Кламер БГ - Новини: Ръководството на университетската телевизия със задоволство: След клипа всички знаят за медията

Ръководството на университетската телевизия със задоволство: След клипа всички знаят за медията

България

|
Пет, 09 Ноем 2018г. 16:36ч.
Ръководството на университетската телевизия със задоволство: След клипа всички знаят за медията

“След клипа вече всички знаят, че съществува университетска телевизия. Той е пародия, част от скеча, ако беше във филм, никой нямаше да забележи”. Така коментира в петък пред бТВ директорът на телевизия "Алма Матер" Башар Рахал клипа за кастинг, който предизвика множество негативни коментари в социалните мрежи и беше определен като сексистски.

Основното послание в него е, че за да се стане известен трябва да се носи кафе и сметана на шефа, който пък от своя страна може да прави недвусмислени сексуални намеци към подчинените си. Освен това се търсят хора за екипа на студентската телевизия, които искат да станат известни с появата си на екран.

Клипът беше критикуван от преподаватели от Факултета по журналистика и масова комуникация, както и от Асоциацията на европейските журналисти. До момента ректорът на Софийския университет проф. Анастас Герджиков не е коментирал публично кампанията на студентската телевизия. Министърът на образованието Красимир Вълчев каза, че не е гледал спорния клип, но добави, че "когато говорим за академична институция, трябва да има и академичен дух във всеки един смисъл".

Въпрос на вкус

"Търсим смислените хора, нямаше как да достигнем до тях, ако не беше субективно. Търсели сме няколко ефекта, не да е пошло или сексистско – на мен тези неща са ми ясни до болка, създател съм на две телевизии", заяви той.

По думите му всичко е супер, защото в клипа са инвестирани 50 лв., а в момента е по всички медии и е гледан 20 хиляди пъти. "Не виждам никакъв проблем. Това е въпрос на естетически вкус", обясни Рахал.

Той акцентира, че кастингът не е за журналисти, а за студенти, които да се изразят. "Аз искам да разбера те как се чувстват, а не някой да говори от тяхно име. Вече имаме 1000 кандидатури", каза Рахал и добави, че не иска да си налага вкуса, но не може някой друг да го прави.

"Не мога да проумея защо хората, които коментират, в случая и доста журналисти, се приемат като крайна инстанция", каза още директорът на университетската телевизия.

По-рано бившият директор на телевизията Светлана Божилова коментира също пред бТВ, че клипът е гаф. Тя обаче призова да се даде шанс на новия екип. "Нека не нападаме само, а да дадем шанс. Ректорът назначава директора на телевизията и сега иска да я направи масова и популярна", каза тя.

Клипът е втори от кампанията и е публикуван преди два дни в страницата "Годината, в която стана известен". Според обявата се търсят водещи, сценаристи, репортери, редактори и организатори. "Телевизията си поставя за цел да превърне студентите от консуматори в производители на автентично медийно съдържание. Време е да се роди една нова, млада, смела медия, която показва живота през очите на студентите", се казва в нея.

Божилова каза още, че външен продуцент ще прави програмата на студентската телевизия, а студентите ще работят в нея. Божилова обясни още, че засега студентите от Факултета по журналистика и масова комуникация (ФЖМК) щели да имат достъп до студентската телевизия 3 пъти в месеца. С ресурса на телевизията щял да се произвежда продукция от наетите след кастинга, организиран сега от новото ръководство на телевизията.

Лошият вкус е лоша реклама

По-късно срещу клипа, с който се търсят служители на студентската телевизия, се обявиха преподаватели от катедра "Радио и телевизия" във ФЖМК. "Ние, преподавателите по журналистика от на Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет, се ръководим от убеждението, че журналистиката не е шоупрограма, а публична гражданска професия, която има сериозен ангажимент към обществото. Именно университетът е мястото, в което студенти и преподаватели, заедно, утвърждаваме професионалните стандарти. Убедени сме, че лошият вкус е лоша реклама. Академичната общност не е стока, която се продава и купува", пише в отвореното писмо на преподавателите, публикувано във фейсбук групата на факултета.

В него се казва още, че "шеговитият" клип на Университетската телевизия "Алма матер" не бива да бъде подминаван като младежка провокация". Според преподавателите смущаващ в случая не е само клипът, но и това, че не е ясно кой носи отговорност за него. "Ние продължаваме да не знаем кои са членовете на Управителния и Програмния съвет на телевизията. Не знаем кой и какъв е външният продуцент, който ще се разпорежда с публичната собственост на университета (материална и символна), но знаем какъв ще е крайният резултат от това. И той не е в полза на обществото", пише в писмото.

"Нека запазим университета като място на свободния дух и да не го превръщаме в търговска площ на подменени академични ценности", завършва то. Писмото е подписано от доц. д-р Вяра Ангелова, ръководител на катедра "Радио и телевизия", проф. Снежана Попова, доц. Венцислав Димов, доц. Орлин Спасов, доц. Жана Попова, доц. Светлана Божилова, гл. ас. д-р Лъчезар Точев, ас. д-р Петър Айолов, гл. ас. Ралица Ковачева и доц. Поля Иванова.

В отговор на писмото от преподавателите във фейсбук групата е публикувано кратко становище от деканското ръководство на университета, в което се напомня, че "ТВ Алма Матер е напълно самостоятелно звено в административната структура на СУ "Св. Климент Охридски".

Жалък урок

Клипът на студентската телевизия предизвика реакция и от Асиоциацията на българските журналисти. "Клипът на телевизия "Алма матер" е жалък урок за всички бъдещи журналисти: Показва им как НЕ се прави", пише в позиция на организацията. В нея се казва още, че създаването на шум и шоу е антиподът на журналистиката "често с цел да се измести фокусът от важните проблеми".

Според АЕЖ кампанията на студентската телевизия е в "пълно противоречие с мисията на висшето учебно заведение, издигайки като върховна ценност бързата слава".

"И ако според авторите на кампанията, целта на журналиста е славата, не по-малко скандални са средствата за нейното постигане. Те могат да бъдат обобщени с два термина: раболепничене и сексизъм. Според видеото известен се става, като угодничиш на шефа (този в по-силна властова позиция), а единствената роля на жената и пътят ѝ за развитие в кариерата е да обслужва ръководителя мъж и да приема неговото непристойно и сексистко поведение", смятат от АЕЖ.

Според организацията с пошлостта си клипът удря по имиджа на Софийския университет. От АЕЖ апострофират директорът на телевизията Башар Рахал за това, че няма лоша реклама. "Лоша реклама има, особено когато маркетинговият продукт промотира откровено сексистки практики в областта на публичното образование и разходва обществени средства".

"През своята 120-годишна история Софийският университет винаги е обучавал елита на нацията, каймака на обществото или, както се казва на френски Crème de la crème (буквално сметаната на сметаната). Очакваме от ректора на Софийския университет проф. Атанас Герджиков да отговори на въпроса дали вместо Crème de la crème днес университетът се е насочил към обучението на хора, които да подсигуряват "сметанката на шефа", пишат от АЕЖ.

mediapool.bg