Кламер БГ - Новини: Законотворчество на тъмно за горивата или в чий интерес действа Ревизоро

Законотворчество на тъмно за горивата или в чий интерес действа Ревизоро

Анализи и Коментари

|
Ср, 21 Ноем 2018г. 09:44ч.
Законотворчество на тъмно за горивата или в чий интерес действа Ревизоро

Депутатът-патриот Емил Димитров-Ревизоро в последно време се опитва да направи много добрини на обществото, главната от които е да пребори контрабандата и сивия бизнес в сектор "Горива", които гълтат по около 1.2 млрд. лв. годишно от джоба на българския гражданин. Едно нещо обаче силно му пречи – демокрацията.

Основната мисия, на която се е посветил народният представител в последната година, е създаването на специален закон за горивата, който той успя да прокара напук на протести на браншови организации, негативни становища на министерства, парламентарни процедури, че дори напук на евродирективите.

Сега мисията на депутата продължава с изготвянето на наредба към закона. Това се случва в разгара на протестите из страната срещу цените на горивата. По обичайния маниер на Ревизоро обаче, заседанието на председателстваната от него комисия за борба с контрабандата, която ще гледа наредбата, ще бъде закрито за медиите.

По същия начин, закрито за медиите, Ревизоро написа проектозакона за горивата, после го гласува, а сега, закрито за медиите, смята да проконтролира писането на наредбите към него. Единствената групировка, за която дейността на Ревизоро е открита, е председателстваната от генералния изпълнителен директор на "Лукойл България" Валентин Златев Българска петролна и газова асоциация. Това е едрият петролен и газов бизнес, който, оказва се, е единственият извън държавните експерти с ексклузивен достъп до всички работни групи на Ревизоро по това законодателство.

Предвид перипетиите на депутата по целия процес на създаването на нормативния акт, е добре да се обмисли идеята занапред Ревизоро сам да си пише закони с работните групи на "Лукойл" и после текстовете директно да се обнародват в "Държавен вестник", вместо да преминават през враждебни за благородните цели на народния представител процедури като обществени обсъждания, парламентарни заседания, гласувания и други.

Защото перипетиите на Ревизоро наистина не са никак малки. Заедно с Българската петролна и газова асоциация, която единствена бе поканена в "работната група", депутатът написа хубав закон, който трябваше да регулира бизнеса в сектор "Горива". Идеята беше да се изкарат от него нелегалните бензиностанции , които според анализа на депутата са в сивия сектор, а също и да се затегне контролът.

След внасянето на текстовете в началото на тази година обаче се надигна бурна съпротива срещу законопроекта – и то от всички страни. Малките бензиностанции обявиха, че проектът е удар срещу тях и едрият бизнес се опитва да ги изкара от играта. Те заплашиха да запалят бензиностанциите си. Газостанциите видяха твърде високи регулаторни изисквания и прогнозираха, че 75% от сектора ще фалира, ако текстовете не се коригират. Както обикновено, най-шумни се оказаха земеделците, които се уплашиха, че няма да могат да си зареждат техниката с мобилни цистерни и ведомствени бензиностанции. Те заплашиха с трактори в центъра на София, мигом бяха приети от премиера Бойко Борисов и въпросът скоростно беше решен, като текстовете за земеделците отпаднаха от проекта на Ревизоро.

След няколко месеца затишие, преди лятната ваканция на депутатите Емил Димитров все пак реши да довърши делото си и да прокара през парламента новия закон за горивата.

В комисиите обаче той се натъкна на нова "съпротива" – оказа се, че няколко министерства имат формално резервирани, но на практика негативни становища по законопроекта. Министърът на икономиката Емил Караниколов, в чието ведомство се твърди, че е писан проектът, на няколко пъти си смени позицията по него. Министърът на финансите Владислав Горанов докрай остана силно резервиран към текстовете и обяви, че те е много вероятно да се окажат в противоречие с поне две евродирективи. Още по-лошото беше, че никое министерство не искаше да поеме контрола по изпълнението на закона. Първоначално Ревизоро възнамеряваше да стовари отговорността на финансовото министерство, но след протест от ведомството на Владислав Горанов проектът набързо бе пренасочен към икономическото министерство. Реалното му прилагане все още не е започнало.

