Кламер БГ - Новини: Диляна Якова: Бизнесът днес трябва да е повече от просто финансова печалба

Диляна Якова: Бизнесът днес трябва да е повече от просто финансова печалба

Интервюта

|
Четв, 16 Дек 2021г. 08:51ч.
Диляна Якова: Бизнесът днес трябва да е повече от просто финансова печалба

Диляна Якова

С мисъл за настоящето, и с поглед в бъдещето, "Филип Морис Интернешънъл" (ФМИ), компания с над 170-годишна история на успешен традиционен бизнес, преобръща бизнес модела си, а с него и динамиката на цяла една индустрия в посока изграждане на бъдеще без дим.

Трансформацията, през която преминава ФМИ, дава отражение и на целите на компанията свързани с устойчивото развитие. "Наскоро компанията преразгледа целите и ангажиментите си, свързани с декарбонизацията. Нашият План за ниско въглероден преход е част от цялостната ни стратегия за устойчиво развитие и е основата за постигане на въглеродните ни цели – да постигнем въглеродна неутралност във всички наши директни дейности до 2025 г. и в цялата ни верига на стойност до 2040 г.", казва Диляна Якова, мениджър регулации и устойчиво развитие във "Филип Морис България", в разговор за климатичните промени и ролята на компаниите в справянето с една от най-значимите кризи в нашето съвремие.

Как една компания от тютюневия сектор може да допринесе за намаляване на климатичните промени, които обикновено са свързвани с енергетиката и транспорта?

Изменението на климата засяга всеки аспект от живота ни и вече е известно, че това е една от най-значимите кризи на нашето съвремие. "Филип Морис Интернешънъл" наистина не е въглеродно-интензивен бизнес, но признавайки мащаба на климатичната криза, вярваме, че като компания с мултинационален обхват, ние също имаме роля в усилията за намаляване на екологичния отпечатък. Сигурни сме, че изменението на климата не може да бъде решено с индивидуални стъпки, решението на този проблем изисква усилията и сътрудничеството на всички участници в публичния и частния сектор с цел да се постигнат реално глобалните цели за намаляване на емисиите на парникови газове (ПГ).

За да постигне своите цели за намаляване на емисиите от ПГ, ФМИ предприема подход в три стъпки: 1) намаляване на потреблението и оптимизиране на ефективността; 2) минимизиране на използването на изкопаеми горива и насърчаване на преминаването към възобновяема енергия; 3) компенсиране на неизбежните емисии чрез въвеждане на проекти (природно-базирани решения) и закупуване на висококачествени въглеродни кредити.

Така, ФМИ е в челните редици на усилията за опазване на климата, като компанията е призната за лидер в прехода към въглероден неутралитет. През 2020 г. ФМИ беше една от само 10 компании в света, получили престижната оценка "Тройно A" за лидерство в екологичната устойчивост от CDP (благотворителна организация с нестопанска цел, която управлява глобалната система за екологична прозрачност и оповестяване) и задържа позицията си в списъка на А-оценки на CDP за седма поредна година.

За да запазим тази лидерска роля, наскоро компанията преразгледа целите и ангажиментите си, свързани с декарбонизацията. Нашият План за ниско въглероден преход е част от цялостната ни стратегия за устойчиво развитие и е основата за постигане на тези ревизирани амбициозни въглеродни цели – да постигнем въглеродна неутралност във всички наши директни дейности до 2025 г. и в цялата ни верига на стойност до 2040 г.

След като компанията обяви мащабна трансформация на толкова традиционен бизнес като тютюневия, амбициозните екоцели не са нереалистични?

Към днешна дата, ФМИ е първата и единствена международна компания в традиционната тютюнева индустрия, която се е ангажирала да премине напълно към бездимни продукти, като насърчаваме нашите пълнолетни потребители – пушачите да преминат напълно към по-добри алтернативи, в сравнение с това да продължат с тютюнопушенето. Постигането на нашата мисия за изграждане на бъдеще без дим изисква амбициозни цели и целенасочено вземане на решения. Превръщането на цигарена компания във водещ световен бизнес за бездимни тютюневи продукти е нещо повече от замяна на един продукт с друг.

Трансформацията, през която преминава компанията, изисква всеобхватно преразглеждане на целия ни бизнес модел и преосмисляне на фокуса.

И вече сме на път да постигнем това бездимно бъдеще, т.е. заявките ни за намаляване на емисиите са неразривно свързани и с преминаването ни към кардинално нови бездимни продукти. А сериозността на това наше намерение може да се оцени и по наскоро обявената от ФМИ финансовата рамка за револвиращ финансов инструмент на стойност 2,5 милиарда долара. Той е обвързан с две от основните цели от стратегията за устойчиво развитие на компанията, а именно броят пазари, на които се продават бездимните продукти на компанията, който целим да стигне 100 пазара през 2025 г. (от 64 през 2020 г.) и увеличението на нетните приходите от бездимни продукти в световен мащаб – до 50% към 2025 г. (от 24% през 2020 г.).

