Кламер БГ - Новини: Ефектът на доминото и как тв пакетите на телекомите са оставени без контрол

Ефектът на доминото и как тв пакетите на телекомите са оставени без контрол

България

|
Пон, 07 Март 2022г. 13:46ч.
Ефектът на доминото и как тв пакетите на телекомите са оставени без контрол

Снимката е илюстративна. Сн. Pixabay

"Ефектът на доминото" - така, най-общо може да се нарече принципът, по който телекомите печелят абонати и то за по-скъпите си, т.нар. допълнителните пакети, в които има специализирани канали, с по-качествено съдържание. Например, нишов френски канал за култура или обществени телевизии от Италия, Испания, Германия, които пренасят езика, живота и културата на тези страни до българските зрители, могат да са кукичката, привличаща абонати да сключат договор с даден телеком за телевизиите му. Радвайки се на любимия тв канал, те получават и още десетки телевизии, към част от които имат спорен интерс.

В един хубав ден обаче любимият тв канал изчезва, а алтернативният, с който е заменен, нерядко е със значително по-бедно съдържание. Проверка на Mediapool показа, че телекомите и кабелните фирми в България могат да спрат по всяко време тв канал, с който са спечелили абонати, и никой в държавата не ги задължава да намерят алтернативен канал. Любопитен детайл е, че де юре има законов текст, чрез който потребителите могат да прекратят договора без неустойка при спрян канал, но прилагането на това право е съпътствано с много подводни камъни. Достатъчно е да се спомене фактът, че законодателят дори не е заложил глоба, ако телеком откаже разваляне на контракта.

Извън чисто потребителската гледна точка, резонен въпрос е и защо никой не контролира плурализма и многообразието на тв съдържанието, което достига до зрителя именно чрез тв пакета, който му предлага определен телеком или фирма за кабелна телевизия.

Какво изчезна от телевизора?

Куп чужди телевизии отпаднаха през последните години от пакетите с тв съдържание на различни доставчици. Например, в мрежата на А1 вече не може да се намери френският канал с културна и документална насоченост Arte, който в две трети от програмното си съдържание представя оригинални продукции. Последователно изчезнаха националната испанска телевизия TVE, а след това и частната телевизия от Иберийския полуостров - Antena 3. От пакета с чужди телевизии отпаднаха и германските RTL и RTL2, а също и италианските канали RAI1 и RAI 2. От години вече не може да се намери английската телевизия BBC Entertainment, която бе предпочитана от англичаните, имащи втори дом у нас, защото наред с новини и публицистика излъчваше и английски телевизионни сериали на BBC, а също и шоу програми и документалистика. Не може вече да се намери и португалска телевизия в тв пакетите, след като бе спряно излъчването на националната телевизия RTP. Със сигурност зрителите могат да посочат и още примери.

Телекомите: Не сме законово задължени да намираме алтернативен канал, но се стремим

Оказва се, че законодателят не задължава телекомите при спрян канал задължително да намират алтернатива със сходен профил.

"Когато се наложи да преустановим излъчването на дадена телевизионна програма… не са налице законови изисквания да уведомим държавен орган или да заменим отпадналата телевизионна програма с друга, която е сходна по жанр и на същия език. Въпреки това ние се стремим да намерим подходящ заместител, което за съжаление не винаги е възможно", посочиха в отговор на въпроси на Mediapool от A1.

От Vivacom също потвърдиха, че нямат нормативно изискване за алтернативно осигуряване на канали със сходен профил. "Потребителите получават достъп до каналите, които фигурират в избрания от тях телевизионен пакет. Макар че няма регулаторно изискване за замяна при отпадане на определен канал, поради динамиката на пазара на телевизионно съдържание, компанията ни винаги търси вариант за заменянето му с друг подобен. Това е част от стратегията на Vivacom да предоставя на потребителите си качествено и многообразно съдържание. Няма регулаторно задължение и за уведомяване на държавен орган при преустановяване на разпространението на отделен ТВ канал", посочиха от телекома.

