Кламер БГ - Новини: ЕК иска отнемането на шофьорска книжка да важи в целия съюз

ЕК иска отнемането на шофьорска книжка да важи в целия съюз

Европа

|
Ср, 01 Март 2023г. 15:43ч.
ЕК иска отнемането на шофьорска книжка да важи в целия съюз

Снимка: БГНЕС

Европейската комисия (ЕК) предлага нов пакет от мерки за повишаване на пътната безопасност. Идеята е да се намалят драстично нарушенията, оставащи без санкция, а наказанията да важат за територията на целия съюз. Една от мерките предвижда държавата, издала шофьорската книжка, да я отнема при нарушение на територията на друга страна от съюза. Освен това се предлага младите шофьори да започнат да карат с придружител на 17 години, за да трупат опит.

С 50 километра и повече

Държава от съюза, издала свидетелство, няма да може да откаже неговото отнемане, ако определени нарушения са извършени в друга страна от ЕС. Това обясни пред БНР еврокомисарят по транспорта Адина Валян. Тя коментира, че става дума за тежки простъпки.

"Страната, издала книжката, може да откаже да я дисквалифицира, ако нарушението не води до такава мярка в нейните граници. Във втория случай това може да стане, ако допустимата скорост е надвишена с по-малко от 50 км и това не се смята за основание за нейното отнемане и трето, ако за такова нарушение свидетелството се отнема за по-малко от един месец и не е било съобщено навреме", обясни тя.

В момента законодателството позволява да се ползва книжка, издадена от друга страна. Тоест, ако например у нас е отнето българското свидетелство, шофьорът може да представи такова от друга страна в съюза.

За да заработят на практика предложенията на ЕК, обаче ще са нужни доста промени. Сред тях ще бъде включен и достъп на службите до базата данни на национално ниво. В случай, че промените бъдат приети на европейско ниво, най-вероятно ще минат няколко години, преди те да влязат в сила, тъй като обикновено се дава т.нар. преходен период за въвеждане в националното законодателство.

Дистанция, изпреварване, движение в насрещното

В момента сред най-грубите нарушения на пътните правила са шофирането след употреба на алкохол или с много висока скорост. Според ЕК обаче техният обхват трябва да се разшири с още няколко. Комисията посочва неспазването на дистанция, опасното изпреварване, опасното паркиране, движение в насрещното, неспазване на правилата за образуване на т.нар. коридори за спешни случай (за линейки, пожарни и т.н.) и използване на претоварено превозно средство.

"С тези добавки ще се спомогне за намаляване на безнаказаността при такива нарушения и за повишаване на способността на държавите членки да наказват нарушителите от други държави членки. Така ще се осигури и еднакво отношение към местните и чуждестранните нарушители", пише в съобщението на комисията.

И в момента в съюза има действащи трансгранични правила за нарушителите. Според комисията те са допринесли за подобряване на ситуацията, но въпреки това около 40% от нарушенията в съюза остават ненаказани. Причините – не е била установена самоличността на нарушителя или пък глобата не е била събрана.

На национално ниво

Проблемите, посочени от ЕК, са типични за България и макар да са известни от десетилетия, все не се намира воля за решаването им. Ниската събираемост на глобите на практика ги обезсмисля, а често пъти нарушителите се оправдават с това, че полицията не ги е намерила, за да им връчи наказателното постановление.

В края на миналата година МВР даде стряскаща статистика, според която не са били връчени 500 хил. електронни фиша. Причина не бе посочена.

mediapool.bg