Кламер БГ - Новини: Никой не търси пилотска грешка в катастрофата с МиГ-29, увери военният министър

Никой не търси пилотска грешка в катастрофата с МиГ-29, увери военният министър

България

|
Съб, 26 Юни 2021г. 10:46ч.
Никой не търси пилотска грешка в катастрофата с МиГ-29, увери военният министър

Георги Панайотов, Снимка: БГНЕС

Никой не си е помислял да стовари вината за катастрофата с МиГ-29, при която загина летецът майор Валентин Терзиев, върху пилота. Това заяви пред бТВ военният министър Георги Панайотов. Според него нито военна полиция, които разследват инцидента, нито той самият твърдят нещо подобно.

"Не става дума за пилотска грешка в никакъв случай. Вчера съобщих, че се провеждат две разследвания. Едното на военна полиция, което се стреми да установи фактите и обстоятелствата, а другото на прокуратурата, което търси вина. Аз боравя с данни на военна полиция, които са на мое подчинение. Те вина не търсят и пилотска грешка не е тяхно заключение. Не е и мое заключение, не е и наше заключение", заяви Панайотов.

Инцидентът стана при нощни стрелби по движеща се мишена на 9 юни край Шабла. Майор Терзиев падна с изтребителя си в морето. Едва в четвъртък бе открита "черната кутия" на самолета. Тя обаче се оказа повредена и в момента се правят опити за извличане на информацията от нея.

Не е било прекалено ниско

Причините за инцидента все още не са ясни и се разчита на информацията от "черната кутия". От военното министерство съобщиха, че Терзиев е трябвало да направи допълнителна маневра, за да порази падащата мишена. Подозренията си, че е имало проблем с нея. Мишената е поразена е пилотът е докладвал, че излиза от атака, но малко след това се губи радиовръзката с него.

Според Панайотов малко преди катастрофата Терзиев е летял на 1200 м. височина. Движел се е вероятно с около 950 км./ч.

"Не съм пилот, но бях уверен от моите подчинени във ВВС, че не е критично ниска височина. 1200 м е една доста ниска височина и на това учение пределната височина е била 2000 м, но 1200 м е височина, от която пилотът може да се измъкне, може да вземе решение, но все пак става дума за непрогледна нощ и няма хоризонт. Тук идва ролята на тези, които го командват къде се намира над земята", каза министърът,

Според него мишената е спусната на 7000 метра, както предивжда нормативът, а стрелбите са започнали между 4000 и 7000 метра.

Кой беше този болен мозък?

Че има грешка в ръководенето на полета се усъмни жената на загиналия пилот – Димитрина Попова. Тя заяви, че мишената е била пусната много ниско, което е наложило Терзиев да увеличи скоростта, за да изпълни задачата. Според министъра „черната кутия“ трябва да даде информация за последните 13 секунди преди катастрофата.

С пост в социалните мрежи Попова му отговори, че това всъщност няма значение.

"Нещата са много по-мащабни, далеч по-опасни и засягат доста по-високи етажи от командването. Кой допусна пилотите ни до участие в това учение с по 1 стрелба годишно (почти сигурно е, че същата подготовка имат и останалите военни формирования)", написа тя.

Попова разкритикува военните, че преди учението в Шабла са се биели по гърдите, а след това са се скрили.

"И още по-далеч: Кой беше този "болен мозък", който реши да провежда такова мащабно, съвместно учение само на база изготвени документи, без да си подготви подчинените и каква беше крайната цел, че при този смъртен случай не ни става ясно?", написа тя.

Панайотов заяви, че не говорел празни приказки и щяло да се установи какво се е случило по данните от "черната кутия".

"Установен е контакт с производителя на изтребителя и очакваме да разберем кой е производителят на „черната кутия“ – в Русия или в Украйна“, а дали устройството ще бъде изпратено на производителя или ще се ремонтира тук зависи от препоръката на прозиводителия, така че то да не се повреди", каза той.

mediapool.bg