ФМИ, както и редица други мултинационални компании, предвижда пренасяне на целите за декарбонизация и върху своите доставчици. Как може да сте сигурни, че те ще ги изпълняват и предвиждате ли отказ от контрагенти, които не са "екофрендли"?

Въпреки че считаме подобряването на екологичните показатели на нашите производствени операции за жизненоважно, по-голямата част от нашия екологичен отпечатък възниква другаде по веригата на бизнес операциите, като емисиите нагоре по веригата (тютюнопроизводители) обикновено са 10 пъти по-големи от тези от директните ни дейности. Ето защо ние вярваме, че колективната работа с тютюнопроизводители, доставчици, търговци на дребно, неправителствени организации и правителства е от решаващо значение за постигането на нашите екологични цели.

Вече работим с тях от няколко години и имаме външно признание за това (CDP постави ФМИ в класацията си за ангажираност на доставчиците за четвърта поредна година). По този начин ние се стремим да допринесем за прехода към въглеродно-неутрална икономика и на тези доставчици. Искаме да работят в посока намаляване на въглеродните си емисии на базата на научно обосновани цели, които са в съответствие с тези, които ФМИ следва. Също така, ние последователно подкрепяме национални и глобални политики в областта на климата, които насърчават плавен преход към нисковъглеродна икономика и вярваме, че те ще насочват и нашите доставчици по същия път на декарбонизация, който сме предприели и ние.

ФМИ обсъжда с доставчиците си изпълнението на целите за декарбонизация, като се идентифицират конкретни действия и се набелязват последващи цели. Вярваме, че постоянният мониторинг и периодичното привеждане в съответствие със заложените цели ще поддържат фокуса върху общите ни цели за декарбонизация.

Как ФМИ следи изпълнението на собствените си климатичните цели и какво се случва, ако те не бъдат постигнати?

Нашата амбициозна цел е да не се допусне изменение на климата и действията ни, свързани с нея, са отразени в рейтингите и класациите, които включват ФМИ в челните редици на действията в областта на климата на частния сектор. Ние приемаме коментарите и оценките от трети страни като средство за подобряване на нашия подход и искаме да споделяме възможно най-много със съответните заинтересовани страни както от частния, така и от публичния сектор. По този начин насърчаваме реален напредък и подкрепяме постигането на глобалните цели в областта на климата.

Стратегията ни за устойчиво развитие е подробно описана с конкретен набор от действия и смятаме, че те са достатъчно смислени и реално осъществими, за да постигнат очакваните резултати. ФМИ изчислява своя отпечатък на емисиите от ПГ ежегодно в съответствие с методологиите, съобразени с Протокола за парникови газове. Подходът и резултатите са външно одитирани, отчитайки всички емисии, генерирани по цялата верига на стойност и това ни помага да следим отблизо напредъка си. Допълнително, наличието на годишен мониторинг ни дава възможност да следим как се движим спрямо годишните цели, както и спрямо дългосрочните, и съответно да увеличим усилията си и/или да насочим фокуса върху конкретни дейности, в случай че се идентифицират недостатъци (по този начин преразглеждаме нашата стратегия и я подобряваме спрямо потенциалните рискове). Нашите климатични цели са вградени в бизнес показателите на компанията, а бизнес функциите на ФМИ, които имат най-съществен дял във въглеродния отпечатък на компанията, вече са с определени ясни цели за постигане до 2025 г. и до 2040 г. в съответствие с Плана на компанията за ниско-въглероден преход.

Къде е границата между екологичното поведение на една компания и устойчивото й развитие? Според експерти твърде високите климатични цели могат да разклатят бизнесмодела на една фирма, да повишат цените й и да я направят неконкурентноспособна. Това в особено голяма степен важи за мултинационални компании, чиито пазарни позиции са застрашени от конкуренти, които нямат климатични цели.

Нашата стратегия за устойчиво развитие се основава на принципа, че компаниите днес трябва да предоставят повече от просто печалба за акционерите. Дългосрочният успех изисква създаване на стойност и споделянето й чрез устойчиви подходи и практики в полза на всички заинтересовани страни, включително служители, клиенти, доставчици и общности. Така че за нас устойчивостта и стабилното бизнес представяне всъщност не си противоречат. Те са напълно взаимосвързани и взаимно се подсилват. Решаването на екологичните, социални и управленски проблеми е свързано не само с разходи за една компания, но може да се превърне и в двигател за растеж и иновации.

Ролята на бизнеса в обществото се променя, а климатичната криза наистина поставя под въпрос бизнес моделите на много компании. Но според ФМИ на това следва да се гледа като на възможност. Нашата визия за бъдеще без тютюнев дим и ангажимент да се откажем от цигарите ще бъдат от полза както за акционерите, така и за други заинтересовани страни. А нашата компания се ангажира да завърши тази трансформация, като същевременно предприема сериозни действия за намаляване на риска от изменението на климата.

* Материалът се публикува с подкрепата на "Филип Морис България"

mediapool.bg