Кламер БГ - Новини: Кой спечели конкурсите в държавните транспортни фирми?

Кой спечели конкурсите в държавните транспортни фирми?

България

|
Четв, 23 Фев 2023г. 08:41ч.
Кой спечели конкурсите в държавните транспортни фирми?

Кой спечели конкурсите в държавните транспортни фирми?

Продължаваме поредицата на Mediapool, посветена на непрозрачните и нагласени конкурси за назначения на шефове в държавните предприятия – уж да отговарят на изискванията на Закона за публичните предприятия, а всъщност напълно нарушаващи изискванията на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, заради която бяха въведени. Във вторник ви представихме безочливото нагласяне на резултатите от конкурсите, за да отговарят проформа на законовите изисквания и да се качват свои и партийни хора на "Въртележката на тъмно на шефове на държавни фирми". Преди ден разкрихме практиката за назначенията на директори на здравни заведения - "Нов министър-нов директор": Болнични шефове се сменят като носни кърпи". Дойде редът да надникнем и какво се случва на върха в държавните транспортни фирми. После продължаваме с горските предприятия.

Висше образование, добра репутация, опит на ръководна длъжност, визия за развитието на държавните компании под шапката на Министерството на транспорта и съобщенията - такива най-общо са критериите за попълване на директорските бордове.

Крайният резултат от проведените конкурси за шефове обаче сочи, че хора, без политически протекции, трудно биха се добрали до ръководните позиции.

Доколко финалните назначения са най-добрите кандидати за позициите е трудно да се прецени. Изборът им остава таен за обществото. Не са публикувани дори автобиографиите им. За качествата им може да се съди единствено от информацията за тях в публичните регистри. Ако въобще има такава и лицата не са напълно неизвестни на Google и информационно-правните бази.

През октомври 2022 г. вицепремиерът и министър на транспорта Христо Алексиев обяви конкурси за избор на членове на органите за управление в 9 публични предприятия, които са под шапката на ведомството му. Сред тях са важни за икономиката компании като БДЖ, "Български пощи" и "Летище София". С днешна дата не всички конкурси за държавните фирми са приключили.

Обявяването им е аргументирано с изискванията, които страната ни е поела за влизането ни в еврозоната, Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и във връзка с изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост.

Обещанията бяха те да са прозрачни. Нещо повече, Христо Алексиев дори се зарече да публикува изслушванията на кандидатите на Фейсбук страницата на транспортното министерство. Доброто "намерение" обаче приключи дотук. Не само че не бяха публикувани изказванията на кандидатите, но транспортното министерство дори не сметна за необходимо да пусне прессъобщение, че шефовете са сменени, да не говорим да ги представи публично. Това е характерен синдром за почти всички ведомства.

Единственото станало ясно е, че Алексиев е издал заповед шефовете в държавните дружества, под шапката на транспортното министерство, да не вземат тавана от 14 040 лв. месечна заплата. Какви са възнагражденията им обаче остава тайна. След приемането на Закона за публичните предприятия спря публикуването на заплатите на шефовете във финансовите отчети на компаниите, въпреки прокламираната прозрачност.

От проведените до момента конкурси се вижда, че има приемственост и при някои позиции няма сменени началници, които са назначени по времето на предшествениците на Христо Алексиев - транспортните министри Николай Събев ("Продължаваме Промяната") и Росен Желязков (ГЕРБ).

"Холдинг БДЖ"

"Българските държавни железници" са едно от важните дружества в българската икономика, в което всяка година се изливат стотици милиони левове, за да се поддържат живи. По тази причина кой ще го ръководи е изключително важно, още повече, че предшественикът на днешния министър - Николай Събев, обяви курс на спорна реформа.

В обществото БДЖ се свързва с аварии, закъснели влакове и инциденти. Ръководството му през последните две години непрекъснато се мени и въпреки това не се вижда подобряване в обслужването. В опит за реанимация на фирмата дори беше назначен 81-годишният експерт Йордан Мирчев. Той се задържа на поста едва 3 месеца, след като се оказа, че не може да напише един финансов план за излизане на железниците от тежкото финансово състояние. Всички експресни назначения ставаха с уговорката "до провеждането на конкурс".

