Кламер БГ - Новини: Ютюбърът Стан, който направи по-големи опашки от КТБ

Ютюбърът Стан, който направи по-големи опашки от КТБ

Анализи и Коментари

|
Пет, 12 Юли 2019г. 18:55ч.
Ютюбърът Стан, който направи по-големи опашки от КТБ

Ако има някой, който може да направи по-големи опашки в центъра на днешна София от банка пред фалит, това е ютюбърът Стан (Станислав Койчев) и неговите колеги по занятие като Емил Конрад, Слави от The Clashers (Слави Панайотов), Преслав Aethelthryth (Ателтрид) Иванов и пр.

Опашката за книгата на ютюбъра Стан "Невидим" достигна умопомрачителни размери. Снимка: lira.bg

Ако сте над 30 години, вероятно тези имена не ви говорят нищо, но за тийнейджърите и 20-годишните това са най-известните и актуални личности в публичното пространство, а не например премиерът Бойко Борисов или шоуменът Слави Трифонов.

Младежи като Емил Конрад или Слави Панайотов вече имат по около 500 000 абонати и последователи – нещо, с което не може да се похвали никоя традиционна печатна или онлайн медия, пък дори и някои парламентарно представени партии. Дори телевизиите трудно ще надвият младите ютюбъри, ако решат да влязат в схватка за вниманието и доверието на младежката аудитория.

Какво е ютюбър?

Това са обикновени и талантливи момчета и момичета, обичайно между 20 и 30-годишни, които произвеждат харесвани или просто провокативни кратки видеа в социалните мрежи, най-често – Ютюб (Youtube). Най-добрите от тях събират по над половин милион последователи, но много други имат по над 100 000, което също е сериозна аудитория за размера на страната. По-популярните ютюбъри печелят добре от дейността си, най-вече благодарение на интереса на рекламодателите, които привличат.

Децата на дигиталната ера прописаха книги

А в последните години мода сред тях – децата на дигиталната ера, стана не друго, а писането на традиционни, хартиени книги. Именно въпросната "литература" е извънредно търсена и продавана, като обичайно запитвания за изданията има още преди те да са отпечатани. На премиерата на една такава книга под авторството на Стан през 2017 г. се изви опашка в центъра на София.

Напливът бе предизвикан от книгата "Невидим" - "сага за приключенията на едно 16-годишно момче на име Стефан, което е изправено пред редица предизвикателства", както описва произведението си самият автор.

"Това е история за теб. Точно така, за теб! За твоите страхове и мечти, за грешките и израстването, за самотата и любовта, за враговете и приятелите, за истинските неща и фалшивите герои, за провалите и победите. Защото ти можеш всичко… Само го пожелай", пише на корицата на книгата, която е сред най-продаваните издания на "Хеликон" през 2017 г.

Подобна е и историята с книгата на Слави от The Clashers (Слави Панайотов, б. р.) "Топ мистериите на България", която излезе в края на 2018 г. и също е много търсена. До началото на 2019 г. бяха продадени над 20 000 бройки, което е 10 пъти повече от успешно продаваните издания у нас. За автограф на Слави се чакаше на опашка поне 3-4 часа.

Небивал интерес и еуфория

26-годишният Стан (Станислав Койчев) става силно популярен с канала си в Ютюб, в който заедно с приятелката си Стефи забавлява младежите с различни игри и злободневни теми. Видеото му "Сага за кифлите" например е гледано над 1 320 000 пъти.

Ютюбърът Стан с копията от творбата си.

Прави впечатление, че даже самите "ютюбъри", "инфлуенсъри" и "влогъри" са изненадани от мащаба на влиянието, което имат сред своята аудитория.

"Очаквах интерес, защото все пак това, което правя в интернет, е гледано от много хора, но не очаквах той да е толкова голям и да предизвика такива опашки и небивала еуфория у хората. Досега не съм имал близка среща с последователите си и не знаех, че ги вълнувам чак толкова много, че да стоят с часове пред книжарница, за да ме видят и да си купят книгата ми", споделя Стан пред онлайн медия след успеха си през 2017 г.

През 2019 г. Стан издаде нова книга, този път образователна – "Невероятният свят с експерименти на Петьо Филията", като при представянето й лично демонстрира част от експериментите в изданието.