Графиката е направена по данни, предоставени от А1 във връзка със запитване на Mediapool. Тя показва някои от спрeните през годините канали в мрежата на телекома и осигурени заместващи канали(алтернативни) за някои от тях

Трудното намиране на алтернатива

По повод споменатите спрени телевизии от мрежата на А1 - Arte, TVE, Antena 3, RTL, RTL 2, RAI 1, RAI 2, RTP, BBC Entertainment и други, от A1 посочиха, че за някои от тях са осигурили алтернатива, за други не.

"Като примери за телевизионни програми, които са със сходно съдържание и език и които са налични като алтернатива на спрените и включени в запитването ви програми, можем да посочим немските Pro7 и SAT1, италианските Mediaset и TGcom24, френските France 24, Euronews French, TV5 Monde", посочиха от A1 пред Mediapool.

Част от споменатите алтернативи обаче бледо наподобяват спрените канали. Например, ако погледнем към спрения френски канал Arte и споменатите алтернативи - France 24, Euronews French, TV5 Monde, то тези канали трудно могат да заместят френския канал с оригинални, висококачествени продукции с културна насоченост, концерти и оригинална документалистика. Да, принципно всички те са на френски език, но първите два от тях са изцяло новинарски с кратки форми публицистика и ограничено културно съдържание. Наред с това и France 24 и Euronews French могат да се гледат на живо изцяло безплатно от интернет сайтовете на тези телевизии. (Виж тук и тук.)

TV5 Monde също не е специализиран канал в сферата на културата, макар и да има богато съдържание.

Липсващите две национални обществени телевизии на Италия - Rai 1 и Rai 2 отново са заменени с новинарски канал TGcom24 и политематичната Mediaset.

Германската RTL пък бе много търсена от любителите на високите скорости в България, защото доскоро излъчваше надпреварите от Формула 1 и така зрителите нямаше нужда да доплащат за още допълнителни тв пакети само със спортни телевизии, за да гледат състезанията. Заместителите Pro7 и SAT1 не осигуряват това състезание.

А1 не успя да предостави никаква алтернатива за спрените испански и португалски телевизии. Няма алтернатива и за британския BBC Entertainment за излъчване на премиерни, оригинални британски сериали, документалистика и публицистика за случващото се на Острова и в света.

Но защо реално изчезват тв каналите?

На въпрос защо всички тези телевизии са спрени, от А1 посочват - поради "различни причини като зрителски интерес, изисквания на собствениците на телевизионно съдържание, прекратяване на излъчването на дадена телевизионна програма като цяло и други". В детайли, за телевизиите Arte, TVE, Antena 3, RTL, RTL 2, RAI 1, RAI 2, RTP добавят, че телекомът не е успял "да постигне споразумение, което отговаря на интереса на клиентите към съдържанието на каналите". От отговора излиза, че единствено английската BBC Entertainment е отпаднала от пакетите с тв съдържание на А1, защото самата BBC e спряла излъчването й от 1 януари 2016 г. за Централна и Източна Европа.

Mediapool потърси мнението и на телевизионни експерти.

"Опитът телекомуникационните оператори да се извиняват за спиране на популярни програми с липса на интерес, е неубедителна. Цитираните програми са много популярни и с качествено медийно съдържание. Испанският език е сред най-популярните, българската диаспора там е голяма, а техните близки безспорно се интересуват от живота и проблемите там. А отсъствието на водещи телевизионни програми от Германия, Франция, Великобритания и Италия, включително на обществените телевизии там, по-скоро показва нежеланието на телекомуникационните оператори да плащат права за препредаване на наша територия или пък договорите са прекратени от ответната страна, защото не се спазват. Най-лесно, с най-голяма печалба се препредават програми с безплатен достъп или платените канали в определени пакети", посочи пред Mediapool доц. Светлана Божилова, тв експерт и преподавател по тв журналистика във Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ "Св. Климент Охридски".

Доц. Светлана Божилова, сн. YouTube

Тя добави, че не е ясно как независимите регулатори защитават правата на потребителите по този казус. Експертът посочи също така, че още по-тежка е ситуацията на кабелните оператори на регионално и локално равнище.