В началото на 2023 г. директорският борд на "Холдинг БДЖ" беше допълнен след проведен конкурс с един представител на държавата и двама "независими" членове в Съвета на директорите.

Атанас Георгиев Атанасов е избран за представител на държавата, а след проведено общо събрание - и за изпълнителен директор на държавните железници. На практика Атанас Атанасов пое ръководството на БДЖ още на 8 септември 2022 г. "до провеждането на конкурс". Той има нужното образование, дълги години е работил на ръководни позиции в БДЖ, бил е и управител на железопътната фирма "Порт Рейл", собственост на дружеството на братята Кирил и Георги Домусчиеви "Адванс Пропъртис" в периода 2011 - 2019 г.

След конкурс, проведен от Агенцията за публичните предприятия и контрол, за "независими" членове са избрани Валя Петрова и Владимир Дунчев, който е знаково лице от БДЖ.

Валя Стефанова Петрова беше началник на политическия кабинет на министъра на земеделието Иван Иванов от БСП през 2021 г. - 2022 г.

42-годишната Петрова е специалист по транспортно строителство и има пълна проектантска правоспособност. Най-вероятно е работила в Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), тъй като е получила жилище в София през 2015 г. от НКЖИ, показват данни в публични регистри.

Другият независим експерт в ръководството на "Холдинг БДЖ" е Владимир Николов Дунчев. Той е избран за председател на Съвета на директорите на дружеството. Дунчев е добре познато лице в държавните железници. По времето на правителството на НДСВ и ДПС той беше изпълнителен директор на компанията, а след това работи за "Българска железопътна компания", която е собственост на румънската "Груп Феровиар Ромън" АД, както и за "Бългериан Карго Експрес" ЕАД на братя Домусчиеви.

"Български пощи"

През последните години "Български пощи" все повече започва да прилича на БДЖ и се превръща в социална, а не в търговска фирма. Засега държавната субсидия е десетки милиони левове, като само за безплатното разпространение на вестниците за 2022 г. са дадени близо 24 млн. лв. Държавната компания, която допреди само десетилетие беше монополист на пазара, не успя да се справи с новите предизвикателства на бързо развиващия се печеливш, но единствено за частните фирми, куриерски бизнес. На пазар от 700 млн. лв. "Български пощи" успява да вземе под 1% през 2022 г.

Излишно е да припомняме, че всяко поредно ръководство идваше с обещанието за реформа, но затъването на фирмата изглежда трудно преодолимо. В началото на годината "Български пощи" бяха поети от нов 5-членен Съвет на директорите, избран след проведен конкурс. Той успя да тушира напрежението сред 6000 служители с вдигането на заплатите с 19% на две стъпки през тази година.

Новият изпълнителен директор и член на директорския борд е Филип Николов Алексиев. Той е добре познато лице в Министерството на транспорта. Финансист по образование - завършил е счетоводство в УНСС, специализирал е и в САЩ. Бил е на ръководни позиции в "Трансимпекс" и "България Ер" преди да бъдат продадени, а по времето на ГЕРБ бе в ръководството на БДЖ.

За председател на съвета на директорите на "Български пощи" е избрана 43-годишната Елена Георгиева Александрова-Георгиева, за която няма публична информация. Такава липсва и за другия член на директорския борд - 50-годишния Мико Станимиров Миланов.

Друг член на съвета на директорите на "Български пощи" е Бисер Здравков Христов. Той е съсобственик на луксозния комплекс "Магнолия", където се настани Сергей Станишев след като напусна премиерския пост през 2009 г. Бисер Христов също така е и бизнес съдружник със сина на Огнян Дойнов - Росен. Двамата са били управители на "Бояна Парк София". Според Търговския регистър той е участвал в управлението или е бил собственик на редица частни фирми предимно в сектора на недвижимите имоти, продажбата на електрически автомобили и туризма.