Емил Конрад: Хем усещам отговорност, хем не

29-годишният Емил Конрад, който вероятно е най-популярният ютюбър, също споделя в "Шоуто на Слави" през 2018 г., че няма обяснение на ефекта, който предизвиква сред тийнейджърите. "Главно тийнейджърите и хората, които ме следват, ме следват, защото говоря за неща, които ми се случват. А повечето неща, които ми се случват, най-вероятно се случват и на други хора. И може би видеата, които качвам, достигат до тези хора, защото те виждат себе си в тях", разсъждава Конрад.

Емил Конрад често си прави автоирония. Колаж: Youtube

"Когато започнах да правя видеата, не съм си представял, че толкова много хора ще ги гледат. След това, когато направих книгите, също не съм си представял, че чак толкова много хора ще ги четат", допълва той.

На въпрос дали усеща отговорност в това, което прави, Конрад отговаря колебливо: "Не толкова и в същото време – да, защото все пак знам, че млади хора гледат това, което аз правя, и понякога повтарят това, което аз правя, така че до някаква степен – да". Той обяснява, че когато снима видео, не се замисля колко хора биха го гледали, но въпреки това осъзнава отговорността си, но му е трябвало повече време, защото всичко е станало много бързо.

На въпрос как е започнал да прави видеа, Конрад отговаря, че го е направил от скука, но в същото време много обичал да работи с програми за видеообработка. Започнал с видеа как мие колата си. Част от видеата на Конрад са записани в собствената му стая, превърната в нещо като мини продуцентско студио. Той прави забавни клипчета от най-обичайни битови ситуации като карането на автомобил, бърсането на прах у дома и т. н. В един от по-новите си клипове например Конрад се е захванал и с обществено по-значима тема като търкането на билети за "Националната лотария". Във видеото той купува над 50 лотарийни билета, търка ги, печели от тях 246 лв. и ги дарява на болно дете.

Слави от The Clashers: Възприемат ме като втори баща

И докато Емил Конрад и Стан основно забавляват аудиторията си, Слави от The Clashers дори я образова. Той е от по-зрелите и отговорни ютюбъри и е автор на стотици клипчета под формата на класации, чрез които представя интересни факти от сферата на попнауката и конспирациите – например "10 от най-опасните животни в България", "Топ 10 тайни на Дисни", "Топ 10 доказателства за извънземни", "Топ 10 научни загадки, които нямат обяснение" и т. н.

Слави от The Clashers нашумя най-вече с видеата си за тайни и загадки. Колаж: Youtube

За разлика от останалите си "колеги юрюбъри", както той ги нарича, Слави има по-засилено чувство за отговорност и в интервю за Нова телевизия от януари тази година обяснява, че вече замества съдържанието на видеата си от по-конспиративни към образователни. "Откакто съм баща, гледам да съм още по-отговорен към нещата, които правя. Имам над 400 000 абоната, вече сме втория по големина град в България. Всяка една цифра, която се добавя в плюс, на мен ми ляга на раменете като отговорност", казва Слави Панайотов.

"Отделям специално време да проверявам информацията. Гледам да разчитам изцяло на факти и източници, които са проверени, и на няколко източника едновременно", посочва Слави. Той споделя, че на ден получава по около 30 имейла от деца, някои от които споделят за различни житейски проблеми – че са аутсайдери в училище, не са харесвани и т. н. Някои дори го възприемали като "втори баща". "Повече време отделям на този тип имейли и задължително отговарям. Казвам им – вярвай в себе си, имай самочувствие, показвай знание, не бъди агресивен", споделя ютюбърът. Той съзнава, че нищо не пречи някои от неговите колеги да злоупотребява с доверието на младежите, защото те още нямат инстинкт да различават истината от неистината.

Видеата си Слави Панайтов също прави у дома си, като своеобразното му студио е същевременно и втора спалня.

Пресли – интелигентният геймър с разпалените коментари

Друг от любимците на тийнейджърите е Пресли, както те го наричат, който иначе се представя като Преслав Aethelthryth (Ателтрид) Иванов. Бивш полупрофесионален геймър, в момента той изкарва добри пари, като играе видеоигри онлайн, особено популярната Майнкрафт, и паралелно ги коментира на живо. Преслав се прочу и около създаването на "Пакта", чийто инициатор бе именно той. Това е нещо като общност от популярни български автори на геймплей видеосъдържание. Тяхната първа книга "Пакта: Началото" преди две години предизвика истинска еуфория и тълпи от ентусиазирани деца и младежи.

