Кламер БГ - Новини: Качеството на социалните услуги страда от липсата на кадри

Качеството на социалните услуги страда от липсата на кадри

България

|
Ср, 17 Авг 2022г. 12:38ч.
Качеството на социалните услуги страда от липсата на кадри

Качеството на социалните услуги страда от липсата на кадри

Недостигът на персонал е сериозен проблем за качеството на социаните услуги. Това показват данните от първия по рода си анализ на Агенцията за качеството на социалните услуги (АКСУ) за състоянието и ефективността на социалните услуги през 2021 г. Документът съдържа информация и изводи относно организацията и управлението на социалните услуги, постигнатата ефективност и резултати, структурата и развитието на служителите в тях.

В анализа се посочва, че социалната работа в някои услуги от резидентен тип и домовете за възрастни с увреждания, дори и да има подходящи специалисти, се свежда единствено до задоволяването на базови потребности, като хранене, поддържане на хигиена и сън, което е крайно недостатъчно за потребителите. Те се чувстват непълноценни и това засилва усещането им за социална изолация.

Като проблеми се отчитат текучеството и недостигът на служители за социалните услуги. Предвид естеството на работата и ниското заплащане на труда, трудно се набират подходящи кадри в социалната сфера, особено в малките населени места. Този проблем отчитат 95 общини за общо 1 012 социални услуги. Отчита се недостиг на квалифицирани специалисти и медицински специалисти. Основните причини за това са ниското заплащане на труда в социалната сфера, водещо до демотивация сред служителите, както и естеството на работа. В голяма част от услугите има недостатъчен брой обучения и супервизии, с което не се осигурява допълнителна професионална подкрепа и възможност за повишаване квалификацията и професионалната компетентност на служителите. Този проблем отчитат 92 общини за общо 934 социални услуги.

Установени са единични случаи на ограничаване или нарушаване правата на настанени потребители, като например прилагане на рестриктивни мерки и средства за контрол на поведението на потребителите, оказано физическо насилие върху потребителите или служителите в социалната услуга от проблемен потребител и др.

Частните доставчици на социални услуги имат все по-голяма роля за осигуряването на достъп до разнообразни услуги за потребителите, като 17 % от всички социални услуги се предоставят и финансират от частни доставчици. Предоставянето на 23 % от социалните услуги държавно делегирана дейност също е възложено на частни доставчици. 59 % от общия брой социални услуги се финансират от държавата и обхващат 65 % от потребителите.

88 % от общините в страната отчитат, че предоставят достъпни социални услуги, т.е. налична е добра пътна инфраструктура, услугите са на централни и комуникативни места, има осигурен достъп до публичен транспорт или осигурен транспорт от и до социалните услуги, има достъпна среда съгласно изискванията. На отделни места има проблем с достъпа при зимни условия за ограничен период от време. Нисък е делът на социалните услуги, проверени от служители на АКСУ, които нямат осигурена пожарна безопасност. Достъпна среда в сградите на услугите се наблюдава в над 70 % от тях. Във всички проверени социални услуги има издадени заповеди за утвърждаване на правилник за работа в условията на пандемия от Covid-19 и план с мерки, срокове и отговорни лица за предотвратяване и превенция на риска от заразяване.

Анализът показва, че мрежата от социални услуги в България е добре развита и обхваща всички населени места от градски тип, както и над 200 села. Най-голяма е концентрацията на предоставяните услуги, както по вид, така и по количество, в столицата и големите областни центрове – Пловдив, Варна, Велико Търново и др.

В повечето социални услуги, обект на анализа, има сключени договори между потребителите и доставчика на социалната услуга и изготвени индивидуални планове за подкрепа. Храненето – където е осигурено такова – се извършва по предварително изготвено и утвърдено меню, като за потребители с установени специфични заболявания, изискващи диетично хранене, освен основните три хранения на ден са осигурени допълнително една или две междинни закуски. В голяма част от тези услуги, седмичното меню се изготвя с участието на потребителите.

Потребителите на резидентните услуги имат личен лекар и осигурен достъп до външни специалисти. В голяма част от тези услуги са осигурени 24-часово медицинско наблюдение и грижа.

mediapool.bg