Кламер БГ - Новини: Борислав Игнатов: София се развива бавно заради корупцията

Борислав Игнатов: София се развива бавно заради корупцията

Интервюта

|
Ср, 16 Окт 2019г. 22:11ч.
Борислав Игнатов: София се развива бавно заради корупцията

Корупцията е най-големият проблем на Столичната община. Тя може да бъде разбита с прозрачно управление и дигитализация – на обществените поръчки, на разходите на общината, на решенията на общинския съвет. Това каза в интервю за Mediapool кандидатът за кмет на „Демократична България“ арх. Борислав Игнатов

Г-н Игнатов, казвате, че корупцията е най-големият проблем на Столичната община. Дайте примери за корупция и какви решения предлагате срещу нея?

Корупцията има много изражения, лица и вариации. Като се започне от дребна корупция на общинската администрация, за да се извърши някоя услуга навреме или по-бързо. Едрата корупция се изразява в обществени поръчки с един участник, с формулиране на дискриминационни условия за една фирма, в липсата на контрол, за да няма неустойки за фирмата, която преди това е избрана с нагласен конкурс.

Корупция са и практиките със сметосъбирането. Знаете, че кофите за боклук стоят отворени. Така, когато вали дъжд и сняг боклукът, се намокря и тежи повече, съответно се плаща повече на фирмите, които го събират. В същото време има допълнителни разходи за сушенето му, което е нужно, за да се произвежда гориво.

"Топлофикация-София" е ярък пример за корупция с назначаването на хора на Христо Ковачки в борда на дружеството. Със сключването на договор с посредник, който да продава електроенергията, произвеждана от "Топлофикация", на борсата, при положение, че общинската фирма има лиценз за търговец.

Всичко това ние ще пресечем с прозрачност, която се постига с дигитализация и пълна отчетност към обществото. Освен контролът, който ще наложим като общинско ръководство, ще позволим нашите действия да се контролират от гражданите. Те ще могат да видят къде, какво и защо се прави и дали се прави по най-изгодния за обществото начин.

И в момента, поне при обществените поръчки, могат да се проследят условията за избор на изпълнител, да се видят договорите. Какво още е нужно, за да има пълна прозрачност?

Важно е целият процес по възлагане на обществени поръчки да бъде електронизиран. Това ще гарантира, че няма възможност за намеси, например, за изтичане на подадените ценови оферти, и че на всеки етап може да се проследят всички действия. За съжаление подобно на всички инициативи за електронизация, на национално ниво продължава да бъде отлаган стартът на единната система за електронни обществени поръчки, която е задължителна по силата на европейското законодателство. Първоначалните обещания бяха за есента на 2018 г, а в последствие за началото на 2019 г. Само преди няколко дни обаче, на 10 октомври, Народното събрание тихичко за пореден път отложи въвеждането на електронните обществени поръчки (с параграф в Закона за изменение и допълнение на Закона за пазарите на финансови инструменти). Срокът за това беше 1 ноември 2019 г. и бе предвиден в закона. С приетите изменения, парламентът е отложил този срок за неясен период.

Не по-малко важно е да има прозрачност и на етапа на изготвянето на заданията за съответните дейности - за архитектурни конкурси, за договори, които се сключват директно с даден изпълнител. При изготвянето на заданията трябва да участват експерти, а самото задание да бъде представено на обществото.

За основни, важни въпроси като Общия устройствен план и гражданите трябва да имат думата още на етап задание. Едно задание предрешава и крайния резултат. Когато има краен резултат, вече е твърде късно да се обжалва и да се прави каквото и да е.

Смятате ли, че гражданите ще са достатъчно активни. В момента обществените обсъждания събират малко хора?

Хората не са активни заради начина, по който се правят обществените обсъждания. Настоящото ръководство няма интерес да прави истински обсъждания на условия, които трябва да предрешат крайния резултат. За това и информацията за такива обсъждания не се разгласява достатъчно, правят се в неудобно време и съответно няма интерес от гражданите.

Това ще се промени чрез дигитализацията, която предлагаме. Още през първата година на мандата, ще направим Sofia ID - електронна карта на гражданите. Така всеки гражданин, който се интересува от обществени обсъждания, ще получава информация за тях чрез мобилно устройство или на компютъра си и ще може да дава мнение и онлайн, без да ходи на място. Това ще улесни всеки да участва. Всеки ще може да даде мнението си и то да бъде зачетено. Сега се събират много мнения, но те рядко се приемат.

Искаме да чуем мнението на хората, а не да правим псевдо обсъждания. Всички сме се уморили да ни будалкат така.

Ще направим система, която да е трайно решение занапред, и никога повече управляващите София да не могат да се върнат към старите практики.

Как може да се реши проблемът с огромните дългове на "Топлофикация"?