Петият член на директорския борд е Павел Иванов Масов. Той е собственик и управител на няколко фирми в сектора на недвижимите имоти и производството на енергия, сред които "Варвара Енерджи", "Вила Анна", "Елинор 06" и други.

"Летище София"

Вече почти две години държавното дружество "Летище София" ЕАД не е наземен оператор на аеропорта, след като на 20 април 2021 г. обслужването на аерогарата беше поето от концесионера "СОФ Кънект". Така основният му приход от обслужването на аерогарата се изпари, а персоналът се сви драстично - от над 2300 на 24 служители.

В момента държавната фирма се е превърнала в брокер на имоти, след като основното перо за приходите й е от отдаване под наем и експлоатация на недвижими имоти. В същото време по сметките си има натрупани близо 43 млн. лв. от предишни години, има и да събере близо 53.7 млн. лв. вземания от авиопревозвачи, предимно от "България Ер", показва финансовият й отчет. Въпреки това въпросът доколко е нужно съществуването на това дружество стои отворен, още повече че под шапката на министерството е и "Летище Пловдив" ЕАД. Първоначалната идея след концесията на столичното летище беше двете държавни фирми да се слеят.

Очевидно този въпрос не е на дневен ред и за 3-членния директорски борд е осигурен един тих и спокоен пристан в дружество в отлично финансово здраве. Така в началото на януари с 3-годишен мандат (до 6 януари 2026 г.) е назначен нов Съвет на директорите. За негов член и изпълнителен директор е избран Иван Христов Димитриев, показва справка в Търговския регистър. Той е бил управител на строителната компания "ПСТ София".

Другият представител на държавата в директорския борд е Красимир Николов Костов. Лице със същото име е било сред кандидатите за депутат от коалиция "Изправи се! Мутри Вън!" от Варна на изборите през 2021 г.

Третият член на директорския борд е Христина Илиянова Янкова, която влиза като независим. За нея не беше намерена информация в публичните регистри.

Министърът на транспорта Христо Алексиев е обявил провеждането на конкурсна процедура и за ръководството на "Летище Пловдив" ЕАД през октомври 2022 г., но до този момент няма данни тя да е приключила. Така дружеството остава под ръководството на 3-членния борд, назначен от предишния транспортен министър Николай Събев.

През април 2022 г. той сложи за изпълнителен директор и член на директорския борд Красимир Георгиев Пешев. Той е бил съдружник и управител на редица фирми в сферата на търговията, недвижимите имоти и ресторантьорството, преди да поеме летището в Пловдив, показва справка в Търговския регистър.

Другите двама членове на директорския борд на "Летище Пловдив", назначени от Николай Събев, са Тодор Шопов и Дойчин Ангелов, който е избран за председател на Съвета на директорите.

Дойчин Генов Ангелов е близък до кмета на Пловдив Здравко Димитров. Той е бил в местната коалиция "Здравко Димитров - да решаваме заедно" на изборите през 2015 г., когато Димитров не бе подкрепен от ГЕРБ и загуби надпреварата. Преди да влезе в управлението на пловдивдското летище е бил съдружник и управител в частни фирми в сферата на търговията. Представлява и фондация "Хипнотера", която се занимава с психотерапевтична дейност.

Третият член на директорският борд е Тодор Димитров Шопов. Преди години е бил в Съвета на директорите на "АЕЦ Козлодуй" и "Български енергиен холдинг" по времето на ГЕРБ. Бил е съдружник и управител на няколко частни фирми. Председател е на сдружение "Център за приложение на спътникови изображения – РЕСАК".

"Пристанище Бургас"

Без много шум и без конкурс в директорския борд на "Пристанище Бургас" е назначена Мария Милчева Белколева. Това е станало още в началото на първия служебен кабинет на Гълъб Донев, а заповедта е подписана от заместник-министъра на транспорта Красимир Папукчийски на 2 септември 2022 г.