Проектът на Емил Димитров се сблъска и с приятелски огън. Вицепремиерът Валери Симеонов - също от "Обединени патриоти" - директно обяви, че законопроектът е "отвратителен", "лобистки" и е "в полза на "Лукойл" и другите големи играчи на пазара, но и това не спря устрема на Ревизоро.

Не стига това, но по време на парламентарните процедури изведнъж се оказа, че законопроектът не следва да бъде придвижван, преди да се изпрати за нотификация пред Европейската комисия. Според всички експертни юридически становища без подобна нотификация България е заплашена от наказателна процедура от Брюксел, която може да доведе до пренаписването на нормативния акт. Димитров обаче твърдо отказа да се съобразява с подобни "формалности", защото те излишно щели да забавят важния закон.

Вероятно заради големия медиен шум и съпротива, той реши, че е по-добре да продължи делото си без излишна отркритост и започна да засекретява заседание след заседание на комисията си, докато тя гласуваше текстовете.

До върха на абсурда се стигна на 5 юли, когато Ревизоро проведе безумно заседание по гласуването на проекта на второ четене. Оказа се, че това е първият законопроект, който комисията на Димитров гласува на второ четене, поради което хаосът беше неописуем. През по-голямата част от времето депутатите не знаеха какво гласуват. Налагаше се някои от тях, които имат по-голям опит в парламента, да обучават шефа на комисията как се поставят на гласуване отделните предложения и текстове. Това по никакъв начин не отклони Емил Димитров от целта и той непрекъснато повтаряше, че текстовете ще бъдат оформяни от парламентарните експерти. Важното било депутатите да се разберат за смисъла им. В хода на заседанието се правеха редица устни предложения, Димитров "припознаваше" новосъставени текстове, експерти от различни комисии настояваха за прегласуване на членове, а през цялото време се чуваха въпроси: "А сега какво гласуваме?". В самия доклад за второ четене също имаше недомислици от типа: "Работната група подкрепя по принцип предложението, но го отхвърля, тъй като същото е отразено в чл. 25 ал. 2".

Освен че самото гласуване на законопроекта се оказа голям гаф, не по-малко недоразумение сътвори Емил Димитров, като в началото на заседанието изгони от залата телевизионните камери, за да не си "правят предавания" и по този начин да пречат на работата на комисията.

По-нататък поборникът за изсветляване на сивия сектор си позволи, без каквито и да било законови мотиви, да закрие цяло заседание по първо четене на промените в Закона за акцизите и данъчните складове на 17 юли. Така гласуването на закони на тъмно се утвърди като практика, която българският парламент би трябвало отдавна да е надживял.

Без да среща каквато и да било съпротива срещу крайно спорните си методи, депутатът продължава безнаказано да засекретява заседания на комисии. Например, идния четвъртък пак на тъмно ще се обсъжда проектонаредбата за регистъра на фирмите в сектор "Горива", която трябва да бъде издадена съобразно новия закон. Както Mediapool писа, единствено Българската петролна и газова асоциация е била включена в работната група на Министерството на икономиката за изготвянето на въпросната наредба, въпреки че тя засяга множество други браншови организации. Има основания да се смята, че нормативният акт е писан директно от хора, свързани с "Лукойл", защото след публикуването на документа на 30 октомври като създател и автор на файла излизаше името на Юлиян Пекунов, който е представител на БПГА и е известен като адвокат на "Лукойл". След като Mediapool поиска обяснение от Министерството на икономиката защо това е така, съпътстващите електронния документ атрибути бяха променени и вече като автор на проекта на наредбата фигурира Министерството на икономиката.

На фона на всички въпросителни около законотворческата дейност на Емил Димитров – Ревизоро трябва или да се вземат мерки, така че той да започне да спазва правилата, или парламентарната комисия за борба с контрабандата да му се предостави на концесия, докато изгласува през нея каквото е сътворил с експертите на петролната асоциация.

mediapool.bg