Кламер БГ - Новини: България плаща стотици милиони за МиГ-овете със спорен ефект

България плаща стотици милиони за МиГ-овете със спорен ефект

Анализи и Коментари

|
Вт, 25 Фев 2020г. 14:49ч.
България плаща стотици милиони за МиГ-овете със спорен ефект

83 млн. лева без ДДС. Толкова струват сключените през последните две години договори с руската корпорация РСК МиГ за ремонт и оборудване на изтребителите МиГ 29, които все още са на въоръжение в българските Военновъздушни сили.

Така рамковото споразумение с руската корпорация е изпълнено, но вероятно през следващите години да бъде подписано ново. В същото време ефектът от него трудно може да бъде оценен от данъкоплатците, тъй като Министерството на отбраната пази в тайна колко самолета летят в момента.

Целта на рамковото споразумение бе да бъде осигурена "интегрирана логистична поддръжка за период от 48 месеца на 12 самолета МиГ-29А и 3 самолета МиГ-29УБ".

Според неофициална информация на Mediapool от два независими източника летят около пет-шест МиГ 29.

Тази информация според МО е класифицирана и не се предоставя по Закона за достъп до обществена информация, въпреки че през годините многократно е била обявявана от политически лица.

Освен изплатените пари по рамковото споразумение, са отделени значителни средства и за поддръжката и ремонта на изтребителите. Общата сума трудно може да се сметне точно, но само за последните три години надвишава 200 млн. лева.

Една загадка

Военният министър Красимир Каракачанов периодично отчита, че за първи път от години се влагат толкова средства и се работи по поддръжката на всички бойни платформи.

На този фон командирът на авиобазата "Граф Игнатиево" бригаден генерал Димитър Петров съобщи, че "общият нальот (часове във въздуха – бел.ред.) на летците през 2019 г. е най-нисък за последните 7 години, основно поради недостатъчния брой изправна авиационна техника и ограничени ресурси".

Така въпреки инвестираните стотици милиони левове, към момента ситуацията в бойната авиация трудно може да се определи като "по-добра".

Може да се наложи ново рамково споразумение с руснаците

Освен това от Военновъздушните сили обясниха за Меdiapool, че ще бъде необходимо сключването на допълнителни договори – отделни или по ново рамково споразумение, за да се гарантира летателната годност на самолетите.

"С цел обезпечаване на необходимия запас от ресурсно обезпечени агрегати, блокове, възли и детайли за самолети МиГ-29 (в това число и двигатели РД-33), ежегодно, на предварително планирани количества от цитираното авиационно-техническо имущество следва да се извършва основен ремонт или да се доставя ново такова", съобщиха от МО.

Какво придобиха ВВС за над 80 млн. лева

Един от основните приоритети на Красимир Каракачанов бе да стегне старите съветски самолети. Така той бързо сключи рамково споразумение с РСК МиГ и то вече е изпълнено. Според експерти от бранша (който традиционно се дели на проруски и пронатовски) договорите с руснаците трябваше да са за далеч по-малко пари, а целта - някак да се "спаси" положението, докато дойдат F-16. Според други експерти, в това число и много от хората във ВВС, съветските изтребители трябва да се поддържат до края на жизнения им цикъл.

Меdiapool поиска точна информация от Министерството на отбраната по Закона за достъп до обществена информация какви договори са сключени с РСК МиГ и какъв е ефектът от тях.

Договор

Стойност в евро

Предмет на сключените договори

УД-12-30/30 04 2018 г

16 296 983.47

Доставка на имущество за възстановяване на самолети МиГ-29 и изпълнение на работи по бюлетини

УД-12-98/10 12 2018 г

4 665 643,43

Предоставяне на услуги по ремонт на имущество в Руската федерация и изпълнение на контролно възстановителни работи на самолети МиГ-29УБ

УД-12-109/17 12 2018г

15 717 431.69

Доставка на имущество за възстановяване на самолети МиГ-29, ремонт на имущество в Руската федерация и изпълнение на контролно възстановителни работи на самолети МиГ-29УБ

УД-12-95/11 12 2019 г

824 892.00

Удължаване с 50 часа на междуремонтния ресурс на 10 броя двигатели РД-33 сер 2

УД-12-105/18 12 2019 г

4 060 223.49

Доставка на имущество

През последните около две години са сключени общо 5 контракта по рамковото споразумение. Общата им стойност е 41.565.174.08 евро без ДДС.

