кметът. Тя обаче припомни, че по закон няма как общината да спира от участие в обществени поръчки компании, които са показали некачествена работа. "Общината залага сериозни условия в договорите, сериозни механизми за санкции, които се прилагат, независимо коя е фирмата", добави кметът.

И представянето на общинския бюджет не мина без коментар за ремонта на ул. "Граф Игнатиев", около който избухнаха скандали, свързани с качеството и естетиката.

Барбалов, който от четвъртък е и зам.-кмет по транспорта, обясни, че т. нар. "перки от акули", поставени преди дни по улицата, не се подменят с друг вид ограничители, каквато информация циркулира из социалните мрежи. Той уточни, че по ул. "Алабин", по която продължава трамвайното трасе от "Графа", се слагат по-устойчиви ограничители, тъй като преди това въпросните съоръжения бяха от гума.

Снимката е публикувана от Петър Белевски във фейсбук групата "Забелязано в София". На мястото на ограничителите със заоблени форми преди ремонта имаше съоръжения от гума.

Барбалов добави, че се работи за Коледа да бъдат махнати загражденията около църквата "Св. Седмочисленици". Пускането на трамваите все още е с неизвестна дата.

mediapool.bg