"Те не само трудно оцеляват, но едва ли някой някога е правил мониторинг на излъчваните програми и абонатите, до които достигат. Празнотите в законодателството ощетяват зрителите и са благодатно поле за печалби от страна на телекомуникационните оператори", казва още Божилова.

СЕМ: Нямаме задължение да следим за плурализъм в тв пакетите

Оказва се, че дори Съветът за електронни медии (СЕМ) няма задължение по българското законодателство да следи за броя и вида на каналите, които влизат или както в случая излизат от тв пакетите на телекомите. А, още по-парадоксалното е, че към телекомите няма никакви изисквания за гарантиране на плурализъм и многообразие на каналите, показа още проверката на Medipool.

"Нито Законът за електронни съобщения(ЗЕС), нито Законът за радио и телевизията(ЗРТ), предвиждат задължения към предприятията да осигуряват плурализъм и многообразие на предоставяните за разпространение от тях програми(в пакети - б.а). ЗЕС предвижда задължение единствено за безвъзмездно и в реално време разпространение на националните и регионални програми на БНТ и БНР. В тази връзка въпросът за броя и вида на програмите, включени в пакетите на кабелните и сателитни оператори, не е предмет на регулации и не е разглеждан от СЕМ", коментираха пред Mediapool от Съвета за електронни медии (СЕМ).

Оттам единствено уточняват, че ЗРТ задължава телекомите и другите предприятия, които разпространяват телевизионни канали на всеки 6 месеца да предоставят на СЕМ актуализиран списък на разпространяваните програми и документите, свързани с придобиване на правата за разпространение на произведенията, звукозаписите и записите на аудио-визуални произведения, включени в разпространяваните програми. СЕМ поддържа и публичен регистър на тези предприятия.

Тв експертът Светлана Божилова обаче припомня важния детайл, че СЕМ по принцип винаги може да се самосезира по въпроса за плурализма и многообразието на тв каналите, включени в пакетите. Впрочем, само преди дни директно видяхме това, като СЕМ по своя инициатива реши да ограничи излъчването на руските пропагандни канали Russia Today и "Спутник".

"Спазването на принципите за плурализъм на източници на информация и многообразие на програми, излъчвани в националния ефир, би трябвало да бъде в правомощията на Съвета за електронни медии. Това не е записано като законова норма за чуждестранните програми, излъчвани у нас. Но представлявайки обществения интерес, СЕМ може да се самосезира. Празноти в закона и липса на обвързваща компетентност между двата регулатора СЕМ и КРС (Комисия за регулиране на съобщенията) е благодатно поле за всякакви действия на телекомуникационните оператори", казва Божилова.

Тя припомня, че този проблем е констатиран още при дейността на първия медиен регулатор (НСРТ). Тогава, дори са направени опити периодично, най-малко два пъти годишно, да бъдат изпращани на двата регулатора списъци на препредаваните чужди програми на територията на България, както и позиционирането им в мрежите на съответното разпространение. Божилова допълни, че и "до днес разпространителите на телевизионни програми не дават достоверна статистическа информация за абонатите на една или друга програма, защото от броя на абонатите зависят и сумите, които плащат на телевизиите за излъчваните програми по кабел и сателит".

Съветът за електронни медии не следи за плурализъм и многообразие на тв пакетите, чрез които се предлагат телевизиите на зрителите.

Контрол и подводни камъни

Поне, от гледна точка на потребителските права на абонатите на тв пакети, в българското законодателство фигурира някаква защита, но прилагането й е мисия невъзможна.

Вглеждане в Закона за електронни съобщения (ЗЕС) показа, че там фигурира чл. 231 ал. 3, който казва, че при отпадане на телевизионна програма от списъка с канали, потребителят има право да прекрати договор, без да дължи обезщетение и неустойка. Споменатият списък с канали също е регламентиран в същата норма и задължително трябва да присъства в договора между телекома и негов абонат. Нормата звучи добре, но всъщност има уловки. Последваща алинея уточнява, че "правото да се прекрати такъв договор може да се упражни в срок два месеца, считано от изричното уведомяване на потребителя за отпадане на телевизионна програма от списъка и при подадено едномесечно предизвестие".

