Пилотът на разбилия се в Черно море изтребител МиГ 29 майор Валентин Терзиев не е оцелял, съобщи служебният военен министър Георги Панайотов.
Издирването продължи близо два дни, като сред останките на машината бе открит биологичен материал, който бе предоставен за ДНК експертиза.
През нощта срещу сряда изтребителят МиГ 29, пилотиран от 47-годишния опитен летец, се разби в Черно море по време на учениe.
Няма данни той да е катапултирал.
Все още не е открита черната кутия на самолета, която е ключова за установяването на причините за инцидента.
Панайотов обясни пред бТВ, че ако до четири дни кутията не бъде открита, информацията в нея ще бъде унищожена от морската вода.
По-рано служебният военен министър коментира, че майор Терзиев "не е очаквал това, което се е случило".
"Той не е докладвал за каквито и да било проблеми, не е опитал да осъществи връзка с командването, не е съобщил за катапултиране".
Преди ден служебният премиер Стефан Янев съобщи обаче, че е установен проблем с мишената, която е била използвана по време на учението. Тя е падала по-бързо от очакваното, като според авиоексперти вероятно е имало проблем с отварянето на парашута й. Въпреки това майор Терзиев е поразил мишената, след което не се знае какво е станало.
"Самолетът, който е пуснал мишената, е видял как майор Терзиев я е поразил. Това е потвърдено визуално. Оттам нататък нямам данни някой да е виждал, каквото и да е", допълни майор Панайотов пред БНТ.
"Проверяваме какво може да се е объркало. Хипотези, колкото искате. Спекулации могат да се правят, колкото искате. Може да се прибегне към политическо говорене. Искам да се установят фактите и да ви кажа каква всъщност е била причината", каза министърът на отбраната.
Възможните причини за инцидента са техническа неизправност или пилотска грешка. Майор Терзиев е от най-опитните пилоти, като негови колеги оценяват високо качествата му. В същото време според данни на МО самолетът е бил в изправност преди полета.
Панайотов призова да не се правят спекулации, защото всички опции се проверяват.
"Конкретният изтребител МиГ-29, който е бил пилотиран от майор Терзиев, е бил в рамките на т.нар. жизнен цикъл, който изтича през 2029-2030 г. Изтребителят е бил поддържан и е бил технически изправен към момента на започване на изпълнение на задачата", обясни Георги Панайотов.
Той посочи, че изчезналият военен пилот е един от асовете във Военновъздушните сили.
"Той е пилот първи клас, но в авиацията първи клас това не е просто някакво признание, това е първи клас пилот. Майорът е имал т.нар. нальот и през нощта и през деня повече от 709 часа на МиГ-29", каза Георги Панайотов.
Той потвърди, че стандартите на НАТО за часове във въздуха годишно е в рамките на 180 часа. В българските ВВС т.;нар. нальот е значително по-малък поради липса на ресурси.
"Пилотите са хора, които обичат България и пазят небето на България", каза Панайотов с насълзени очи.
"Много малко са българските мъже, които са способни на такава откровеност и искрена любов към родината", добави той.
Военният министър посочи, че България разполага с ограничен брой бойни самолети. Според него основният проблем е свързан с поддръжката им, която минава през Русия.
"Работата с РСК МиГ не е лесна, що се отнася до спазването на сроковете, но не мога да имам съмнения в качеството на тяхната работа", посочи военният министър.
В отговор на въпрос той каза, че няма данни пилоти от авиобаза Граф Игнатиево да са се оплакали от поддръжката и състоянието на самолетите, които пилотират
Той потвърди, че в момента самолетите L-39 не се използват.
"Тяхната поддръжка на практика е спряна и не летят", каза Георги Панайотов.
Това означава, че България на практика няма учебна авиация. Проблемът е известен от месеци, но по въпросът нищо не е направено.
mediapool.bg