Кламер БГ - Новини: Конфликт на интереси и обществени поръчки - слабите места на агенциите в ЕС

Конфликт на интереси и обществени поръчки - слабите места на агенциите в ЕС

Европа

|
Съб, 29 Окт 2022г. 08:00ч.
Конфликт на интереси и обществени поръчки - слабите места на агенциите в ЕС

Конфликт на интереси и обществени поръчки - слабите места на агенциите в ЕС

Риск от конфликт на интереси и провеждането на обществени поръчки - това са слабите места в работата на 44-те агенции на Европейския съюз. Това става ясно от годишния доклад на Европейската сметна палата (ЕСП) за 2021 г.

Одиторите препоръчват агенциите на ЕС да засилят прилаганите правила и контрол, за да сведат до минимум риска напускащите ръководители и висши служители да заемат позиции в частния сектор, които биха могли да доведат до конфликт на интереси и да изложат на риск почтеността на институциите на ЕС.

Европейската сметна палата потвърждава, че счетоводството на агенциите на ЕС е надеждно и заверява отчетите им за миналата година.

Одиторите дават задоволителна оценка на събирането на приходи за операциите на всички 44 агенции и изразяват одитно становище без резерви относно разходите за всички агенции, с изключение на една, въпреки непреодолените проблеми в областта на обществените поръчки.

"Още веднъж можем да изразим одитни становища без резерви относно отчетите и приходите на агенциите на ЕС, а разходите им като цяло отговарят на правилата", казва Римантас Шаджус, член на Европейската сметна палата, който е ръководител на одита.

"Законодателите и агенциите обаче трябва да обърнат внимание на предупрежденията и да предприемат по-стриктни мерки срещу потенциалните кадрови въртележки между публичния и частния сектор, за да предотвратят конфликт на интереси, и да избегнат накърняване на своята репутация, както и на репутацията на ЕС като цяло", допълва той.

Кадрови въртележки

Правилата на ЕС определят много малко задължения за институциите и органите на ЕС да следят дали настоящите и бившите служители спазват изискванията във връзка със ситуациите на т.нар."кадрови въртележки" между публичния и частния сектор.

От друга страна агенциите на ЕС, особено тези с регулаторни правомощия и тесни връзки със съответния отрасъл, са особено податливи на риск от възникване на такива ситуации по две причини - те разчитат на временно наети служители и моделът им на управление се основава на управителни съвети с членове, назначавани за кратки срокове.

Проблемът при този модел е, че членовете на управителния съвет не са част от служителите на агенциите, поради което правилата за "кадрови въртележки" не се прилагат за тях, посочват одиторите.

Според тях това създава правен вакуум и води до разглеждането на много малка част от потенциалните случаи на "кадрови въртележки".

Към момента само няколко агенции са въвели мерки, надхвърлящи минималните правни изисквания при третирането на такива потенциални случаи.

Повечето агенции дори не извършват мониторинг на спазването на изискванията от своите настоящи и предишни служители, а разчитат единствено на информацията, които служителите сами декларират, констатират одиторите.

Те припомнят, че проблема с управлението на агенциите на ЕС и конфликтите на интереси в агенциите са посочени в няколко предишни одитни доклади.

В настоящия още веднъж се изтъкват проблеми с управлението при надзорните агенции за банковия и застрахователния сектор и финансовите пазари, които създават възможност за преференциално поставяне на националните интереси пред европейските.

"Кадрови въртележки" между публичния и частния сектор в контекста на ЕС означава служителите, напускащи публичната служба на ЕС, да поемат длъжности в частния сектор, които са тясно свързани с предишната им дейност.

Това може да създаде конфликт на интереси и риск за почтеността на институциите на ЕС, тъй като ценни вътрешни познания могат да се прехвърлят в частния сектор, или защото бившите длъжностни лица могат да лобират пред своите бивши колеги, а настоящите длъжностни лица могат да бъдат повлияни от възможността за работа на други позиции, посочват одиторите.

Обществени поръчки

Европейската сметна палата отново отправя критика към начина, по който агенциите закупуват продукти и услуги. Одиторите призовават агенциите на ЕС да следят за осигуряването на най-доброто съотношение между цена и качество.

Факт е, че слабостите в процедурите за обществени поръчки все още са сред основните причини за неуспеха на агенциите да спазват финансовите правила, като в последно време тези случаи се увеличават, отбелязват одиторите.

При половината от агенциите (22) одиторите са разкрили нередности в поръчките.

За една агенция (eu-LISA, която управлява широкомащабни ИТ проекти в сферата на свободата и сигурността) са разкрити неправомерни разходи в размер на 18.1 млн. евро поради проблеми, които вече са били отбелязвани в миналото.

Агенцията е получила още едно предупреждение под формата на становище с резерви относно своите плащания и следва да подобри начина, по който управлява обществените поръчки и договорите, посочва Европейската сметната палата.

Войната на Русия срещу Украйна

Одитът показва, че войната на Русия срещу Украйна е засегнала особено много три агенции.

Агенцията на ЕС по въпросите на убежището (EUAA) е поискала увеличение на броя на служителите и на бюджета си след исканията за повече подкрепа, отправени от държавите - членки на ЕС, които са приели бежанци от Украйна.

Дейностите на космическата програма на ЕС (EUSPA) са били засегнати от факта, че руските изстрелващи устройства "Союз" не са могли да бъдат използвани за сателитните спътници на "Галилео".

Агенцията, отговорна за преструктуриране на проблемни банки (SRB) е заключила, че войната е увеличила кредитните рискове във връзка с експозициите на банките към контрагенти в Русия, Беларус и Украйна, както и при заемите за местни дружества, изложени в най-голяма степен на последиците от войната.

Агенции на ЕС оказват съществено влияние в области от голямо значение за ежедневния живот на гражданите на ЕС, като например здравеопазване, безопасност, сигурност, свобода и правосъдие.

През 2021 г. те са изразходвали 13.1 милиарда евро от бюджета на ЕС за изпълнението на програми, като например тези в подкрепа на Европейския зелен пакт и научните изследвания.

В 44-те агенциите работят 14 430 служители (17 % от всички служители на ЕС), а бюджетът им възлиза общо на 4.1 млрд. евро (2.5 % от общия бюджет на ЕС), с изключение на Единния съвет за преструктуриране (SRB).

Най-многобройна е Европейската агенция за гранична и брегова охрана "Фронтекс", в която работят 1554 души, а бюджетът й е близо 500 млн. евро. Най-малък е съставът на Агенцията за снабдяване "Евратом" (ESA) - с едва 16 служители.

44-те европейски агенции са разпръснати в страните членки. Единствено в България, Румъния и Кипър няма нито една от европейските агенции. Най-много - 7 агенции има в Белгия.

mediapool.bg