Кламер БГ - Новини: Сагата със затъналия кораб продължава: Извънредно положение, дронове и нови котви

Сагата със затъналия кораб продължава: Извънредно положение, дронове и нови котви

България

|
Четв, 30 Септ 2021г. 18:27ч.
Сагата със затъналия кораб продължава: Извънредно положение, дронове и нови котви

Сагата със затъналия кораб продължава: Извънредно положение, дронове и нови котви

В 10-ия ден на сагата със затъналия кораб край Камен бряг, държавата излезе с нови мерки и план за евакуация на екипажа. Министерство на околната среда обяви, че основният риск за околната среда от заседналия кораб в защитената местност "Яйлата" е преодолян, тъй като горивото е източено. Набелязаните допълнителни мерки включват непрекъснато наблюдение с дронове на обстановката през светлата част на денонощието, а при необходимост готовност за извеждане на екипажа до 30 минути. При успокояване на вятъра и вълнението предприемане на действия за разтоварване на кораба и издърпването му в дълбоки води навътре в морето. Междувременно община Каварна обяви от четвъртък за седмица напред частично бедствено положение заради заседналия кораб.

Със заповед на кмета на Каварна Елена Балтаджиева се въвеждат и мерки за овладяване на бедствието - извеждане на екипажа на кораба при поискване от капитана, подсигуряване на медицинска помощ при необходимост, както и обезпечаването на карантинираните лица с подслон и храна. Забранява се и достъпът до местността Яйлата, с изключение на лицата, свързани с осигуряването на посочените мерки.

Какво показват пробите на водата?

Басейнова дирекция "Черноморски район" публикува на сайта си резултатите от пробите, взети след неуспешния опит за разтоварване на азотните торове, според които четири пъти над нормата е количеството на уреята в морската вода. Пробите са от 28 септември.

Към момента - 30 септември, пробите са в нормата, каза Личев. Той допълни, че е разпоредил на РИОСВ ежедневен мониторинг на водите на Черно море в радиус от 1 км около кораба.

За мен е недопустимо страна-членка на ЕС да допусне кораб с карбамид, възмути се екоминистърът. Той призна, че това нарушение на "Морска администрация" му е дало мотив да сезира прокуратурата.

"Не се допуска според европейското законодателство да се пренася карбамид в насипно състояние, а защо е така, ще отговарят пред прокуратурата", каза Личев. Той добави, че ако товарът е бил пакетиран, е нямало да възникне никакъв проблем.

Според Личев по-голямата опасност за екосистемите в Черно море е било да не изтече лекият дизел от резервоара на кораба, защото той е много токсичен за водните организми и екосистемите, но този риск е преодолян.

"На практика няма как при всякакви обстоятелства да бъде пробит резервоарът и да изтече опасното гориво лек дизел", каза министърът на околната среда и водите.

"Умрях от срам, когато видях крана", призна Асен Личев. Той посочи, че съоръжението е абсолютно негодно за подобна операция и е без грайфер.

В опита за разтоварване на карбамида с крана в насипно състояние в нощта на 27 срещу 28 септември една значителна част от торта се изсипваше в морето.

Екоминистърът обясни, че е разпоредил прекратяване на акцията по прехвърляне на товара от кораба към другия плавателен съд, защото начинът е бил по-скоро пагубенза околната среда. Според него трябва да се потърси помощ от съседни страни, а "Морска администрация" по най-бърз начин трябва да се реорганизира.

"Искам да декларирам, че органите на МОСВ влязоха в ролята си от първия момент и продължават всекидневно да следят състоянието на водите на Черно море и са в състояние да окажат съдействие на каквато и да е спасителна операция от министерството на транспорта", каза Асен Личев. Той допълни, че оттук-нататък приоритет ще бъде да несе допусне увреждане на околната среда.

"Администрацията, която заварихме като наследство в "Морска администрация", в частност и в МОСВ, показа, че тя притежава професионална, етична и морална нищета", обобщи Асен Личев.

В същото време Басейнова дирекция "Черноморски район" публикува данни от взети на 28 септември проби от водата в района на кораба. Те показват, че четири пъти над нормата е количеството на уреята (азотна тор – бел.ред.) в морската вода.

"Четири пъти над нормата е сериозно замърсяване", каза за "Дневник" ихтиологът доц. Марина Панайотова от Института по океанология във Варна. Според нея въпросът е колко време концентрацията на азотни съединеня ще се задържи висока в този район. Панайотова посочи, че оттам минават течения, които биха могли да разнесат замърсяването.

