Кламер БГ - Новини: Български военни заводи в конкуренция с фирми от Украйна и Беларус за крупна поръчка на МО

Български военни заводи в конкуренция с фирми от Украйна и Беларус за крупна поръчка на МО

България

|
Четв, 11 Окт 2018г. 13:42ч.
Български военни заводи в конкуренция с фирми от Украйна и Беларус за крупна поръчка на МО

Наскоро национализираният военен завод "Авионамс" и ТЕРЕМ са два от кандидатите за изпълнение на голяма поръчка на Министерството на отбраната (МО) за ремонта два вертолета Ми-17 и четири броя Ми-24.

Стойността й е над 31 млн. без ДДС.

Двата завода обаче ще трябва да се справят с конкуренцията на украинската компания "Мотор Сич" и беларуската държавна компания "БЕЛСПЕЦВНЕШТЕХНИКА". Това става ясно от движението на обществената поръчка, което може да се проследи на специализирания сайт към МО.

"Авионамс" кандидатства само за ремонта на двата хеликоптера Ми-17, докато останалите три фирми имат интерес към цялата поръчка. В същото време към момента само документите на "Авионамс" са изрядни, докато другите три фирми ще трябва да отстранят пропуски.

Министерството на отбраната иска да сключи рамково споразумение за четири години.

Старите руски машини се използват масово в размирните райони по света, като България също продължава да разчита на тях. Армията използваше Ми 17 и за гасенето на горски пожари, но в началото на юни катастрофира последната годна за летене машина. При инцидента загинаха двама души.

Поръчката за ремонта на хеликоптерите започна с гаф, след като от пуснатата документация не ставаше ясно точно колко машини иска да ремонтира МО. https://www.mediapool.bg/gaf-na-mo-okolo-remonta-na-ruskite-helikopteri-news282213.html

Впоследствие казусът бе уточнен.

Вертолетната авиация

Състоянието на вертолетната авиация в момента е изключително лошо. Според данни на МО от общо 28 хеликоптери в армията летят едва 8. От 5 хеликоптера Ми-17 не лети нито един, от 5 Ми-24 лети само един, от 12 "Кугар" летят 3-4, а от 6 "Бел“ летят 3.

Заради липсата на достатъчно изправна техника и средства за експлоатация българските военни пилоти летят опасно малко в сравнение с колегите си от другите страни-членки на НАТО, което е предпоставка за все повече инциденти.

Миналата години се разби и военноморски хеликоптер, като при индента загина един човек.

Идеята за "бързи" обществени поръчки

Екипът на военния министър Красимир Каракачанов обяви, че готви законови промени, които да извадят поддръжката на военната техника от разпоредбите на Закона за обществените поръчки.

Мотивът е, че тези поръчки често се обжалват от фирми, които се занимават с "чорапогащници и банички", и се проточват много дълго във времето.

Тези промени обаче все още не са готови.

Една от целите им ще бъде и приоритетно да се дават поръчки към българските държавни заводи, когато имат капацитет да се справят с тях.

Заради лошата практика на МО с поръчките подобни идеи обаче имат много критици.

mediapool.bg