Трябва да се пресекат удобните за малка група хора практики в "Топлофикация". Знаете, че електроенергията, произведена от "Топлофикация", се търгува на енергийната борса през посредник, който е свързан с Христо Ковачки. Той обира и печалбата. Става дума за 25 млн. - 30 млн. лева на сезон от разликата между цената на тока, по която той се плаща от посредника в продажбата на ток "Гранд енерджи дистрибюшън", и стойността, на която електроенергията се търгува от този посредник на енергийната борса. Тези средства могат да се използват за погасяване на дълговете на дружеството, които са около 860 млн. лева. Това е само една възможност.

Другият основен източник на задлъжняване на "Топлофикация" е високата цена на природния газ. Тук е важно да отбележим, че цените на газа в България продължават да са значително по-високи от тези в други държави, използващи доставки от „Газпром“, като Литва, Латвия, Полша, Словакия и Унгария плащат с близо 30% по-ниски цени от нас. Тази разлика се дължи на липсата на воля от страна на правителството да използва отворения от Европейската комисия прозорец за преговори и както останалите държави да договори по-добри цени за България.

Трето, дружеството трябва да бъде преструктурирано. Преди това трябва да се реши въпросът с назначенията в борда на хора, работили за Христо Ковачки. След това дружеството трябва да бъде разделено на трите си основни дейности - производство на енергия, преносна мрежа и търговия, за да се вижда къде са проблемите и загубите във всяка отделна дейност. В момента финансовата ситуация на "Топлофикация" не е напълно ясна за хора извън общината и дружеството.

Ако не проведем незабавно оздравителна програма в "Топлофикация", тя може да фалира още следващия отоплителен сезон, а сметката ще платят гражданите на София. Още повече, че дружеството ще задлъжнее с още 130 млн. лева заради проекта за инсенератор, крематориум за боклуци.

Ще има ли одити за останалите общински дружества?

През последните години Столичната община е задлъжняла с над 700 млн. лева плюс още над 1 млрд. лева са задълженията на общинските дружества. За това ще направим пълен одит и на общината, и на фирмите. Повечето общински фирми са на загуба. Изключение са "Софийски имоти", но и там трябва да се направи проверка, тъй като дружеството се занимава и с продажба на имоти. Трябва да се види на кого се продават, дали това става на пазарни цени. В същото време има собственици на терени, попадащи в зелената система, които не се обезщетяват с общински имоти или такива, собственост на "Софийски имоти".

В програмата си обещавате преструктуриране на общинските транспортни дружества. Освен промяна в управлението им какви други стъпки предлагате, за да стане градският транспорт по-бърз, удобен и предпочитан пред личния автомобил?

Това е основно решение на проблемите със задръстванията и чистия въздух. Градският транспорт освен, че ще бъде преструктуриран като управление, трябва да бъде осъвременен като маршрути. В момента автобуси, тролейбуси и трамваи се движат по линии, които съществуват от 1975 г., без да се отчита, че съществува метро.

Ще направим довеждащи линии до метростанциите в кварталите. Така ще оптимизираме и времето за пътуване на хората, и натоварването на метрото.

Тук основна роля ще има отново дигитализацията. Тя е нашият основен инструмент и най-голяма сила. Чрез нея ще осигурим синхрон между метрото и останалия градски транспорт. Подземната железница трябва да се превърне в метроном за всички останали линии. Идеята е когато слезете от метрото и отидете на спирката, автобусът да ви чака там, а не да е тръгнал току-що.

Столична община трябва най-после да прогледне. В момента тя е глуха и сляпа. Няма истинските големи данни за града, няма и координация между различните системи.

Още една много важна мярка, която ще приложим, е да обединим различните системи за управление на едно място. Сега има отделни центрове за видеонаблюдението, за градския транспорт, за метрото, за управлението на светофарите, за НСО, пътна полиция. За това при пътен инцидент стават огромни задръствания - никой не дава информация, алтернативни маршрути, не предупреждава хората. По същата причина придвижването на една правителствена делегация от летището до Бояна обърква движението в половината град. Това е защото няма координация между отделните системи.

Възможно ли е лифтовете на Витоша да станат отново част от схемата на градския транспорт и да работят?

В момента лифтовете са частна собственост, а земята под тях не е. Ще предприемем директни и незабавни разговори със собственика да приведе съоръженията в безопасен и функционален вид, за да работят. В противен случай ще пристъпим към санкции и предприемане на стъпки за връщането им отново като собственост на общината, за да може да отключим Витоша. Срамота е софиянци да не могат да ползват тази даденост на града, защото някой частен собственик е решил да не спазва задълженията си по закон.

Може ли общината да спечели тази битка, да придобие съоръженията? Това е проблем от години и до момента и общината, и държавата, и собственикът оправдават състоянието на лифтовете и влековете с нормативни пречки.

Собственикът не поддържа съоръженията, защото сегашното ръководство на общината не го кара да ги поддържа, не го санкционира. Никой частен собственик не може да се пребори с институция като общината. Стига да няма корупция. Както казах, големият проблем е корупцията и тенденциозната липса на контрол за определени групи.

Ние ще управляваме прозрачно и ще наложим еднакъв за всички безкомпромисен контрол. Искаме тези лифтове да работят сега и веднага.