В следващите дни евентуални поражения върху живите организми в района на замърсяването би трябвало да станат видиими, каза Панайотова.

"Ако започне цъфтеж на фитопланктона, ще се появи характерно оцветяване. Този процес ще отнеме кислорода от водата и ще предизвика смъртта на прикрепените организми, каквито са мидите, дънните риби и ракообразните. Ако това се случи, то няма как да остане скрито, тъй като вълните ще изхвърлят мъртвите организми на брега. В такива ситуации най-пострадали са тези, които не могат да избягат", обясни доц. Марина Панайотова.

Тя смята, че пасажите на мигриращите рибни видове като сафрида и чернокопа, които в този период на годината преминават край "Яйлата" от север на юг, продължават да са по-малко застрашени заради подвижността си. "Тъй като азотните съединеня предизвикват проблеми в дихателните им органи, те бързо усещат опасността и заобикалят районите на замърсяване", обясни доц. Панайотова.

Във вторник от Института по океанология към БАН съобщиха, че в момента рибни пасажи от видовете чернокоп и сафрид мигрират в южна посока, движейки се край брега на защитената местност "Яйлата". Дали те ще бъдат засегнати от замърсяването, предизвикано при неуспешния опит за разтоварване на уреята от "Vera Su", зависи от количеството, попаднало във водата.

Готви се евакуация на екипажа при нужда

В следобеда на междуведомствена работна група в МВР представителите на институциите набелязали конкретни мерки по отношение на закъсалия кораб - непрекъснато наблюдение с дронове на обстановката през светлата част на денонощието, а при необходимост готовност за извеждане на екипажа до 30 минути. При успокояване на вятъра и вълнението /което към 13.30 часа днес е било четири бала/ - предприемане на действия за разтоварване на кораба и издърпването му в дълбоки води навътре в морето.

Участниците в срещата са обсъдили и най-неотложните действия - укрепване на кораба с допълнителни котви, за да се предотврати увреждането му в скалната маса; непрекъснат териториален мониторинг в радиус от 1 км около плавателния съд, както и ежедневно наблюдение на състава на морската вода в района.

Срещата бе ръководена от вицепремиера и министър на вътрешните работи Бойко Рашков е ръководил срещата. В нея са участвали служебните министри на околната среда, транспорта, земеделието и отбраната - Асен Личев, Георги Тодоров, проф. д-р Христо Бозуков, Георги Панайотов, зам.-министърът на вътрешните работи Енчо Мирчев и директорът на Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" главен комисар Николай Николов.

По-рано бТВ съобщи, че властите са в готовност за евакуация на екипажа при нужда. Екип от различни институции оглежда мястото за осъществяването на акцията, ако се наложи. Обсъжда се дали то да се проведе с хеликоптер, или с въжена линия към брега, предаде bTV.

Според кап. Димитър Димитров от Европейска конфедерация на асоциацията на морските капитани няма опасност корабът да се разцепи, защото се очаква вълнението да се успокои и засега плавателният съд е в добро състояние, като са наводнени само три негови баластни танка, а корабът е в стабилно състояние.

Районът около заседналия кораб е огледан с хеликоптер, но предвид скалистия релеф на брега властите са преценили, че разтоварването на кораба по въздуха не е безопасно.

Екипажът ще бъде разпитан и от прокуратурата

По-късно стана ясно, че екипажът на Vera Su ще бъде разпитан от разследващите, когато бъде свален на брега. Това съобщи пред БТА окръжният прокурор на Добрич Радослав Бухчев. По думите му дали това ще стане в близките дни зависи от действията на "Морска администрация" и Гранична полиция, и дали метеорологичните условия ще позволят. Моряците ще преминат здравен контрол и е възможно да бъдат карантинирани, каза окръжният прокурор. Бухчев добави, че ще бъдат иззети и корабните документи, за да се съберат пълни данни по разследването за инцидента.

Окръжният следствен отдел започна разследването за извършено евентуално престъпление против транспорта на 20 септември, когато корабът под панамски флаг, превозващ тор, заседна в скалите край Камен бряг. Екипажът се състои от деветима души - граждани на Азербайджан и Турция.

В отговор на въпрос на БТА окръжният прокурор уточни, че след като компетентните институции оценят какво е замърсяването на морската вода и дали са настъпили щети за природата, държавното обвинение ще работи и в тази посока, като бъдат разпитани и служители на "Морска администрация" и Гранична полиция. Възможно е това да стане в отделно досъдебно производство.

mediapool.bg