Камерите на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), които в момента следят единствено трафика, да следят и за нарушения на пътя. Това предлага "Демократична България" с промени в Закона за пътищата.
"Целта ни е тези 300 камери из страната да се използват и за повишаване на безопасността на пътя. Те могат да следят и за нарушения като превишена скорост, неправилно изпреварване, преминаване на червено", коментра вносителят на законопроекта Ивайло Мирчев.
Промените предвиждат камерите да се използват за отчитане на средна скорост, в случай че отговарят на изискванията на Закона за движение по пътищата.
Законопроектът регламентира, че достъп до данните от камерите на АПИ ще имат и служители в МВР, прокуратурата, следствието и ДАНС за нуждите на наказателното производство. Институцията, която съхранява данните остава АПИ.
Допълнително законопроектът регламентира достъпа до информацията, която събират камерите на АПИ. В момента липсва правна регламентация за тях. Сега достъп до събраните от АПИ лични данни имат различни администрации, като обработката се извършва по реда на заповед на председателя на Управителния съвет на АПИ.
"Сега действащите практики могат да бъдат разгледани като масово следене на граждани, което противоречи на чл. 32, ал. 2 от Конституцията", се казва в мотивите към законопроекта. За това се предлага въвеждането на конкретни изисквания за достъп до данните от трафичните камери.
Предложените промени предвиждат собственикът на пътното превозно средство да бъде задължително уведомен, че за него са искани данни. Освен това при всеки достъп трябва да има одитна следа, включително за основанието и извършилото достъпа длъжностно лице.
Предлага се още ограничаване на периода на съхранение на регистрационните номера, както и те да бъдат съхранявани криптографски трансформиран вид - както се съхраняват пароли, с цел допълнителна защита срещу злоупотреби.
mediapool.bg