Кламер БГ - Новини: България дарява: Няма малки и големи дарители и каузи – всеки жест е важен

България дарява: Няма малки и големи дарители и каузи – всеки жест е важен

Общество

|
Ср, 20 Март 2019г. 13:53ч.
България дарява: Няма малки и големи дарители и каузи – всеки жест е важен

С идването на пролетта, когато всичко се пробужда за нов живот, кампанията “България дарява“ призовава хората да отворят сетивата си за добрите каузи, които ги заобикалят и да ги подкрепят.

Инициативата за кампанията “България дарява“ е на 12 граждански организации, които създават обща платформа и дават трибуна на над 120 каузи с най-разнообразна насоченост – социални, образователни, човешки права, природа и околна среда и др.

Идеята е организациите да популяризират каузите си, да намерят нови съмишленици и поддръжници в усилията им за промяна към по-добро. В сайта на кампанията “България дарява“ всеки може да разпознае близката до неговите възгледи и интереси кауза и да я подкрепи.

Витрина за каузи

Кампанията е вдъхновена от инициативата “Colorado Gives Day“ при пътуване на представители на 12-те граждански организации в САЩ, където изучават тамошните практики за набиране на средства. В САЩ инициативата се провежда в един ден и макар в началото да не е била много популярна, в последствие е разпозната и в нея се включват и други щати.

“Нашите 12 колеги се върнаха от САЩ много вдъхновени от това, че една инициатива, която в началото не е била много успешна и популярна, сега се е превърнала в най-популярното събитие през декември след коледното пазаруване. И успяха да ни убедят, че си струва да се обединим и да инвестираме собствени средства и труд и да създадем нещо като витрина, в която да могат да бъдат разгледани каузите на повече граждански организации от цялата страна – малки и големи, без значение от темата: образование, екология, социална сфера и др. По-важното беше да можем да гарантираме, че това са организации, които вършат добра работа в сферите и местата, където работят“, разказа пред Mediapool Красимира Величкова от Българския дарителски форум – една от организациите, която стои зад инициативата “България дарява“.

Пролетно пробуждане: Всеки жест е важен

Величкова обяснява и как е избрано времето за кампанията: “По Коледа има много кампании, около Великден – също. Така хем произволно, хем целенасочено избрахме датата 22 март – това е първият пролетен ден – светло е, цветно е, хората се радват, в тях сякаш нещо се отваря с идването на пролетта. Именно затова решихме да започнем на тази дата“.

Кампанията е адаптирана за българските условия и вместо в един ден се провежда в рамките на седмица, като идеята е през този период да бъдат популяризирани повече каузи.

“Разчитаме всяка една от тези организации сама да разкаже на хората, които вече я подкрепят или които са около нея какво прави и защо заслужава да бъде подкрепена. Така че идеята е да се получи в тази една седмица един многогласен хор, който да разказва добрите истории, така че те да бъдат видени и подкрепени“, каза Величкова.

“В това време искаме да напомним на хората, че всеки може да бъде полезен за кауза и няма малки и големи дарители – всеки жест на подкрепа има значение“, казва тя.

120 каузи, преобладават образователни и социални

Малко над 120 са каузите в "България дарява" в момента.

“Тези, които преобладават са в темите образование, деца и младежи в риск, социална подкрепата. По-малко са каузите, свързани с човешки права и демокрация – само 8. Но това е може би разбираемо, тъй като в България се отделя много малко ресурс за инициативи и идеи, свързани с човешките права“, коментира Величкова.

Тя обясни, че по принцип най-много се дарява за образователни и здравни каузи, но докато за образование даряват компании и фондации, за здравни и социални каузи даряват предимно хората. Гражданите даряват най-много в кампании за набиране средства за лечение на отделни хора.

От добри практики към системни решения

Но инициативата "България дарява" включва само каузи на граждански организации, не и на отделни хора. Причината е, че с подкрепата на гражданските организации се търсят по-системни решения за дадени проблеми.

“Ние знаем, че има много важни каузи, свързани с подкрепата на отделни хора, но искаме да повдигнем въпроса за по-системните решения. Не просто за оказване на индивидуална подкрепа за някого, а какво още може да бъде направено, така че отделният човек да няма нужда да събира сам пари за своето лечение или за някакъв друг проблем“, казва Величкова.

Тя дава пример с една от каузите в “България дарява“ – тази на Сдружение “Алцхаймер България“ “Стани приятел на човек с деменция“. Целта на тази кампания е да обучава доброволци за това как да оказват подкрепа на пациенти с деменция.

“По този начин от сдружението искат да създадат модел, при който не само с медикаментозна терапия, тези хора да получават подкрепа. Много често гражданските организации се създават от хора с даден проблем, които се обединяват да го решат. И в случая тази кауза не е за един човек, но иска да създаде модел, който ако работи, би могъл да бъде възприет от институциите и хората с деменция да бъдат по-системно подкрепяни“, заяви Величкова.

Друг пример за кауза, търсеща системи решения е тази на Български фонд за жените “Шанс за невидимите супер-майки“ Тя помага на жени, които са били жертва на домашно насилие да запишат курсове за придобиване или повишаване на професионалната квалификация. Така че да могат да започнат работа и да заживеят самостоятелно, като излязат от порочния кръг на зависимост.

“Темата е особено актуална покрай дебата за Истанбулската конвенция, промените в НК, много широко се обсъжда как могат да бъдат подкрепени хората и по-специално жените и децата, които са жертви на домашно насилие. И ето това е пример за един модел, който не просто предлага на жените да бъдат настанени в кризисен център, а тези центрове са много малко, но и да бъдат подпомогнати да развият умения и да се справят сами. И това е нещо, което би следвало да е държавна политика - да има система, която помага на жените по-лесно да започнат самостоятелен живот“, коментира Величкова.

Каузите в платформата “България дарява“ ще останат активни и след нейния край на 31 март.

Идеята на организаторите е кампанията да стане емблематична за началото на пролетта и след няколко години всеки да знае какво е “България дарява“.

mediapool.bg