Кламер БГ - Новини: Картите за една линия на транспорта в София се връщат от 15 март

Картите за една линия на транспорта в София се връщат от 15 март

България

|
Вт, 21 Фев 2023г. 13:06ч.
Картите за една линия на транспорта в София се връщат от 15 март

Сн. БГНЕС

Картите за една линия от градския транспорт на София ще се продават отново вероятно от 15 март. От тогава ще се върне и месечният абонамент само за метрото.

Продажбата на тези карти спря от 1 януари и това доведе до поскъпване на транспорта за около 30 000 души, които преди това пътуваха са тях. Заради недоволството и с обяснение, че промяната и аргументите за нея не са добре обяснени на хората, председателят на общинския съвет Георги Георгиев (ГЕРБ) предложи връщането на картите на старите цени - 23 лева за наземния транспорт и 35 лева за метрото. Подобни промени поискаха и представители на други политически групи в общинския съвет.

Предложено беше и възстановяването на продажбите за една линия за ученици, студенти, докторанти и пенсионери.

Предложението вече мина през транспортната комисия в общинския съвет. Предстои гласуването от водещата комисия по местно самоуправление и евентуалното приемане на заседанието на съвета в четвъртък.

Комисията не прие идеята на независимия общински съветник Борис Бонев картите за една линия да поевтинеят. Идеята му беше вместо за 23 лева персонализираните документи за една линия да се продават за 20 лева, тези без име и снимка - за 25 лева вместо за 28 лева. За метрото персонализираната карта да остане 35 лева, а неперсонализираната да поевтинее от 42 на 40 лева. Аргументът му беше, че така сумите щели да са "по-кръгли" и да се връща по-лесно ресто.

Като контрапредложение Калоян Паргов от БСП предложи още по-ниски цени.

И двете идеи бяха отхвърлени.

Друго изменение - отпадането на глобата от 3 лева за невалидирани карти в транспорта, около което уж имаше политически консенсус, също не беше прието от комисията по транспорт. То беше предложено от Георгиев със същия мотив - не било добре обяснено от Центъра за градска мобилност. Предложението беше подкрепено по принцип и от БСП, и от съветници от "Демократична България". Това беше една от критикуваните промени в правилата за пътуване, която влезе в сила от 1 януари. Аргументът за въвеждането ѝ беше събирането на по-точни данни за пътуванията и натовареността на линиите, които да помогнат за оптимизиране на маршрути и разписания.

Възможно е вместо пълно отпадане на санкцията да бъде предложено и прието временно отлагане на глобата до края на годината. Заявка за такова предложение даде Зафир Зарков от ГЕРБ. Той за пореден път изрази несъгласие с връщането на картите за една линия, тъй като това ще намали приходите на транспорта с около 8 млн. лева за година. В същото време секторът вече генерира загуба от над 50 млн. лева заради увеличени разходи, включително заради ръст на заплатите в градския транспорт. Недостигът на средства ще се компенсира с пари от бюджета на общината т.е. от всички данъкоплатци в столицата.

mediapool.bg