Кламер БГ - Новини: Защо Microsoft изсипа 69 млрд. долара за видео игри?

Защо Microsoft изсипа 69 млрд. долара за видео игри?

Анализи и Коментари

|
Ср, 19 Ян 2022г. 17:50ч.
Защо Microsoft изсипа 69 млрд. долара за видео игри?

Защо Microsoft изсипа 69 млрд. долара за видео игри?

Дори за Microsoft, която може да се похвали с пазарна капитализация около 2.3 трилиона долара, 69 млрд. долара са много пари. На 18 януари компанията обяви, че ще плати тази сума – изцяло в кеш – за фирмата разработчик на видеоигри Activision Blizzard. Това е най-голямата сделка, правена някога в индустрията на видеоигрите, както и най-голямата покупка на Microsoft – над два пъти по-скъпа от цената, за която компанията придоби социалната мрежа LinkedIn през 2016 г. Придобиването тогава бе за 26 млрд. долара. Сделката, която изненада пазарните анализатори и изстреля акциите на Activision Blizzard с 25% нагоре, е огромен залог в бъдещето на развлекателната индустрия, пише британското списание "Икономист".

Гейминг индустрията растеше бързо и преди пандемията. Локдауните около Covid-19 засилиха “апетита“ към игрите както на закоравели геймъри, така и за отегчени граждани. В резултат, на което приходите в световен мащаб нараснаха с 23% през 2020 г. Аналитичната компания NewZoo ги оценява на близо 180 милиарда долара.

Самата Microsoft вече е голям играч в бизнеса, благодарение на своята конзола за игри Xbox. Компанията направи поредица от придобивания на игри от 2014 г., когато начело на компанията застана Сатя Надела в ролята й на главен изпълнителен директор. Очакванията са сделката с Activision Blizzard да затвърди позицията й, след като придобиването бъде завършено през 2023 г. Тогава Microsoft ще стане третата по големина компания за видеоигри по приходи. Реално пред нея ще са само китайският гигант Tencent и Sony, водещ конкурент на Microsoft в конзолите.

Акциите на Activision Blizzard се понижиха с около 40% между пика миналия февруари и обявяването на сделката, тъй като компанията беше въвлечена в скандал за сексуален тормоз. Компанията може да се похвали с годишни приходи от около 8 милиарда долара и нетни маржове на печалба от 30%. Най-важното е, че Activision Blizzard предлага изобилие от съдържание. А както във видеоигрите, така и в останалата част от медийната индустрия, съдържанието е цар, казва анализаторът Пиърс Хардинг-Ролс от анализаторската компанията Ampere Analysis.

Подобно на филмовия бизнес, където филмите от "Междузвездни войни", дори и лошите, са надеждни магнити за печелене на много пари, видеоигрите разчитат все повече на “франчайзи” с популярни марки за създаване на нови игри.

Activision Blizzard може да се похвали с игрите си "Call of Duty", най-продаваната игра за стрелба на военна тематика, „Candy Crush“, популярна мобилна игра за съвпадение на шаблони, и „Warcraft“.

В кратки срокове, сделката ще позволи на Microsoft да затвърди мястото си на пазара на смартфон игри, на който досега компанията е била по-слабо представена. Компанията King, дъщерно дружество Activision Blizzard, което е фокусирана върху мобилни устройства може да се похвали с около 245 милиона играчи месечно на своите игри за смартфони, повечето от които използват "Candy Crush".

Придобиването е и директен удар срещу Sony. Ако Microsoft контролира правата върху играта „Call of Duty“, компанията ще може да реши дали да позволи на играта да се показват на PlayStation на Sony. Когато Microsoft купи ZeniMax Media, друг разработчик на игри, за 7.5 милиарда долара през 2020 г., тя заяви, че ще спазва условията на съществуващите споразумения със Sony. Т.е. ще позволи игрите на ZeniMax да работят на машината на Sony, но достъпът на Sony до нови игри ще се разглежда „за всеки отделен случай“.

В дългосрочен план сделката ще помогне на Microsoft да постигне нейната амбиция да направи игрите по-евтини и по-достъпни.

Нейният продукт „Game Pass“ вече предлага на геймърите на конзоли и компютри достъп до библиотека от видео игри, които обикновено струват $40-60 всяка, за абонаментна такса от $10 на месец.

Добавянето на каталога на Activision Blizzard към услугата може да повиши нейната привлекателност. Това може също да укрепи двегодишната услуга на Microsoft за стрийминг на игри, която има за цел да използва фирменото подразделение за облачни технологии на Azure, за да направи за видео игрите това, което Netflix направи за видео.

Microsoft се надява да стриймва игри през интернет на телефони, телевизора или компютри, премахвайки необходимостта от притежаване на собствена, специализирана мощна конзола или компютър. Това може да намали цената и да привлече повече играчи, особено в страните със среден доход, където смартфоните са често срещани, но конзолите са рядкост. А това от своя страна би направило ексклузивното съдържание още по-ценно.

Други фирми – както ветерани в гейминг индустрия, така и пристигащи технологични титани, привлечени от растежа на сектора – имат свои собствени амбиции за стрийминг. Sony управлява своя собствена услуга, наречена „PlayStation Now“. Amazon пусна ранна версия на собствената си услуга „Luna“ през 2020 г. „GeForce Now“, пък е стрийминг предложението на Nvidia, производител на микрочипове, фокусирани върху игрите, което също стартира през 2020 г. Но никой не е толкова добре позициониран като Microsoft, която има десетилетия опит в бизнеса с игри и може да се похвали с втората по големина операция за изчисления в облак в света след Amazon. Така че, колкото повече съдържание притежава Microsoft, толкова по-привлекателна може да направи услугата си в сравнение със своите конкуренти.

Подобно мислене може да провокира повече сделки от страна на конкурентите на Microsoft, нетърпеливи да грабнат собствени франчайзи, докато могат. Игралната индустрия вече наблюдаваше много сливания. Миналата година бяха сключени пет сделки на стойност 1 милиард долара или повече. На 10 януари Take-Two Interactive, разработчик и издател на игри, похарчи $13 милиарда, за да купи Zynga, производител на игри за мобилни телефони. Освен Amazon, също така Apple и Netflix навлюзоха в бизнеса с видеоигри през последните години. Потенциални бъдещи придобивания от който и да е от тях може да помогне за увеличаване на присъствието им. Консолидацията е името на играта.

mediapool.bg