Ще направим и алтернативен градски транспорт, който да осигури широк достъп до планината. Автобусните линии ще вървят през цялото време. Освен това ще осигурим автобусен транспорт от училищата и детските градини до Витоша, което да позволи на цели класове по заявка да посещават парка, особено през зимата, а децата да ползват всички възможности за ски спорт. Планираме да дотираме транспорта и таксите за ски инструктори за деца, така че са по-достъпни.

Ако се стигне до това общината да възстановява лифтовете, това със собствени средства ли трябва да стане или с публично-частно партньорство?

Публично-частното партньорство е добра практика в световен мащаб, но в България примерите за това са малко. Имаме конкретни идеи за такъв тип взаимодействие с частния бизнес. Но Столичната община има и собствени средства. При едно добро управление бюджетът на общината ще е достатъчен и за осигуряването на инвестиция във важни за обществото проекти. Но нека да видим първо какво ще каже собственикът. Може изведнъж чудодейно да ги ремонтира.

Най-важните решения за общината се взимат от общинския съвет. Смятате ли, че той работи достатъчно прозрачно и гражданите знаят какво се гласува и защо?

Дейността на общинския съвет е затъмнена и то с користна цел. Чрез дигитализацията, за която непрекъснато говорим, ще променим това. Освен заседанията на общинския съвет онлайн ще се излъчват и заседанията на комисиите към него, за да се види кой какви тези защитава и как гласува. Имаме идеи да надградим този вид връзка с онлайн общинска телевизия, която да представя накратко какво е гласувано за заседанието, кой как е гласувал. Ще има и линк към подробна информация. Хората, които искат, ще получават тази информация директно на мобилните си устройства чрез Sofia ID. Това ще препречи практики за търговия с влияние, корупция. Трябва всички да знаят как е гласувал всеки един съветник. Сега не е така.

Трябва ли проекторешенията на общинския съвет да са публични преди да бъдат гласувани?

Да. И кметът, и общинският съвет трябва да контролират и изискват от администрацията да си върши работата по закон и в срок. Техните решения трябва да са извадени на светло.

А как дигитализацията ще улесни живота на гражданите?

В разговорите ни с хората виждаме как всички очакват това с нетърпение. Със Sofia ID на хората повече няма да им се налага да попълват бланки, да си пишат името, ЕГН, други данни ръчно. С един клик ще може да се подават заявления за различните административни услуги, които ще се получават електронно.

Със Sofia ID всички граждани ще получават информация за важните, общоградските въпроси - общия устройствен план, бюджета, линиите на градския транспорт. Освен това гражданите ще получават конкретна информация за района, в който живеят - ремонт на тротоари, на улици, изграждане на ясли и детски градини, подробни устройствени планове за обсъждане. Отделно, според интересите си, ще могат да заявят да получават известия по други въпроси като заседанията на общинския съвет.

В Sofia ID ще може да се види дали дължите данъци, кога ви изтича прегледът на колата, да се регистрирате за детски градини, училища. Ще има интегрирано приложение за пътуване с градския транспорт, през което да могат да се купуват и билети и карти. Така ще забравим за опашки по гишета, за разкарването по различни администрации.

Кое ще е първото нещо, което ще направите, ако станете кмет?

Ще възложа цялостна ревизия на завареното положение, за да планираме и конкретни действия.

Как си представяте София след 4 години?

Представям си я като истинска, пълноценна европейска столица. Като тези европейски столици, от които се възхищаваме. С приятна градска среда, управление и администрация в услуга на хората, с обществена среда, в която всеки може да преследва мечтите си и да се развива, без да се натъква на административни спънки, с поддържани тротоари, детски градини за всяко дете и много по-чист въздух.

Ако следващият кмет на София се казва Йорданка Фандъкова или Мая Манолова, той ще бъде ли подкрепен от групата на "Демократична България" в общинския съвет?

Групата на "Демократична България" ще работи изцяло и само в интерес на гражданите според конкретните проекти и предложения. Ще продължаваме да се борим за прозрачност, отчетност, истинско електронно управление. Ще работим за изпълнение на нашата програма.

За моя приятна изненада в предизборната кампания повечето конкуренти включиха в платформите си нещата, които ние бяхме казали първи, особено в частта дигитализация. Така ще имаме лост за въздействие - да ги поканим да изпълним заедно проектите, които ние предлагаме.

Но смятам, че ние имаме сериозни шансове да победим. Това зависи от хората. Не е достатъчно нашите симпатизанти просто да гласуват, а да се превърнат в агитатори и да убедят и роднините и приятелите си да ни подкрепят, за да победим, да променим София и да я включим на нова скорост на развитие.

Основният проблем, следствие от корупцията, е, че София се развива много бавно. Много малко неща се постигат с обществените средства, тъй като се плащат много високи цени, и всичко върви бавно, а качеството е ниско пак заради корупцията.

Прекратяването на корупционните практики ще доведе до решаването на всички основни проблеми на София. Нови тротоари, детски градини, паркове, улици - всичко това ще стане реалност, когато спрем корупцията.

mediapool.bg