Кламер БГ - Новини: Може ли България да купи произведени в Румъния бронирани машини за 823 млн. долара?

Може ли България да купи произведени в Румъния бронирани машини за 823 млн. долара?

България

|
Четв, 28 Юли 2022г. 16:30ч.
Може ли България да купи произведени в Румъния бронирани машини за 823 млн. долара?

Може ли България да купи произведени в Румъния бронирани машини за 823 млн. долара?

Няколко държави, сред които България, проявяват интерес към закупуване на произвежданите в Румъния бронирани автомобили "Пираня V“, пише румънският вестник "Адевърул“.

Според източници от отбранителната индустрия интерес към бронетранспортьорите проявяват Словакия, България и Чехия, като още тази седмица е възможно да бъде финализиран договор между Румъния и България.

"Адевърул“ пише, че официални лица от България ще посетят тази седмица Букурещ, а от българска страна има интерес за закупуване на до 150 бронирани машини "Пираня V“ румънско производство.

Според източниците на "Адевърул“ стойността на сдеката е над 823 милиона долара.

По-рано тази година бе подписано споразумение за създлаване на съвместно предприятие между Букурещкия завод за механика и базираното в Европа бизнес звено на "Дженерал дайнамикс юропиън ленд системс Румъния" (General Dynamics European Land Systems Romania (GDELS), която участваше и в провалилия се конкурс за бронирани машини в България, за производство на бронираните машини "Пираня“.

Информацията не е коментирана от българското министерство на отбраната.

Закупуването на бронирани машини е най-приоритетният проект в модернизацията на армията, но бъдещето му още е неясно.

Той бе блокиран в края на управлението на последното правителството на Бойко Борисов, след като очаквано се оказа, че и двете подадени оферти - на финландската фирма "Patria", която би трябвало да се конкурира с мултинационалната "General Dynamics" (с предимно американско участие), надвишават тавана на проекта от близо 1.5 млрд. лева.

От тогава се търси решение как да бъде продължен договорът. Работната група излезе с предложение да се проучат възможностите за реализация на проекта чрез договор "правителство-правителство" и да се предприемат необходимите действия за осъществяване на първоначални контакти с правителствата на потенциални държави партньори.

Към момента обаче няма взето решение и няма сигнали, че проектът ще бъде решен по описания от румънския вестник модел.

По закон военните сделки над 100 млн. лева минават през парламента.

Според румънския вестник, цитиран от БТА, Словакия също е проявила интерес към програма между двете правителства във връзка с бронетранспортьорите, но въпросната програма "тъпчела на едно място“ заради законодателни пропуски, свързани с подобен договор.

Освен това Словакия поискала брониран автомобил за тестване, а румънската страна не разполагала с такъв.

Към бронираните машини, произвеждани в Румъния, проявявала интерес и Чехия, но разговорите с чешката страна са още в предварителна фаза, посочват източниците на румънския вестник.

Михай Рафиу, генерален директор на Букурещкия завод за механика (UMB), където се произвеждат бронетранспортьорите, потвърди за "Адевърул" интереса на регионалните партньори към износ на румънската "Пираня V“.

"По този начин румънската отбранителна индустрия потвърждава своя потенциал и капацитет да изнася военни технологии на високо ниво", заяви Михай Рафиу.

"Адевърул“ пише, че скоро бронираните машини ще се произвеждат изцяло в Румъния и могат да се окажат предпочетеният избор в програмите за въоръжаване, стартирани от няколко европейски държави.

Букурещкият завод за механика вече е доставил на румънското министерство на отбраната 64 транспортьора, а други 26 ще бъдат готови до края на годината, съобщи министърът на икономиката Флорин Спътару.

Досега сравнително голям процент от бронираните машини са се произвеждали в Швейцария и само са се сглобявали в завода в Букурещ. В следващата фаза на споразумението се предвижда "Пираня V“ да се произвежда изцяло в Румъния, посочва вестникът.

"Цялото изделие, включително металната обвивка, ще се произвежда в Румъния", заяви министърът на икономиката Флорин Спътару в интервю за румънската обществена телевизия TVR.

В тази връзка съвместното предприятие с "Дженерал дайнамикс“ набира допълнително 100 специалисти, каза министърът.

По принцип бронетранспортьорите "Пираня V“ се предлагат в шест различни конфигурации (бойна машина, мобилен команден пункт, MEDEVAC, CBRN и т.н.). В основната версия - бойната, капацитетът на транспортьора е трима членове на екипажа и осем напълно оборудвани войници. Бронираният автомобил се задвижва от двигател "Скания“ (Scania) с мощност 600 конски сили с автоматична скоростна кутия.

Румъния е поръчала 227 бронетранспортьора. Испания, Дания и Швейцария също са избрали машината, създадена от "Дженерал дайнамикс“. През 2017 г. Дания поръча над 300 бронирани машини "Пираня V“ за по над 2 млн. долара бройката. Испания поръча първа партида от 348 бронирани машини, част от процес на подмяна на 1200 бронетранспортьора, а Швейцария получи 44, пише "Адевърул“.

През месец май т.г. Николае Наста, главен изпълнителен директор на държавната компания "Ромтехника“ съобщи, че се водят преговори за производство на 150 бронирани машини "Пираня V“ за българската армия чрез румънско-българско съвместно предприятие, писа тогава "Адевърул“.

Румъния е в напреднали разговори с България за съвместно производство на бронирани транспортьори "Пираня V“ за оборудване на българската армия, но също и за възможен износ в други страни, съобщи през месец май главният изпълнителен директор на "Ромтехника“, в която единствен акционер е министерството на отбраната на Румъния.

mediapool.bg