Кламер БГ - Новини: Спор в столичния общински съвет за дадената нова линия на "МТК Груп"

Спор в столичния общински съвет за дадената нова линия на "МТК Груп"

България

|
Четв, 24 Септ 2020г. 18:34ч.
Спор в столичния общински съвет за дадената нова линия на "МТК Груп"

Даването на нова линия от градския транспорт в София на частната компания "МТК Груп" доведе до спор в Столичния общински съвет. Предложението, което одобри управляващото мнозинство, бе заложено в доклад на зам.-кмета по транспорта Кристиан Кръстев и предвижда разделянето на линия 21/22, която в момента се оперира от частната фирма, на две крайградски линии 21 и 22. Едната ще обслужва маршрута Централна гара - село Войнеговци, а другата от жп гарата до село Подгумер. В момента линия 21/22 обслужва маршрута от Централна гара до с. Подгумер и оттам до с. Войнеговци

В същото време с мотив за срив на приходите на Центъра за градска мобилност окончателно бе спрян нощния транспорт в София и линия 306, която свързва квартал Младост със столицата.

Сблъсък

Съветниците от "Демократична България" предложиха по време на онлайн заседанието автобусна линия 21 да остане само до Войнеговци и да се обслужва от "МТК Груп", но без промяна на договора с тях и съответно пробега им, за да не се налага да им се доплаща за транспортната услуга. В същото време да бъде пусната нова автобусна линия 22 от Централна гара до Подгумер, която обаче да се обслужва от общинското дружество "Столичен Автотранспорт“ ЕАД с климатизирани нископодови автобуси". Това предложение обаче не бе прието от управляващото мнозинство.

В изказването си общинският съветник Симеон Ставрев посочи, че преди 11 месеца Демократична България предаде на Агенцията за държавна финансова инспекция за разследване сделката с “МТК Груп”. В сигнала се съдържаше схемата за източване на средства чрез концесията на автобусните линии от "МТК Груп" в Северна София. Става дума за концесия, одобрена с гласовете на ГЕРБ, ВМРО и “Атака” и в чийто договор липсва подробна разбивка как е формирана цената от 3 лв./км, липсва и информация за това как е определен годишният пробег. От отговор по ЗДОИ стана ясно, че Столична община не е направила свои собствени изчисления.

Според изчисленията, направени от Демократична България още през миналия октомври, вземайки предвид реалната цена за обслужването на тези линии, според европейските и български норми за печалба, към момента Столична община плаща близо 50 стотинки повече на км. За 8 години, какъвто е срокът на договора, това би довело до поне 22 млн. лв. надплащане за концесионера.

Независимият съветник Борис Бонев посочи, че фирмата предварително е знаела, че тази линия ще й се даде.

"Стана ясно, че преди да има решение на Общинския съвет фирмата вече е закупила нови автобуси и дори беше програмирала техните табели", коментира той.

"С разделянето на линия 21/22 се дават нови 600 000 лв. годишно за обслужване на линия с 1200 пътника средно дневно", алармираха преди дни от "Спаси София", когато решението бе прието от транспортната комисия на общината.

С остра реакция по казуса излязоха и съветниците от БСП.

"БСП отдавна, на всички свои форуми и във всички свои решения, се обяви срещу безразборното и лобистко отдаване на концесии на държавно и общинско имущество и дейности в полза на частни оператори. Пускането на две отделни линии по направлението на автобуси 21 и 22 за Войняговци и Подгумер показва двоен стандарт при решаването на съдбата на различните линии в София", посочиха оттам.

И се аргументират, че в самия доклад на вносителите на тази точка става ясно, че други райони в града имат далеч по-голяма нужда от повишаване на качеството на транспорта, но очевидно "ГЕРБ взеха поредното необосновано и лобистко решение".

Закриват 306 за Младост, но по-малко ще се чака тролей 5 в уикенда

Столичният общински съвет в четвъртък окончателно гласува спирането на нощния транспорт в София до края на годината. Закрита бе и линия 306, която свърза столичния квартал “Младост” с центъра на града.

Утеха за жителите на Младост обаче е взетото решение за по-чести коли по линията на тролей 5. "Намаляване на времето за чакане на тролейбус 5

бе по предложението на Симеон Ставрев от "Демократична България". Гласувано бе чакането в празничните дни да се намали от 22 минути на 17 минути с добавянето на една кола повече. В делничните дни разписанието се запазва.

В аргументацията си Ставрев се позова на проведеното онлайн допитване до жителите на Младост 1 в две от активните фейсбук страници на квартала, където отзивите за разреждането на тролейбус 5 са били единствено отрицателни.

По темата за включения в доклада проект за спиране на нощния градски транспорт, Ставрев отбеляза, че Демократична България се съгласява на неговото спиране единствено за месеците до края на годината, като съветниците от обединението се ангажират да представят нова стратегия за разширяването на мрежата от нощен градски транспорт, така че да покрие невключени до момента зони, като например Летище “София” и части от Лозенец.

Още нови линии

От 1-ви октомври се създава и нова тролейбусна линия 3, която свързва „Банишора“ с Окръжна болница. Нейният маршрут ще е от депо „Надежда“ – надлез „Надежда“ – бул. „Княгиня Мария Луиза“ – ул. „Опълченска“ – бул. „Ген. Н. Скобелев“ – НДК – бул, „Васил Левски“ – бул. „Цар Освободител“ – бул. „Цариградско шосе“ – УМБАЛ „Света Анна“ и обратно: УМБАЛ „Света Анна“ – бул. „Цариградксо шосе“ – бул. „Цар Освободител“ – бул. „Васил Левски“ – бул. „Патриарх Евтимий“ – бул. „Ген. Н. Скобелев“ и по маршрута до депо „Надежда“.

Одобрен бе и нов маршрут за тролей 8 и ще свързва „Манастирски ливади“ със Сточна гара. Временният маршрут на тролей №7, който заради строежа на метрото минаваше през Сточна гара до "Люлин", се връща към постоянния си маршрут през Петте кьошета до „Люлин“.

Автобусна линия 90, която обслужва северните райони на София вече ще прави връзка с метростанция "Владимир Вазов", с което жителите на "Бухово" и "Кремиковци" имат директна връзка с подземната железница.

Гласувно бе и по-голяма достъпност до Витоша чрез автобусите на градския транспорт. Освен три курса в делнични дни, от Демократична България предложиха в събота и неделя автобус 66 да се движи до 19:30 ч. вместо до 16:20 ч. - час, който от години ограничава пълноценния достъп до планината.

Резултати

Резултатите за шестмесечието на Центъра за градска мобилност показват загуба от 13.3 милиона лева. 20 млн. лв. ръст на задълженията към доставчици, 11 млн към свързани предприятия. 30 млн спад на приходите (само за второ тримесечие спадът е 50%), посочи преди дни Владислав Панев, общински съветник от "Демократична България" и съпредседател на "Зелено движение".

Той направи предложение годишната карта от 365 лева за градския транспорт в София да може да се плащат разсрочено.

"Разсрочването, което предлагаме е точно за да подтикнем повече граждани да се възползват от дългосрочната опция за притежаване на карта за градски транспорт. То ще доведе лоялни клиенти за години напред, като при това не тежи по никакъв начин на текущото състояние на ЦГМ", посочи той.

Предложението бе за разсрочване на двата вида годишни карти на 4 вноски – 3 по 100 и една от 70 лева за персонализираните карти, и 4 по 150 лева за неперсонализираните. Гласуването на предложението бе отложено за искане на финансово становище от ЦГМ.

mediapool.bg