Кламер БГ - Новини: Две трети от 10-годишните в света имат проблеми с четенето с разбиране

Две трети от 10-годишните в света имат проблеми с четенето с разбиране

Свят

|
Пон, 19 Септ 2022г. 16:15ч.
Две трети от 10-годишните в света имат проблеми с четенето с разбиране

Сн. Pixabay

Само една трета от децата на 10-годишна възраст в света могат да прочетат и разберат кратък текст, съобразен с възрастта им. Останалите около две трети (64%) не могат да покрият този минимум за четене с разбиране. Преди пандемията децата, които не можеха да прочетат и разберат прост писмен текст, са били 52%.

Данните са на УНИЦЕФ, а организацията алармира за глобална криза в образованието и необходимостта от спешни действия, докато световните лидери се събират на Срещата на върха "Трансформиране на образованието" в Ню Йорк в рамките на Общото събрание на ООН. Според организацията пандемията и наложените заради нея мерки са задълбочили кризата в образованието.

Данните отпреди пандемията показват, че в България всяко осмо дете в края на четвърти клас не може да прочете и разбере прост текст.

"Училищата без достатъчно ресурси, нископлатените и нискоквалифицирани учители, претъпканите класни стаи и архаичната учебна програма подкопават възможността на децата да достигнат пълния си потенциал", заяви изпълнителният директор на УНИЦЕФ Катрин Ръсел. "Трябва да обърнем настоящите тенденции или да се изправим пред последствията от това да не успеем да образоваме цяло едно поколение. Ниските нива на образованието днес означават по-малко възможности утре", допълни тя.

От УНИЦЕФ България припомнят, че според официалната статистика в България всяко шесто дете е извън училище, а всяко пето не посещава детска градина. По данни на организацията близо 10 000 деца със специални потребности и увреждания са извън образователната система.

Продължителното затваряне на училища и липсата на достъп до качествено образование по време на пандемията от Covid-19 засили вече съществуващата криза, което остави милиони ученици по света без базови умения за четене и смятане, предупреждава УНИЦЕФ.

По данни на УНИЦЕФ от 2020 г. всяко пето дете в България е влошило успеха си вследствие на затварянето на училищата, а според МОН близо 120 000 деца в образователната система са в риск от отпадане.

"Кризата в образованието засяга най-много уязвимите деца и е основен двигател за бедността и неравенството", заяви представителят на УНИЦЕФ в България Кристина де Бройн.

"Макар че учебната криза е глобално предизвикателство, не е невъзможно да я преодолеем. Доказателствата показват, че за сумата от 10 до 15 долара на дете можем да осигурим наваксващо обучение и да укрепим образователните системи, за да помогнем на всяко дете да усвои основополагащи умения", допълни тя.

Мария Александрова от България, застъпник на УНИЦЕФ за приобщаващо образование, е единственият младеж от Европа, която участва в директна дискусия с Генералния секретар на ООН Антонио Гутериш за ролята на младите хора в трансформирането на образованието. Тя подчерта, че за да се случи истинска трансформация на образованието, трябва да обърнем поглед към най-уязвимите общности (самата тя е млад човек с увреждане). Мария цитира данни на УНИЦЕФ, според които 129 милиона момичета по света са извън училище, а

дори тези, които са в училище, се сблъскват с редица стереотипи. Застъпникът на УНИЦЕФ за приобщаващо образование подчерта и нуждата от политики в подкрепа на децата с увреждания.

"Аз бях сред малцината късметлии, които могат да посещават училище, но за децата с увреждания е 49% по-вероятно никога да не са посещавали училище. Дори в училище се сблъсквах с дискриминация и непрекъснато съмнение дали бих завършила средното си образование. Сега съм горд студент в университет благодарение на подкрепата на моето семейство. Но моят случай трябва да е нормата, а не изключение. Всяко дете с увреждане трябва да има възможността да достигне пълния си потенциал", заяви Мария Александрова пред световните лидери.

mediapool.bg