Устремилите се към фалит “Бургаски корабостроителници” да станат публично дружество, като осъществят първично публично предлагане на акции. Ако инвеститорите не се въодушевят от идеята и IPO-то се окаже неуспешно, то малките акционери да продадат дяловете си в корабостроителниците на мажоритарния собственик “Хунас инвестмънтс лимитед”, който да им плати “справедлива пазарна цена”. Това предлага Венчо Бачев, който притежава лично 13.15% от капитала на бургаското предприятие, пише “Капитал“. Идеите му може да бъдат разгледани на насроченото за 28 януари извънредно общо събрание на акционерите като допълнителни точки в дневния ред. С това бъркотията около бургаското дружество започва да добива още по-абсурден характер, защото кой би инвестирал на борсата в дружество, което скоро влиза във фалит. Преди дни стана ясно, че новоизбраното му ръководство иска от съда обявяване в неплатежоспособност, като процедурата е бърза и така ще се избегне продажба на активите на парче. На протестиращите съкратени работници пък беше обяснено, че работата на площадката ще се поднови, но през новоучредено дружество.
Промяна в статута
Документът с предложенията на Бачев е подаден за вписване в Търговския регистър и съдържа общо шест пункта. Първият от тях разглежда възможността за промяна в статута на корабостроителниците от акционерно дружество в публична компания. Претегляйки риска от неуспех на IPO-то, малкият акционер дава и друга опция на останалите като него: корабостроителниците да станат еднолично акционерно дружество, като офшорната компания от Сейшелите “Хунас инвестмънт лимитед”, която държи 80.62% от капитала, да изкупи останалите дялове, като наложи 100-процентов контрол върху бургаското предприятие. Според списъка от последното общо събрание на акционерите на “Бургаски корабостроителници”, провело се през ноември, 12 физически лица държат пакети с до 500 акции, едно юридическо лице има по-голям портфейл от хиляда акции, а други по-малки инвеститори притежават единични бройки.
Самият Бачев притежава 100 хил. акции и в качеството му на по-голям миноритарен акционер има право да внася допълнителни точки в дневния ред на общото събрание. Според регистъра Daxy Бачев е съсобственик в благоевградската фирма “Делфин-1-Бачев и сие” и е прокурист на “Дупница – табак”. Освен промяната на статута на “Бургаски корабостроителници” той иска от собствениците на малки пакети да се обединят в търсене на съдебна отговорност от бившето ръководство на “Бургаски корабостроителници” за причинени от действията им имуществени вреди. Той изброява имената на Румяна Маринова, Илиян Хлебаров и Кристалина Григорова, които бяха освободени от постовете им през ноември. Конкретното искане е да се разгледат резултатите от управлението им през 2012 г.
На нов адрес
Акционерът има и още една идея: централата на бургаското дружество да бъде преместена на софийската улица “Московска” №3. От основаването на предприятието до средата на миналата година централният му офис се помещаваше в Бургас на ул. “Комлушка низина” №1. С пристигането на новия акционер от Сейшелите адресът бе преместен в София на ул. “Бесарабия” 114. Само три месеца по-късно има ново искане за смяна на адресната регистрация.
На сегашния си адрес “Бургаски корабостроителници” имат за съседи компании като “Капитал и финанси” и “ПСТ холдинг”. Срещу първата е образувано съдебно производство, че е участвала в умишленото тласкането към фалит на корабостроителниците, а втората е ищецът по това дело, който поиска от магистратите да обявят бургаското дружество в несъстоятелност. Не по-малко любопитен е и потенциалният нов адрес на компанията. На столичната “Московска” №3 са регистрирани дружества, които до неотдавна бяха в орбитата на Васил Божков, контролирал и “Бургаски корабостроителници” след приватизацията им. По последна информация от декември миналата година части от сградата на ул. “Московска” 3, в която се намират офиси на “Холдинг пътища”, са обявени за публична продан чрез съдия-изпълнител заради дългове на дружеството. Макар да няма информация кой е продавачът, може да се предположи, че това е ПИБ, тъй като в полза на банката са учредявани ипотеки върху активи на “Холдинг пътища” според отчета на компанията към третото тримесечие на миналата година. Освен това банката (която е най-големият кредитор на корабостроителницата) е подозирана, че стои зад сейшелската офшорна компания, за което обаче няма доказателства.
Maritime.bg – Курс