Тайна е колко изтребители летят

Рамковото споразумение трябваше да осигури интегрирана логистична поддръжка за период от 48 месеца на 12 самолета МиГ-29А и 3 самолета МиГ-29УБ.

МО обаче не казва колко самолета летят към момента.

"С изпълнението на рамковото споразумение ще се увеличи броя на изправните самолети, което от своя страна ще доведе до по-добра ритмичност в подготовката на летателния състав за изпълнението на задачите по охрана на въздушното пространство на Република България и противовъздушна отбрана на войски и обекти на територията и акваторията на страната, а от там и по-надеждно носене на бойното дежурство по "Air Policing". Освен това, с изпълнението на договорите по споразумението ще е възможно и провеждането на курсове за приучване на млад летателен състав на този тип авиационната техника", посочиха от МО в отговор на въпрос "Колко изтребители МиГ 29 ще могат да летят след като бъдат изпълнени всички договори по рамковото споразумение?".

От предоставената информация обаче трудно може да стане ясно какъв точно е ефектът от вложените стотици милиони в МиГ 29. Според информация от два независими източника летят около 5-6 изтребители, а практиката да се "сглобяват" машини с части от различни самолети не е спирала.

"Исканата информация за броя изтребители МиГ-29, които ще могат да летят, след като бъдат изпълнени всички договори по рамковото споразумение е информация, класифицирана като държавна тайна, съгласно т 6 от Раздел I от Приложение № 1 към чл 25 от Закона за защита на класифицираната информация".

Охраната на въздушното пространство

Охраната на българското въздушно пространство от години е изпитание за ВВС, още повече, че руските провокации във въздушното пространство не спират и предизвикват вдигане на изтребителите във въздуха.

Затова ВВС се опитват да имат определен брой изтребители, поне колкото да могат да изпълняват мисията по охрана на въздушното пространство. За целта навлезе и спорната практика, известна като "канибализъм" – да се взимат части от различни машини, за да може друга да лети.

"Летателният и инженерно-техническият състав от Командването на ВВС и АБ Граф Игнатиево полагат максимални усилия, на базата на отпуснатите ресурси (осигурени доставки и ремонти на авиационно-техническо имущество) да осигурят достатъчно количество изправни самолети МиГ-29, така че да се гарантира носенето на бойното дежурство по "Аir Policing" в интегрираната система за противовъздушна и противоракетна отбрана на НАТО и поддържането на подготовката на летателния състав", посочиха от МО.

Идеята на МО е да се разчита на самолетите до края на жизнения им цикъл, който е планиран за около 2030 година. Дотогава ВВС вече трябва да използва пълноценно новите изтребители F-16 Block 70.

България вече купи осем изтребители, а трябва да придобие и още осем.

С идването на F-16 предизвикателствата не свършват

От МО очакват с нетърпение пристигането на новите изтребители F-16 Block 70. Всичките осем машини трябва да са тук в периода 2022-2024 година. Освен това трябва да бъде сключен договор за още осем изтребителя, като засега управляващите нямат точни разчети кога това може да се случи.

Според експерти обаче точно тогава ще започнат най-сериозните изпитания за Военновъздушните сили. Ще трябва да бъдат направени точни разчети за поддръжката и експлоатацията на машините, за да не се окаже, че след като данъкоплатците са платили над 2 млрд. лева за самолети, голяма част от тях не летят.

Това вече се случи с хеликоптерите "Cougar" и "Panther", които бяха закупени за над 300 млн. евро.

mediapool.bg