Проверка на Mediapool установи, че телекомите уведомяват за промените на тв пакетите си подробно на сайтовете си. Например, на сайта на А1 има рубрика "А1 Помощник", оттам потребителите могат да стигнат до рубрика - "Новини". Там, на 30 юни миналата година, например е посочено - "считано от 01.07.2021 г. ТВ каналите на "КЮ Мюзик Медиа Груп" ООД (КЮ Мюзик) – Фен ТВ, BG Music channel, Balkanika и Фен Фолк ТВ няма да се разпространяват в мрежата на "А1 България" ЕАД (А1)......В случай, че желаете да прекратите договорните отношения за предоставяната от А1 ТВ услуга без неустойки, можете да се възползвате от това, като подадете 1-месечно писмено предизвестие в срок до 2 месеца от уведомяването", пише там.

От кол центъра на А1 уточниха пред Mediapool, че за спирането на каналите се изпращат и есемеси до абонатите, особено за тези гарантирани по договор. Оттам уточниха все пак, че цялата информация е достъпна и на сайта на телекома.

Така или иначе дори цялата тази информация да идва като есемеси до потребителите, мярката щеше да е действително работеща, ако се изискваше някаква валидация от страна на потребителя. Например, в рамките на тези 2 месеца той задължително да отговори дали е съгласен с промените в тв пакета му, дори и с отговор на есемес известието за спиране на канал. Сега съществува реален риск потребителят да не прочете някой есемес от кратък номер на мобилния оператор, защото тези съобщения често и без това те са пълни с доста спам и реклами. Със сигурност и потребителите не влизат на сайта на телекомите всеки ден, за да следят какви канали се добавят или изчезват.

"Промяна в списъка на каналите, който е неизменна част от договора между абонат и телеком, е вид анекс към договора, който по принцип би изисквал преподписване, така както се случва с анексите към всички договори", коментира пред Mediapool юрист, специализиран в сферата на защита на потребителите, пожелал анонимност.

Има и друго изключение за възможността за прекратяване на договора при спрян канал. В закона е разписано още, че абонат не може да прекрати договора си при спрян канал от пакета му, ако самата телевизия спира излъчване на канала за съответния регион, както е посоченият пример с "BBC Entertainment".

Много контрол или развален телефон?

Mediapool попита КРС установявала ли е случаи, в които доставчици на телевизионни канали са отказали на потребители прекратяване на договора заради спиране на даден канал и какви глоби са наложени?

Оказва се, че КРС единствено следи дали телекомите в договорите си с клиентите прилагат списък с всички канали. За контрола над правото на потребителя да прекрати договора си заради спрян канал от КРС препращат към Закона за защита на потребителите.

"КРС не контролира разпоредбата на чл. 231, ал. 3 от ЗЕС (за прекратяване на договор при спрян канал - б.а.), тъй като същата не въвежда задължение за доставчика на тв програми. Нормата регламентира право на потребителя да прекрати едностранно договора при отпадане на тв програма, включена в списъка по чл. 231 от ЗЕС. Това право произтича директно от закона и се упражнява при желание от абоната на услугата с надлежно отправено от него писмено предизвестие. По силата на закона договорът се прекратява след изтичане на едномесечния срок съгласно предизвестието, без да е необходимо съгласието на доставчика. Ако след изтичане на предизвестието, доставчикът продължава да доставя услугата и да начислява такси за нея, това представлява предоставяне и таксуване на услуги без правно основание. Такава практика е забранена от Закона за защита на потребителите", посочиха от КРС пред Mediapool. Оттам дори визираха, че се облягат на чл. 62 от Закона за защита на потребителите.

КЗП пък препраща жалбите към КРС

От Комисията за защита на потребителите(КЗП) посочиха, че там периодично постъпват жалби във връзка с отпадането на телевизионни канали от ТВ пакетите, които препраща към Комисията за регулиране на съобщенията, която "съгласно чл.319, ал.2 от Закона за електронните съобщения е контролен орган".

