Руската държавна корпорация „Росатом” ще се заеме с унищожаването на корабите за ядрено техническо обслужване, които са амортизирани и изведени от състава на Военноморските сили.
За военните кораби технологията за безопасна утилизация ще се приложи за първи път в Русия. Четири кораба, изведени от експлоатация от Северния флот ще бъдат утилизирани след 2017 г. За гражданските кораби, тя вече започна.
Корабите-хранилища за отработено ядрено гориво се появяват в състава на руския военноморски флот през 60-те години на миналия век, когато на първите съветски ядрени подводници и ледоразбивача „Ленин” започва работата по подмяната на износените активни зони на реакторите. Основна база на на тези кораби става северът, където са служили повечето подводници и кораби с ядрени енергийни установки. В крайна сметка плаващите хранилища, са изпълнили ролята си, но в същото време са се превърнали в една от най-големите заплахи за екологията на Заполярието.
Един от най-известните примери за това е историята с плаващата база „Лепсе”. Построен през 1941 г., товарният кораб е бил първи съветски съд за осигуряване на атомния флот – през 1961 г. той е преоборудван в кораб за презареждане на активни зони. През следващите двадесет години „Лепсе” извършва 14 операции по презареждане на активните зони на ядрените енергийни установки на атомните ледоразбивачи „Ленин”, „Арктика” и „Сибир”. Отработеното гориво от кораба, е било предавано на кораби-хранилища, но още през 60-те години на кораба е имало инцидент с частично разрушаване на горивните касети, взети от реактора на атомния ледоразбивач „Ленин”. Това е довело до рязко увеличаване на нивото на радиацията в отделението, където са се съхранявали товарите и в съседните отделения. Да се разтоварят тези пръчки не е било възможно. През 1981 г. „Лепсе” е преоборудван в кораб за съхранение на отработено ядрено гориво и течни радиоактивни отпадъци.
След втори инцидент през 1984 г., когато изтичане на течни радиоактивни отпадъци при буря води до радиоактивно замърсяване на голяма част от отделенията на „Лепсе”, е решено корабът да бъде изведен от експлоатация, но процесът се забавя с почти 30 години – технологии за унищожаване на такива обекти не съществуват. В резултат на това „Лепсе” като най-сложен обект трябваше да е първенецът в решаването на задачата за унищожаване на плаващите хранилища за ядрени отпадъци.
След подготвителната фаза, през декември 2013 корабът бе провлачен до кораборемонтния завод „Нерпа”. Заразените отделения трябва да бъдат изолирани със специално покритие, нарязани на блокове, които могат да бъдат транспортирани и изпратени за дългосрочно съхранение в комбината „Маяк” в Челябинска област.
Като цяло, операциите по унищожаване на ядрените отпадъци не са много голям проблем – забавянето на работата по „Лепсе” и другите кораби с подобна цел се дължи главно на липсата на финансиране и свързаните с това инфраструктурни и кадрови проблеми в края на миналия век. Днес ситуацията се е променила – определени са сроковете за унищожаване на амортизираните плаващи хранилища на отработено ядрено гориво и са отделени съответните средства.
Иля Крамник, “Гласът на Русия”
Maritime.bg – Свят