Кламер БГ - Новини: Бързото въвеждане на е-услуги ще улесни много живота на пациентите

Бързото въвеждане на е-услуги ще улесни много живота на пациентите

България

|
Четв, 28 Май 2020г. 17:50ч.
Бързото въвеждане на е-услуги ще улесни много живота на пациентите

За спешно облекчаване на административните процедури за пациентите с хронични заболявания у нас чрез въвеждането на поетапна електронизация в здравеопазването и гарантиране на интегрирани социално-здравни грижи в домашна среда. Около това се обединиха участниците в дискусия, организирана от Националната пациентска организация (НПО), в рамките на която бе представен напредъкът на инициативата Covid Алианс.

Проектът на НПО, съвместно със съсловните организации, водещи медицински дружества, пациенти, фармацевтичната индустрия, ИТ сектора и др., има за цел да предложи нормативни, социално-здравни и дигитални решения, които да намалят последиците за страната и здравната система от Covid-19.

Дистанционни консултации без да се губи връзката с пациента

"Дистанционните консултации за пациентите с диабет в стабилно състояние са напълно възможни и приложими", коментира в рамките на срещата проф. Цветалина Танкова от Българското научно дружество по ендокринология. "Ние можем да облекчим драстично пациентите в стабилно състояние, за които не е необходима непременна среща с лекаря, когато това може да се случи дистанционно", допълни проф. Танкова. Тя даде примери с децата с диабет, които ежемесечно се срещат с ендокринолозите, както и с пациенти, които имат повече нужда от асистиране в домашна среда, отколкото в лечебното заведение.

"Пациентите, които са прегледани от лекаря си, стоят в стабилно състояние и са под наблюдение, могат да бъдат консултирани дистанционно. При тях честият контрол на място не е необходим", коментира от своя страна проф. Коста Костов от фондация INSPIRO, консултант на УМБАЛ "Света Анна". "Голяма част от моите пациенти са с хронични заболявания. Ако те могат да ми изпратят по електронен път спирометрия, лабораторни изследвания, рентгенова снимка, няма проблем да бъдат консултирани дистанционно", заяви проф. Костов.

"Българският лекарски съюз винаги е подкрепял развитието и дигиталните възможности, които да намалят тежестта над лекари и пациенти", каза д-р Гергана Николова, член на Управителния съвет на лекарското обединение. "Подкрепяме електронните рецепти, направленията, създаването на електронен регистър на протоколите, които да заместят хартиените копия. Застъпвали сме се за това да има по-дълъг срок на протоколите за пациентите с хронични заболявания, наша беше инициативата за протоколи, които да са със срок една година. Не трябва обаче да се губи връзката с пациента, а иновациите да навлизат бавно, за да могат да се прилагат от всички", заяви тя.

По-лесен достъп до лекарства по линия на НЗОК

"Поне три стъпки на пациентите с хронични заболявания, които всеки месец получават лекарства, могат да бъдат спестени веднага, ако личните лекари и специалистите в извънболничната помощ използват системата на държавата за сигурното електронно връчване, в която повечето джипита са регистрирани.", коментира д-р Костадин Сотиров, член на Управителния съвет на Националното сдружение на общопрактикуващите лекари. Според него, протоколите могат да бъдат изпращани през тази система до РЗОК или НЗОК, а касата от своя страна да ги финализира и изпраща по електронен път до лекуващия лекар. На това основание медикът ще може да издава рецепта на пациента.

Фармацевтите биха могли да проверяват протоколите през съществуващата система на касата и пациентското досие. "Въвеждането на електронна рецепта ще спре дублирането на една и съща информация в различни отрязъци и бланки, както и в рецептурната книжка", коментира още д-р Сотиров.

Дигитални услуги за лекари и пациенти

В рамките на проекта Националната пациентска организация подготвя платформа, която да интегрира дигитални услуги за лекари и пациенти, които да подпомогнат здравеопазването до изграждането на единната държавна информационна здравна система. Чрез тях пациентите ще имат възможност да ползват различни услуги, а лекарите ще избират кое решение е подходящо за тях. До две седмици може да бъде показан първият прототип на този портал, увериха от Българския клъстер за дигитални решения и иновации в здравеопазването, технологичен партньор на НПО.

Наблюдение на възрастни хора в дома

Интегрираните социално-здравни услуги са много важни за хората с хронични заболявания, особено за онези в малките населени места, като дигиталните здравни решения, подходящи за тях, могат да се прилагат с асистирането на социални работници и специалисти.

От септември тази година Българският червен кръст ще наблюдава 500 възрастни пациенти във Враца и региона, включително с колцентър и специален софтуер, който следи основните им жизнени показатели. "В условията на Covid центровете за домашна грижа на БЧК бяха единствената връзка на пациентите с техните лекуващи лекари и аптеките", каза по време на дискусията д-р Надежда Тодоровска, заместник генерален директор на БЧК.

Над 2600 души са се консултирали на информационната линия на НПО

За периода от 22 април до 27 май 2020 г. на информационната линия на Националната пациентска организация, предназначена за пациенти с хронични заболявания – 0800 14 515 – са се обадили 2630 пациенти. Линията е дарение от VIVACOM и Call Flow и ще е активна до края на юни 2020 г. На нея всеки работен ден, от 9 до 18 часа, ендокринолози, онколози, кардиолози, психолози и инфекционисти предоставят консултации на пациенти с различни заболявания.

Данните показват, че всеки трети обадил се търси помощта на кардиолог, а всеки четвърти – на ендокринолог. Един от 10 пациенти се нуждае от психологическа подкрепа.

Според анализа, обажданията не са свързани с Covid или противоепидемичните мерки, а се отнасят към системни проблеми, датиращи преди извънредното положение. Може да се направи извод, че пациентите имат нужда от повече информация и време с лекарите си за обсъждане на състоянието и терапията им.

Благодарение на телефонната линия, за 6 пациенти е осигурена спешна медицинска помощ, показва още анализът.

На 12 пациенти е оказано съдействие да получат назначен им медикамент, който не се предлага в България.

Голяма част от пациентите, които се обаждат на психолога, са самотноживеещи или млади хора, останали без работа, както и пациенти с тревожност и депресивни състояния, в следствие на изолацията и социалноикономическата ситуация, в която се намират. Петима са декларирали, че са жертва на насилие.

Екипът на Националната пациентска организация проследява всички възрастни самотноживеещи пациенти, потърсили консултация на тел. 0800 14 515. Благодарение на това, на 37 пациенти без близки е оказано съдействие да получат топла храна и грижи в домашна среда от общините, в които живеят.

Осигурени са шлемове, маски и дезинфектанти за личните асистенти на 9 трудноподвижни лица, които са спрели посещенията в дома на пациентите, заради страх от инфектиране с Covid.

На 43 пациенти е предоставена информация как да ползват социалните и здравните си права, а за 4 самотни родители е осигурена храна и продукти от първа необходимост.

mediapool.bg