Кламер БГ - Новини: София търси как да пуска по-бързо евтин градски транспорт при мръсен въздух

София търси как да пуска по-бързо евтин градски транспорт при мръсен въздух

България

|
Ср, 05 Дек 2018г. 15:32ч.
София търси как да пуска по-бързо евтин градски транспорт при мръсен въздух

Условията за пускането на евтин градски транспорт в София в дни с прекомерно замърсяване на въздуха ще бъдат променени, но тепърва ще се решава как. Целта е основната краткосрочна мярка на общината в борбата с фините прахови частици да се прилага навреме и когато замърсяването е най-голямо.

Двата опита с т. нар. "зелен билет" до момента показаха, че ако се спазва приетият миналата година механизъм за действие, евтиният транспорт реално се пуска след най-голямото замърсяване. Целта му е да накара хората да не ползват колите си из града, за да не допринасят за лошото състояние на въздуха.

Промените, които тепърва ще се обсъждат, бяха анонсирани от председателя на общинския съвет Елен Герджиков и колегите му от групата на ГЕРБ в коментар на организирания в сряда протест срещу бездействието на местната власт срещу замърсяването. В последните четири дни въздухът в София беше опасно мръсен, а от сряда сутринта показателите вече са в норма заради вятъра, който духа в столицата.

Кметът Йорданка Фандъкова пък обяви, че е Европейската комисия е одобрила проект за подмяна на отоплението на 5000 домакинства, които сега ползват дърва и въглища.

Протест и обещания

Въпреки масовото фейсбук недоволство срещу смога, на демонстрацията пред общината в сряда се събраха стотина души. Те поискаха в дни с концентрации на фини прахови частици над определения максимум от 50 микрограма на куб. метър общественият транспорт в столицата да е безплатен. Настояха още да се забрани енергийното подпомагане с дърва и въглища, както и да се допълни и прецизира системата за наблюдение на качеството на въздуха.

Общинарите обясниха, че не могат да решат проблема с енергийните помощи, защото те са в правомощията на правителството, но работят по другите две искания. Към момента те не говорят за безплатен транспорт, въпреки че прилагането на такава мярка е записано в приетия от тях механизъм за действие. Тя обаче ще се приложи след законови промени, които въвеждат етикети за екологичността на колите и така се даде възможност замърсяващите автомобили да бъдат спирани от движение в определени дни и райони на града.

Въвеждането на "зеления билет" при замърсяване пък на практика до момента е било експеримент, тъй като досега е прилагано само два пъти - веднъж миналата зима и втори път във вторник. В понеделник, когато реално замърсяването от последните дни беше най-сериозно, се прилагаха само мерки със съмнителен ефект, а евтин транспорт беше пуснат във вторник, когато вече въздухът не беше толкова мръсен.

Според правилата на общината трябва да има два дни със сериозно замърсяване, отчетено от поне две от градските станции за мониторинг, или един ден с такова замърсяване във всички райони на града, за да се пусне евтин транспорт. Данните обаче идват в деня след този със замърсяване.

Трябва да променим механизма, за да може да се действа по-навреме, обясни председателят на групата на ГЕРБ в общинския съвет Малина Едрева. И тя, и председателят на общинския съвет Герджиков подчертаха, че общината е признала, че има проблем с фините прахови частици и от години предприема мерки по въпроса. Сред тях били подмяната на автобусите на градския транспорт, ремонта, строежа и разширението на булеварди, обособяването на бус ленти.

Герджиков заяви, че всички разумни искания на протестиращите срещу мръсния въздух ще бъдат обсъдени. Отхвърли обаче дискутирането на искането на част от протестиращите в сряда за изцяло безплатен транспорт през цялата година.

Междувременно кметът Йорданка Фандъкова съобщи в Министерския съвет, че във вторник са продадени близо 74 500 еднодневни билети за пътуване по цялата мрежа на транспорта на цена от 1 лев. Това е два пъти повече от еднократните билети за 1.60 лева, които обикновено се купуват за ден в София. Не е ясно обаче колко от хората, които са ги купили, пътуват по принцип с талони от по няколко билета и колко се придвижват с колите си. Фандъкова благодари на хората, последвали призива на общината да се возят с градски транспорт.

Мерки за печките в бъдеще време

Кметът припомни, че другият основен източник на замърсяване е отоплението на твърдо гориво, включително и с боклуци като стари гуми, отработени масла, пластмаси, дрехи. Към момента общината може само да прави проверки за това дали на открито не се горят боклуци. Инспекциите по домовете са невъзможни с изключение на тези в общинските жилища. Така изгарянето на отпадъци в печките по къщите в ромските махали реално няма как да бъде спряно или санкционирано, въпреки че е забранено от закона.

Общинарите припомниха, че правителството най-сетне задейства законовите изменения за приемане на стандарти за въглищата и дървата за отопление, за да може те да замърсяват по-малко въздуха. Мерките обаче бяха подложени на критика от експерти и неправителсвени организации.

Фандъкова се похвали, че Европейската комисия е одобрила проект на местната власт за подмяната на печките на твърдо гориво на 5000 домакинства. За този проект се говори от миналата година, а пилотно бяха подменени отоплителните уреди на 30 семейства в един от районите на София. На хората бяха раздадени печки на пелети.

Сега приоритетно ще се подпомагат по-бедни семейства, на които ще се дават средства за подмяна на отоплителните инсталации с такива на газ, парно, ток или в краен случай на пелети. Отделно общината се надява на пари от оперативната програма "Околна среда" за смяната на отоплението на още 15 000 домакинства. По данни на местната власт около 50 000 жилища в общината се топлят на твърдо гориво.

Повече станции за въздуха - догодина

Общинарите припомниха в сряда и за намерението да бъдат купени и инсталирани 22 общински сензора за следене на качеството на въздуха. Обществената поръчка за избор на фирма, която да изпълни работата, тече от средата на август, но до момента няма предпочетен изпълнител.

В момента общината разчита на станциите на Изпълнителната агенция по околна среда, които в града са четири. "И на нас тези станции не ни стигат", коментира председателят на комисията по околна среда Лорита Радева (ГЕРБ). Тя допълни, че общинската система за следене на замърсяването трябва да е готова до края на следващата година. Тя ще включва и платформа, в която данните от общинските станции да се виждат в реално време. В момента по подобен начин действа гражданската платформа airsofia.info, която включва информация от стотици датчици, поставени от гражданите. Данните обаче не се смятат за официални.

mediapool.bg