Преслав Aethelthryth (Ателтрид) Иванов печели главно от коментиране на компютърни игри. Колаж: Youtube

Освен че се отличава със своеобразен стил и външен вид, Преслав прави впечатление не само с умението си да се изявява и да комуникира с аудиторията – със силно разпалени коментари, но и с познанията си по философия, която е изучавал в Софийския университет. Неговите почитатели твърдят, че знанията му по история и общата му култура са "над средното ниво", но понякога си "изпускал нервите".

Само за момичета

Ютюбъри има и в момичешкия свят, като тематиката на видеата освен със забавление е свързана и с мода, грим и прически. Във видеото "Нови придобивки за лятото" например Valerie Yordanova сменя няколко тоалета и обяснява откъде ги е купила.

И докато част от ютюбърките дават безопасни и практични съвети за външния вид, други като Миглена Каканашева (Мегз), която се радва на значителен интерес сред младите момичета, се занимават основно със собствената си личност. В един от клиповете си например Мегз показва как си сваля "екстеншъните", а друг е озаглавен: "Всички подробности за слагането на силикона ми". В реалния живот Каканашева бе арестувана за застрахователна измама.

Ютюбърството - свят без правила и граници

Явлението "ютюбъри" засега е като паралелна реалност - не влиза в социологическите анализи, няма го в познатото публично пространство и все едно не съществува официално. В същото време то е съвсем обозримо в умовете и сърцата на тийнейджърите и младежите. "Ютюбърите" видимо заемат пространството, ролята и доверието, което традиционните авторитети – учители, родители, треньори, публични личности, са загубили.

На този етап е трудно да се прогнозира какви могат да бъдат социалните последици от изместването на доверието на младите към случайни авторитети в Ютюб. Както обичайно се случва, на първо време интерес към новото явление проявява бизнесът – чрез регламните агенции, които вече са доста напред в дигиталния маркетинг. Не е ясно обаче дали някой ден агентите на политическия маркетинг също няма да протегнат лакомо ръце към необятните възможности на ютюбърството – един свят без правила и обозрими граници.

Ще се спука ли и този балон?

"Да си инфлуенсър не е професия, категорично", посочва Атанас Мецов, който се занимава с дигитален маркетинг и е част от рекламна агенция Huts JWT. По думите му има разлика между известните личности – спортисти, модели, актьори, които влияят на хората, защото са много известни и впоследствие са започнали да рекламират определени продукти, и обикновените младежи, които стават инстаграм или ютюб знаменитости и се опитват да си намерят препитание чрез инфлуенсърство.

По думите на Симона Атанасова, която се занимава с инфлуенсър маркетинг в Huts JWT, хората го правят заради мисълта, че това е модерно.

"Думата "инфлуенсър" означава човек, който влияе на други хора. Пример за инфлуенсър, който наистина печели много, е тенисистът Григор Димитров. Част от рекламните договори, които той е подписал, се представят в инстаграм чрез рекламни постове. Но Григор е спечелил известността си с таланта си, а не със създаването на профила си в инстаграм", посочва Атанас Мецов.

"Но едно е да повлияеш на някого да си купи рокля, друго е да направиш така, че да повлияеш на човек да спре да използва пластмаса повече в живота си. Има голяма разлика между едното и другото.Чрез това да накараш някого да спре да използва пластмаса повече до края на живота си променяш начина на живот на човека", казва Симона Атанасова.

"В момента сме в разгара на т. нар. "инстаграм балон" в рекламния бизнес. Случва се следното: "Искам да продавам някакъв продукт, но ми трябва инфлуенсър, защото не знам как точно да го продам. И "инстаграм инфлуенсърът" се явява в ролята на универсланата панацея за всяка бизнес болка. Но това не е така. Хората не са всеядни животни и по някое време им идва в повече. Обществото трябва да спре да бъде толкова всеядно. Сега сме точно в пика на този балон", смята Атанас Мецов.

*Михаела Ганчовска е ученичка в Националната финансово-стопанска гимназия, стажант в Mediapool.

mediapool.bg