Кламер БГ - Новини: Билетите за столичния градски транспорт стават за време

Билетите за столичния градски транспорт стават за време

България

|
Четв, 21 Юли 2022г. 16:43ч.
Билетите за столичния градски транспорт стават за време

Билетите за столичния градски транспорт стават за време

Билетите за градския транспорт в София вече ще са за време, в рамките на което ще могат да се правят неограничен брой прекачвания. Сегашните билети от 1.60 лева, но без право на прекачване остават в сила, но такива ще се продават само от шофьорите в автобусите и трамваите и на касите и автоматите в метрото.

Новите тарифи за пътуване с градския транспорт бяха приети в четвъртък от Столичния общински съвет. Новите билети трябва да са факт от началото на 2023 г., а от септември тази година да влязат в сила променените правила за издаване на абонаментни карти.

Времевите билети ще са два вида. Първият ще е на цена от 1.60 лева и ще дава възможност за неограничен брой прекачвания в рамките на 30 минути. След последното прекачване пътникът ще може да довърши пътуването си дори и да са минали 30 минути. Вторият времеви билет ще е 2.20 лева и продължителност от 60 минути при същите условия за неограничено прекачване и довършване на пътуването след изтичането на 60-тата минута.

Въвеждането на нова тарифна политика за градския транспорт в София се чака от години. Миналата година управляващите от ГЕРБ-СДС дори обещаха тя да е факт от началото на 2022 г. За въвеждането ѝ се чакаше въвеждането на електронната система за таксуване, по която се работи от 2018 г.

Първоначално беше предложено билетите, издавани от шофьорите и в метрото, да са по-скъпи от времевите и да струват 2 лева. Срещу това предложение се обявиха председателят на общинския съвет Георги Георгиев, кметът Йорданка Фандъкова, както и шефът на "Метрополитен" проф. Стоян Братоев. В крайна сметка беше решено цената им да остане 1.60 лева, но без възможност за прекачване.

Промени при картите

От септември трябва да отпаднат съществуващите в момента тримесечни и шестмесечни карти за цялата градска мрежа, както и тези за пътуване с една линия, само за метро и комбинация между метро и една линия от наземния транспорт. Отпадат и талоните за 10 пътувания.

Дневната карта за транспорта остава 4 лева въпреки планираното поскъпване с 2 лева. Въвежда се 24-часова карта за 6 лева, която включва и ползването на нощен транспорт. Той обаче беше спрян в началото на пандемията от Covid-19.

Остава възможността за купуване на месечна карта. Персонализираният ѝ вариант за цялата градска мрежа ще продължи да се продава за 50 лева. Без промяна е и цената на годишната карта – 365 лева, но тя вече ще важи и за нощния транспорт. Тя ще може да се плаща и на три вноски – първа за 150 лева, втора за 120 лева и трета от 100 лева. Така цената ще излиза 370 лева.

Въвежда се годишна карта за младежи до 26 години, която ще струва 250 лева.

Предвижда се ученическите и студентските карти да се продават за по 20 лева на месец. За докторанти цената остава 35 лева на месец за всички линии.

Пенсионерите ще плащат по 25 лева за месечна карта при 26 лева в момента. За хората над 68 години месечният абонамент се вдига от 8 на 10 лева.

Въвежда се карта за родители в отпуск по майчинство. Тя ще струва 10 лева на месец.

Общинските съветници ограничиха и комисионните, които частни фирми могат да получат, ако продават билети и карти от името на Центъра за градска мобилност. Те могат да получат до 10% от цената на превозните документи, а всеки договор с такъв частен продавач ще минава за одобрение през Столичния общински съвет.

Опасения

Въвеждането на новата тарифна политика стана повод от "Демократична България" да поискат одит на тикет системата на Центъра за градска мобилност. Опасенията им са, че тя може да позволява укриване на приходи, а собственикът на фирмата, която я изгражда, да е подставено лице и действително зад нея да стои друг човек.

В сряда кметът обяви, че такъв одит ще бъде направен, въпреки че до момента системата е проверена от Българския институт по метрология, както и от НАП. Минала е и през оценка на големите доставчици на картови разплащания заради възможността в автобусите, трамваите и тролеите да се плаща с банкова карта.

Опасенията на "Демократична България" не бяха подкрепени от останалите представители на опозицията – БСП и независимия Борис Бонев.

mediapool.bg