Кламер БГ - Новини: Повечето автомобили с двигатели с вътрешно горене ще бъдат забранени в ЕС след 2035 г.

Повечето автомобили с двигатели с вътрешно горене ще бъдат забранени в ЕС след 2035 г.

Европа

|
Вт, 28 Март 2023г. 16:19ч.
Повечето автомобили с двигатели с вътрешно горене ще бъдат забранени в ЕС след 2035 г.

Повечето автомобили с двигатели с вътрешно горене ще бъдат забранени в ЕС след 2035 г.

Министрите на енергетиката на страните членки на ЕС одобриха спорния план за забрана на автомобилите с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., съобщи шведското председателства на Съвета на ЕС.

Изключение ще бъде правено за новите автомобили, които се движат на климатично-неутрални горива, т. нар. синтетични или е-горива, посочи шведският министър на енергетиката Ебба Буш, цитирана от ДПА.

Решението се забави с няколко седмици, след като германският министър на транспорта Фолкер Висинг се обяви в последния момент срещу плана и поиска договореното изключение за климатично неутралните горива. Компромисът между Брюксел и Берлин беше постигнат през уикенда, което направи възможно днешното одобрение на плана.

Споразумението беше одобрено с огромно мнозинство, а еврокомисарят по енергетиката Кадри Симсон приветства решението.

Срещу забраната гласува единствено Полша, а България, Румъния и Италия се въздържаха. Полският министър по климатичните въпроси Анна Москва посочи, че забраната "ще бъде унищожителна за нашите икономики и граждани". Италианският министър на екологията Пикето Фратин заяви, че се е въздържал, тъй като Италия иска да бъда направено изключение и за автомобилите, ползващи биогорива.

Европейският парламент обаче може да се противопостави на сделката през следващите седмици, тъй като технологията за производството на е-горива, извличани от водата и въглеродния диоксид с помощта на възобновяема енергия, е силно противоречива.

Забраната на двигателите с вътрешно горене е важна част от стремежа на блока да стане неутрален по отношение на климата до 2050 г., с нулеви нетни емисии на парникови газове.

Всъщност тя трябваше да бъде одобрена по-рано този месец, но Берлин разочарова партньорите си от ЕС, като оттегли подкрепата си и поиска изключение за синтетичните горива, припомня АФП. Този ход на Германия беше оспорван, тъй като споразумението вече беше прието по традиционния законодателен процес на ЕС.

Горивата, за които Берлин иска да въведе извънредни правила, все още са в процес на разработване и трябва да се произвеждат с помощта на нисковъглеродна електроенергия. Активистите за опазване на околната среда се противопоставят на тези горива.

Но производителите в Германия - една от най-големите световни производителки на автомобили, заявиха, че тези горива могат да позволят използването на двигатели с вътрешно горене и след 2035 г.

Критиците заявиха, че блокирането на Германия е резултат от вътрешната политика, тъй като канцлерът Олаф Шолц е подложен на натиск да запази коалицията, съставена от неговите социалдемократи и съперничещите си зелени и либерали. Либералните му партньори настояваха за това изключение.

В събота, след седмици на спорове между Европейската комисия, изпълнителния орган на ЕС, и германското министерство на транспорта, бе постигнат пробив в разрешаването на спора.

Превозните средства с двигатели с вътрешно горене могат да продължат да бъдат регистрирани и след 2035 г., ако използват само горива, които са неутрални по отношение на въглеродните емисии, заяви в събота германският министър на транспорта Фолкер Висинг.

"С днешното окончателно гласуване на Съвета на ЕС ЕС направи важна стъпка към мобилност с нулеви емисии", заяви в Туитър ръководителят на Комисията по въпросите на климата Франс Тимерманс.

mediapool.bg