"Преценката относно наличието или липсата на предпоставки за упражняването на потребителски права, произтичащи от ЗЕС, е от компетентността на КРС. Т.е., при отпадането на канал от списъка с телевизионни програми, потребителят следва да се обърне първо към КРС, която е компетентна да се произнесе дали в случая потребителят има право да прекрати договора си въз основа на разпоредбите на ЗЕС", посочиха пред Mediapool от ведомството на Димитър Маргаритов. Отворен остава въпроса дали не е налице своеобразен омагьосан кръг, защото двете институции смятат, че другата е водеща в този контрол. Вглеждане в нормата от Закона за защита на потребителите и в чл. 62 показва, че тя е твърде обща и касае всички търговци, а не директно телекомите. Гражданин, който не е юрист, трудно може да се сети, че може да се използва и в този случай.

От Комисията за защита на потребителите, ръководена от Димитър Маргаритов, посочиха, че препращат жалбите, свързани с тв канали към Комисията за регулиране на съобщенията, защото тя била регулаторния орган. Сн. БНР

За 9 години: 5 нарушения за липсващи списъци с тв канали в договорите

"КРС контролира спазването на чл. 231, ал. 1 от закона, т.е. следи дали се прилага към договора списък с тв програмите, включени в пакета. В периода март 2013 – декември 2021 г. във връзка с постъпили в КРС сигнали, свързани с прилагането на чл. 231, ал. 1 от ЗЕС, са съставени общо 5 акта за констатирани нарушения на посочената нормативна уредба (липса на списък с тв програми, включени в пакета)", посочиха още от КРС пред Mediapool. Оттам добавиха, че в хода на тези проверки не са установени случаи, в които предприятието да не се е съобразило с подаденото от абоната предизвестие за прекратяване на договора. Отворен остава въпроса как е установено последното след като комисията е проверявала само за наличието в договора на списък с канали, но няма задължение да следи дали е спазено правото за прекратяване на договора.

КРС не води статистика на жалбите по чл. 231, ал. 3 от Закона за електронните съобщения, които са свързан с отказ на телекома да развали договор с абонат заради спрян канал.

"КРС разполага със статистика за броя на жалбите по целия член 231 от ЗЕС (без разграничение на конкретните алинеи). Техният брой в периода март 2013 – декември 2021 г. е 203 броя или средно около 22 броя жалби годишно. Посоченият общ брой жалби е част от всички постъпили в КРС жалби за последните 9 години (над 25 000 броя)", посочиха оттам.

От КЗП пък уточниха, че до момента не са получавали жалби за отказ на телеком да прекрати договор заради спрян канал, което донякъде е и очаквано, тъй като е нормално засегнатите да се обръщат към КРС, която регулира телекомите.

Конкурентни битки за абонати

На целия този фон със спорния контрол върху пакетите с тв канали, самите телекоми непрекъснато усъвършенстват маркетинговите хватки за привличане и задържане на абонати. Сега, ако потребител иска да развали договор с телеком и например е изпуснал 2-месечния срок за спрян канал, той трябва да плати три месечни такси като неустойки. Въпросните месечни такси обаче се оказват доста по-високи от досега плащаното за месец. Причината - при договор се плаща промоционална такса, а не стандартна. Самата стандартната такса е почти двойно по-голяма от промоционалната такса. Телекомът обаче иска за неустойка три стандартни месечни такси. Това потвърдиха от КЗП пред Mediapool. "Към момента максималната неустойка, която операторите могат да начислят е в размер на 3 стандартни месечни такси", посочиха оттам.

Vivacom, която наскоро пусна телевизията си EON ТВ, иска по 1 лев на месец такса за първите 6 месеца за новите си абонати на телевизия. Операторът допуска именно тази хипотеза, че новият абонат е прекратил договор с друг телеком и ще се налага да му изплаща неустойка и се стреми чрез символичната такса от 1 лев да не оскъпява месечния му бюджет за телевизия. Това бе посочено като опция на репортер на Mediapool от кол центъра на Vivacom, които му предложиха да стане абонат и на телевизията им.

Такъв е пъзелът с тв каналите, тв пакети, битката за абонати и правата на потребителите. Поле с много подводни камъни, но и възможности особено когато тече битка за абонати и се пускат нови телевизионни продукти.

mediapool.bg

Вижте още