Белколева е избрана за заместник-председател на Съвета на директорите на "Пристанище Бургас". Тя беше заместник-министър на туризма в служебните правителства на Стефан Янев. Тогава от Българската хотелиерско-ресторантьорска асоциация (БХРА) се обявиха против назначението й с аргумента, че е крайно време да се спре с назначения, които нямат нищо общо с бранша. По-късно - през ноември 2021 г., Стефан Янев я освободи, без да посочва мотиви.

Белколева притежава образователно-квалификационна степен "магистър" по специалността "Организация и управление на корпоративната сигурност" от Военната академия "Г. С. Раковски" в София. Близо 10 години е работила в сферата на банковото дело. Била е член на борда на базирана в Канада компания, развиваща се в областта на консултантските услуги.

Другите двама членове в директорския борд на "Пристанище Бургас" са назначени в началото на февруари 2021 г. от тогавашния министър на транспорта Росен Желязков. Изпълнителен директор и член на съвета на директорите на "Пристанище Бургас" е Диян Вълков Димов. Той е бил в бургаската листа на ГЕРБ на парламентарните избори през април 2021 г., както и общински съветник в Бургас 2015 - 2019 г.

За председател на съвета на директорите на "Пристанище Бургас" е избран Ивайло Георгиев Тодоров, който е бил на ръководни позиции и в други държавни фирми.

"Съобщително строителство и възстановяване" ЕАД

Държавното предприятие "Съобщително строителство и възстановяване" е преобразувано в еднолично акционерно дружество (ЕАД) през юли 2022 г. във връзка с изискванията за членството ни в ОИСР. Компанията има клонове в София, Бургас и Велико Търново.

След провеждането на конкурс в края на 2022 г. за член на Съвета на директорите е избран Росен Ангелов Цветков. Той влиза в директорския борд още по времето на министъра на транспорта Николай Събев (ПП). Впоследствие става и изпълнителен директор.

Росен Цветков беше във видинската листа на ГЕРБ на парламентарните избори през 2021 г. от гражданската квота. Той беше близък с депутатката от ГЕРБ Росица Кирова, но впоследствие пътищата им се разделиха. Цветков и Кирова са и в управлението на неправителствената организация "Регионални партньорства за устойчиво развитие" Видин.

Другите двама членове в директорският борд на "Съобщително строителство и възстановяване" са избрани след проведен конкурс по времето на ГЕРБ. Това са Нина Найденова Найденова и Елена Петкова Йотова.

"Транспортно строителство и възстановяване" ЕАД

Държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване" също е преобразувано в еднолично акционерно дружество. Компанията се управлява от 4-членен Съвет на директорите. В началото на януари 2023 г. министърът на транспорта Христо Алексиев назначава за изпълнителен директор Ваньо Тодоров Тодоров, който по образование е лесовъд. 33-годишният Тодоров е общински съветник в Самоков от ГЕРБ в мандат 2019 - 2023 г. Координатор е на партията на Бойко Борисов за Софийска област. Преди това е бил парламентарен секретар на транспортното министерство по времето на Ивайло Московски.

Другите трима членове на Съвета на директорите са Марин Христов, Иво Янакиев и Тодор Кондаков.

Иво Александров Янакиев е от квотата на държавата. Той е инженер по железопътно строителство. Заместник-председател е на Управителния съвет на "Национално сдружение - Общество на инженерите по железен път", работил е в НКЖИ.

Марин Христов и Тодор Кондаков са "независими" членове, назначени след проведен конкурс от Агенцията за публичните предприятия и контрол.

Тъй като не са публикувани биографиите на новите директори не е ясно дали назначеният Марин Маринов Христов е бившият главен изпълнителен директор на Столичната общинска агенция за приватизация в периода 2010 - 2016 г. Преди да оглави СОАП Христов беше част от управленския екип на тогавашния кмет на район "Студентски" Димитър Дилчев от ГЕРБ, който в момента е шеф на Центъра за градска мобилност.

За Тодор Христов Кондаков няма много публична информация, освен че навремето е бил в управлението на сдружение "Български комитет за неутралитет", което е било срещу членството на България в НАТО. С днешна дата организацията вече не е действаща, според регистрите.

mediapool.bg