Кламер БГ - Новини: Електрифицирани пътища може да поевтинят електромобилите

Електрифицирани пътища може да поевтинят електромобилите

Greenpool

|
Вт, 15 Май 2018г. 13:46ч.
Електрифицирани пътища може да поевтинят електромобилите

Електрифицирано шосе в Швеция, по което електрически камион, превозвайки товари от стокхолмското летище "Арланда", зарежда батериите си, може да доведе не само до намаляване на въглеродните емисии в района, но и да намали значително цената на електромобилите.

Това е първото подобно шосе в света, реализирано по проекта eRoadArlanda, финансиран от шведската държава с близо 50 млн. шведски крони (5.82 млн. долара) и изпълняван от компаниите "Ватенфал" (Vattenfall) и "Елуейз" (Elways).

Миналата есен те са монтирали електрифицирана релса в асфалта на 2-километров участък от стокхолмското летище "Арланда" до логистичния хъб на фирмата "ПостНорд" (PostNord) в Розенберг. По този път сега се движи модифициран електрически камион за превоз на пощенски пратки, който има подвижна част, разпознаваща електрифицираната мрежа и свързваща се с нея автоматично, при което започва зареждането на батерията на автомобила.

Системата изчислява и потреблението на енергия от превозното средство, което позволява разходите за електричество да се калкулират за превозно средство или потребител, отбелязва в своя статия Ройтерс.

Зареждането при шофиране означава, че електромобилите няма да се нуждаят повече от големи батерии (представляващи половината от цената им), за да могат да изминат достатъчно разстояние, коментира пред агенцията изпълнителният директор на "Елуейз" Гунар Асплунд

"Технологията предлага неограничен обхват. Безпокойството за обхвата отпада“, каза той. "Електрифицираните шосета ще позволят по-малки батерии, което може да направи електромобилите по-евтини от тези, които се зареждат с изкопаеми горива“, каза той. Асплунд посочи още, че шведската държава, която финансира проекта, е доволна от резултатите до момента.

"Такива пътища ще позволят на електромобилите да се движат на далечни разстояния без големи, скъпи и тежки батерии“, каза Маркус Фишер, говорител на "Ватенфал", която захранва с ток релсата. Той обясни още, че инсталирането на подвижната част в нови автомобили ще е по-евтино от монтирането й в сега съществуващите модели.

От "Ватенфал" изчисляват, че електрифицираните шосета може да намалят въглеродните емисии от камионите, които представляват около 25% от общите емисии от пътния трафик.

"Инвестиционните разходи за километър се оценяват на по-малки от тези при използването на електрически далекопроводи”, посочва още енергийната компания.

Тестването на eRoadArlanda започна през април и ще продължи поне 12 месеца, за да бъде използван електрическият камион при различни климатични условия, допълва Ройтерс.

mediapool.bg